رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان می گوید براساس تلاشی که در استان شاهد آن بودیم اعتبارات پروژه های اجرایی نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش یافته است.

ریل گذاری توسعه گلستان در سازمان مدیریت و برنامه ریزی/ افزایش دو برابری اعتبارات پروژه های اجرایی در استان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان از گرگان، تقریبا در روزهای پایانی سال قرار داریم و شاید موضوع جهش تولید و یا توسعه استان گلستان با وجود کرونا و افزایش تورم های اقتصادی از ذهن های ما دور شده باشد.

 

اما از ابتدای سال موتور محرکه برای تحقق منویات مقام معظم رهبری در سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان روش شد و مسئولان سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تلاش کردند که با همراهی دستگاه های اجرایی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، گلستان را در مسیر توسعه ریل گذاری کنند.

 

 رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گلستان در این باره می گوید: براساس تلاشی که در استان شاهد آن بودیم اعتبارات پروژه های اجرایی نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش یافته است.

 

افزایش این اعتبارات به مفهوم اجرای پروژه های بیشتر در استان گلستانی است که از کمند سیل مهیب سال 98 و رانش و زلزله سال 99 عبور کرده است.

 

موضوعی که استاندار گلستان نیز به آن صحه گذاشته است و در این زمینه می گوید: علاوه بر این مشکلات در طول 15 ماهه گذشته کشور با تحریم های ظالمانه بین المللی و تنگناهای اقتصادی رو به رو بوده است ولی با این وجود تلاش شد که در استان گلستان قدم های بزرگی برداشته شود.

 

«هادی حق شناس» اعتقاد دارد که یکی از مهمترین موضوعاتی که تلاش می شود در گلستان رونق و توسعه یابد ایجاد صنایع تبدیلی در راستای ایجاد ارزش افزوده در محصولات کشاورزی است و در این مسیر از حوزه سرمایه گذاران گلستانی، ملی و بین المللی استقبال می کنیم.

 

آمار و اقدامات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گلستان نیز بیانگر آن است که در استان اتفاقات خوبی رقم خورده که شاید تداوم این مسیر می تواند انتظارات مردم استان را در سال های آینده برآورده کند گرچه مردم استان انتظار دارند موضوعاتی مثل پتروشیمی، آشوراده، خلیج گرگان، منطقه آزاد، راه آهن گرگان-مشهد و توسعه تجارت ریلی نیز در استان به سرانجام برسد و بهبود پیدا کند.

 

گرچه گلایه هایی نیز در سطح جامعه وجود دارد اما در شرایط فعلی که کرونا بر اقتصاد دنیا سایه افکنده است به نظر می رسد که کارنامه قابل قبولی را مسئولان استان ارائه کردند ولی در نهایت ارزیابی نهایی اقدامات مسئولان برعهده مردم است.

 

برای اینکه بیشتر با برخی از اقدامات برجسته استان در سالهای اخیر آشنا شویم سری به سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان زدیم، «قدرت الله عابدی» می گوید که امروز در گلستان در تمامی شهرستان ها یا بیمارستانی در حال فعالیت و یا در دست ساخت دارد و این مهم تدابیری بود که در سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در سه سال گذشته اندیشیده شده بود تا بتوانیم این مسیر را هموار کنیم.

 

*ارتقاء و توسعه بیمارستان های گلستان 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان متذکر شد: با شیوع کرونا در تلاش بودیم علاوه بر ارتقاء مراکز درمانی نسبت به ساخت بیمارستان در شهرستان هایی که فاقد بیمارستان بودند اقدام کنیم.

 

وی یادآور شد: بیمارستان شهرستان مراوه تپه با اعتبارات عمرانی و بنیاد برکت به بهره برداری رسید و بیمارستان های شهرستان های گالیکش، گمیشان و رامیان نیز در دست ساخت است.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان افزود: برای سدنرماب در قانون پیوست بودجه نزدیک به 83 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده بود ولی بیش از 290 میلیارد تومان برای ساخت سد نرماب منابع تخصیص پیدا کرد و در اعتبارات و بودجه سال آینده برای ساخت سد نرماب 110 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان تاکید کرد: با اعتباراتی که برای ساخت سدنرماب در نظر گرفته شده سال های متمادی برای به پایان رسیدن این پروژه زمان نیاز است ولی تلاش کردیم که زمان ساخت سد نرماب را در استان کوتاه کنیم.

 

*اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای زهکشی اراضی شمالی گلستان

عابدی به موضوع زهکشی در استان گلستان اشاره کرد و افزود: در سنوات اخیر اقدامات خوبی در این حوزه رقم خورده است و آخرین 300 میلیارد تومان از محل ماده 10 به استان گلستان برای زهکشی ابلاغ شده که 50 درصد آن تخصص داده شده و 50 درصد دیگر نیز در این  هفته به استان اختصاص پیدا می کند.

 

وی یادآور شد: تخصیص این اعتبارات برای اجرای زهکشی در استان در حالی بود که در حوزه آب منطقه ای اعتبارات مربوط به زهکشی در سالجاری 22 میلیارد تومان و در حوزه جهاد کشاورزی این اعتبارات کمی بیشتر در نظر گرفته شده بود.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان خاطرنشان کرد: در حوزه زهکشی نیز 80 هزار هکتار به بهره برداری رسید و 50 هزار هکتار عملیات اجرایی آن آغاز شده که با بهره برداری آن میزان زهکشی در استان به 132 هزار هکتار می رسید.

 

عابدی یادآور شد: در چند سال اخیر میزان عملیات زهکشی در استان در سطح کشور بی نظیر بوده است، این اتفاق یکبار در استان خوزستان با دستور مقام معظم رهبری از محل صندوق اعتبار ملی رقم خورده بود ولی در استان تلاش کردیم که با جذب اعتبارات استانی و ملی نسبت به این مهم اقدام کنیم.

 

وی خاطرنشان کرد: 42 میلیارد تومان برای مرمت و بهسازی آب بندان ها در مساحت 123 هکتار در سالجاری اختصاص پیدا کرده است.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان ابراز داشت: در حوزه منابع طبیعی استان گلستان تا پایان سال 92 بالغ بر 315 هزار هکتار طرح آبخیزداری انجام شده بود و تا پایان سال 99 این عدد به 650 هزار هکتار رسیده است.

 

عابدی یادآور شد: در سالجاری در حوزه آبخیزداری 100 میلیارد تومان منابع به استان تخصیص پیدا کرد و 100 هزار هکتار  نیز عملیات آبخیزداری انجام شد.

 

*نقشه کاداستر عرصه های جنگلی گلستان تهیه شد

وی به طرح نقشه حدنگار اشاره کرد و گفت: تهیه نقشه حدنگار یا «کاداستر» از عرصه های منابع طبیعی در سال 92 بالغ بر 300 هزار هکتار انجام شده بود و در پایان سال 99 این عدد به 700 هزار هکتار خواهد رسید.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان متذکر شد: عرصه های جنگلی تا پایان سال کاداستر آن انجام می شود و عرصه مرتعی نیز تا اوایل تیرماه به پایان خواهد رسید.

 

عابدی یادآور شد: در حوزه بیابان زدایی در سه سال اخیر 15 هزار هکتار بیابان زدایی اقدام شده است.

 

وی متذکر شد: در حوزه مسکن محرومان سال گذشته با حضور «محمدباقر نوبخت» کلنگ ساخت سه هزار واحد به زمین خورد و قول تامین منابع آن از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه داده شد و  200 میلیارد تومان حجم منابع بود که به این منظور به استان تخصیص داده شد و خرسند هستیم که در سفر معاون اول رئیس جمهور به استان دو هزار و 500 واحد مسکن محرومان افتتاح شد.

 

*احداث و مرمت بالغ بر ۳۶ هزار واحد مسکونی در دو سال اخیر 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان یادآور شد: در دو سال اخیر 36 هزار و 450 واحد مسکونی در استان گلستان احداث یا بهسازی و مرمت شده است که 22 هزار مورد آن مربوط به سیل سال 98 بود و سه هزار واحد مسکن محرومان، هفت هزار واحد در قالب طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی منابع آن تامین شده است.

 

عابدی بیان کرد: برای ساخت و مرمت این 36 هزار و 450 واحد در استان گلستان یک هزار و 585 میلیارد تومان منابع به استان اختصاص پیدا کرد که  36 هزار و 100 نفر از این اعتبارات بهره مند شدند.

 

وی گفت: در حوزه طرح های هادی در سال گذشته در 384 روستا 982 پروژه با اعتباری بالغ بر 104 میلیارد تومان اجرا شد ولی در سالجاری 340 پروژه در 233 روستا با اعتبار  42 میلیارد تومان بدون احتساب هزینه قیر اجرا شده است.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان متذکر شد: 143 کیلومتر مرمت و بازسازی جاده های بین مزارع با بیش از 50 میلیارد تومان منابع در سالجاری در استان گلستان اجرایی شده است.

 

عابدی یادآور شد: آبیاری نوین در سطح 446 هکتار با اعتبار و سرمایه گذاری هشت میلیارد تومان، لایروبی بیش از 200 کیلومتر از مسیل رودخانه ها با اعتبار 47 میلیارد تومان در سالجاری اجرایی شده است.

 

وی با اشاره به بهره برداری بخش آموزشی مرکز فنی و حرفه ای شهرستان گمیشان با اعتبار هشت میلیارد تومان، تاکید کرد: بهره برداری از 42 مدرسه با 228 کلاس درس با اعتباری بالغ بر 135 میلیارد تومان و افتتاح 150 واحد بومگردی از دیگر اقدامات شاخص در استان به شمار می رود.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان یادآور شد: ترمینال مسافر بری گرگان امسال در 9 هزار متر مربع به بهره برداری رسید  

 

عابدی یادآور شد: با مساعدت رئیس سازمان برنامه و بودجه با تزریق اعتبار 24 میلیارد تومانی در شهرستان گمیشان و بندرترکمن به 750 صیاد که دارای کارت صیادی بودند ولی صیدی نداشتند مبلغ 28 میلیون تومان بلاعوض پرداخت شد.

 

وی خاطرنشان کرد: شهرستان گمیشان یکی از 31 شهرستان محروم کشور به شمار می رود و در تلاش هستیم مجتمع فرهنگی و هنری این شهرستان به بهره برداری برسانیم.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان به مجتمع پرورش میگو گمیشان اشاره کرد و یادآور شد: بیماری لکه سفید به سایت پرورش میگو گمیشان آسیب وارد کرده بود و با تامین منابع شرایط برداشت میگو از مزارع پرورشی در سال 99 فراهم شد.

 

*بهره برداری از ۱۰ پروژه آموزشی و پژوهشی در دانشگاه های گلستان

عابدی یادآور شد: 10 پروژه آموزشی و پژوهشی در حوزه دانشگاه ها در دستور کار داریم که بخشی از آن 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و با تخصیص منابع ملی به استان در شهرهای گرگان و گنبدکاووس به بهره برداری می رسانیم.

 

البته اینها گوشه ای از تلاش مسئولان استان در سالجاری است و تلاش می کنیم که در بخش های مختلف چون صنعت، کشاورزی، گردشگری و غیره نیز به موضوع توسعه و جهش تولید بپردازیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار