معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: خلیج گرگان که در سال‌های اخیر گرفتار مشکلاتی از جمله کم‎آبی و خشکی است با صرف اعتبار ۱۰ هزار میلیارد ریالی احیا می‌شود.

نوبخت: خلیج گرگان با اعتبار ۱۰ هزار میلیارد ریالی احیا می‌شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، محمد باقر نوبخت شامگاه چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگاران در گرگان از پرداخت بخشی از اعتبار هزار میلیارد ریالی نجات خلیج گرگان از خشک شدن تا پایان دولت دوازدهم خبر داد و گفت : این اقدام در راستای حل مشکلات زیست محیطی استان‌های گلستان و مازندران و رونق معیشت ساکنان منطقه انجام می شود.

 خلیج گرگان که در سده‌های پیشین با برخورداری از آب فراوان زمینه ایجاد بندرگاه هایی چون گز و ترکمن را فراهم کرده و بر رونق و شکوه این مناطق افزوده بود، چند سالی است گرفتار خشکسالی شده و دیگر خبری از آن همه شکوه نیست و  این پهنه آبی با مرگ تدریجی و نیستی دست و پنجه نرم می کند.

افزایش ۱.۵ درصدی دمای هوای کره زمین و در نتیجه تبخیر بیشتر آب در کنار حفر چاه های متعدد کشاورزی و کاهش فراوان سفره آب زیرزمینی که موجب مکش آب خلیج برای جبران این برداشت ها می شود موجب شد روز به روز از سطح  و عمق آب خلیج گرگان کاسته شده و بر مساحت صحرای بی آب و علفی که قبلا بخشی از مساحت این پهنه آبی بود، افزوده شود.

خلیج گرگان با کارکرد اقتصادی و اکولوژیکی در تکثیر آبزیان، ماهیان استخوانی و غضروفی، جذب پرندگان مهاجر و حفظ چرخه زیست دریای خزر دارای اهمیت بوده و در معیشت جوامع محلی نیز اثرگذاری مستقیم و نقش مهمی دارد.

ثبت خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپو زاغمرز در استان مازندران به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثابت کرد این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست ‌محیطی است.

معاون رییس جمهوری همچنین گفت که با هدف تامین آب شرب ساکنان گلستان، طرح مطالعه شیرین کردن آب دریای خزر برای مصارف شرب با اعتبار هزار میلیارد ریالی به زودی آغاز می شود.

نوبخت ادامه داد: پرداخت اعتبار مطالعه طرح شیرین سازی آب دریای خزر یکی از مطالبات مسوولان دستگاههای مرتبط گلستان برای تامین آب شرب ساکنان این استان است.

گلستان در سالهای اخیر با خشکسالی مواجه شده و برای تامین آب شرب ساکنان به منابع آبی پایدار نیاز دارد که استفاده از آب خزر یکی از آن ها است .

 نوبخت به تلاش دولت روحانی برای توسعه بیشتر گلستان اشاره کرد و گفت: این دولت برای توسعه گلستان ۲۱۳ مصوبه با تخصیص ۲۶ هزار میلیارد ریال داشت که تاکنون ۴۶ هزار میلیارد ریال آن پرداخت شده است .

به گفته وی در فرصت باقی مانده تا پایان فعالیت دولت دوازدهم و در صورت نیاز اعتبار موردنیاز تکمیل طرح های نیمه تمام در اختیار دستگاه‌ها قرار خواهد گرفت.

محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی عصر امروز چهارشنبه برای شرکت در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه گلستان و بازدید و بهره‌برداری از چند طرح عمرانی وارد این استان شد و در فرودگاه گرگان مورد استقبال استاندار و جمعی از مسوولان قرار گرفت.

بازدید از روند ساخت مخزن سد نرماب و آخرین وضعیت جابجایی روستای جنگلده بالا در مینودشت، شرکت در مراسم بهره برداری از ساختمان پزشکی قانونی گنبدکاووس، بهره برداری از مسکن محرومان و مسکن ویژه روستایی در آق قلا و افتتاح مرکز نوآوری دانشگاه علوم پزشکی و منابع طبیعی، بهره برداری از مدرسه ۱۶ کلاسه شفقت گرگان و افتتاح چند طرح در سایت پرورش میگوی گمیشان، برنامه های روز پنجشنبه رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در سفر به گلستان است.

استان گلستان با یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت متشکل از اقوام و مذاهب مختلف در شمال کشور قرار دارد و اقتصاد اصلی ساکنان آن بر پایه کشاورزی است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار