دغدغه قطعی، کمبود و افت فشار آب در شهرستان گرگان این روزها بدجور اعصاب مردم را خط خطی کرده است، سرپیچی از یک تکلیف اداری در حفر 10 حلقه چاه برای تامین آب گرگان باعث شده تا مردم مکافات عملکرد ناتمام مسوولان را بپردازند.

سرپیچی از یک تکلیف اداری در حفر ۱۰ حلقه چاه برای تامین آب گرگان/ مسوولان متولی کجایند؟!

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، روزهای تابستانی گرمتر می‌شوند، سیلی روزهای داغ خرداد بر پیکر زمین با کم‌آبی و قطعی‌های کلافه‌کننده؛ مردم را به جنگ آب فراخوانده است هنوز به قله مردادماه و روزهای آتشین تابستان نرسیدیم اما مسئله کمبود آب بدجور در برابر لب‌های تشنه مردم و ترک‌های زخم خورده زمین جولان می‌دهد!

* به صدا درآمدن آژیر قرمز کمبود آب در گلستان

چندی پیش بهزاد هرمزی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرده بود که نیاز آبی شهرستان چیزی حدود یک‌هزار و ۷۵۰ لیتر بر ثانیه و میزان تولید آب یک‌هزار و ۳۰۰ لیتر بر ثانیه است، آمارها نشان می‌دهد ۴۵۰ لیتر بر ثانیه با کمبود آب مواجه هستیم، از طرفی ۹۶ درصد آب شرب استان از رگ‌های زیرزمینی کشیده می‌شود که از ۳۵ هزار حلقه چاه آب استان فقط ۶۰۰ حلقه برای تامین آب شرب مردم استفاده می‌شود، چیزی که واضح و کلافه‌کننده شده به صدا درآمدن آژیر قرمز کمبود آب است.

در سالی که به عنوان تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها نام گرفته است، مسوولان متولی باید پاسخگوی قطعی آب و برق مردم باشند، عملکرد این روزهای مسوولان با شعار سال همخوانی ندارد، سدهای استان گلستان به دلیل سیلاب احتمالی از آب خالی می‌شوند اما آن طرف قضیه برای جبران کم‌آبی چه تدبیری اتخاذ می‌شود؟ مردم مدیریت صرفه‌جویی را لحاظ کنند؟ یا مسوولان تدبیر تک‌بعدی نداشته باشند؟.

* بیش از ۹۶ درصد از منابع زیرزمینی استان استحصال می‌شود

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس خطاب به مسوولان متولی استان گلستان گفت: آیا ما نمی‌دانستیم شرایط آب شرب استان گلستان و شهر گرگان باید به درستی پیش‌بینی شود.

رمضانعلی سنگدوینی با اشاره به اینکه بیش از ۹۶ درصد از منابع زیرزمینی استان استحصال می‌شود، افزود: ما سدهایی که برای آب شرب داریم کمتر مورد استفاده قرار گرفتند، یک سد نرماب در شرق استان داریم که هنوز آب‌گیری نشده ‌است اگر هم آب‌گیری شود هنوز آماده نیست به دلیل اینکه خط انتقال آب و کانال‌های آب‌رسانی آن ایجاد نشدند.

وی با بیان اینکه از ابتدای آغاز به کار مجلس بحث آب شرب گرگان را پیگیری کردیم، گفت: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ما تامین آب شرب گلستان به ‌خصوص گرگان و روستاهای آن است که در نطق‌های مختلف چندین‌بار به این مسئله در صحن مجلس اشاره داشتم.

* آب منطقه‌ای باید ۱۰ حلقه چاه حفر کند/ مسئوولان متولی کجایند؟

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: چندین مرحله به وزیر نیرو تذکر دادم، سال گذشته ما در مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر نیرو، معاونان وزیر، مدیران وزارت نیرو در استان، استاندار و مجمع نمایندگان جلسه داشتیم یکی از نکاتی که مطرح کردیم بحث آب شرب شهر گرگان بود.

سنگدوینی ادامه داد: آن‌جا صورت‌جلسه و ابلاغ شد که آب منطقه‌ای باید ۱۰ حلقه چاه حفر کند؛ متولی آنها هستند یعنی از آن موقع تا الان نمی‌دانستند که مردم گلستان با مشکل آب مواجه‌اند، ما در زمستان سال گذشته هم با مشکل آب مواجه بودیم، مسئوولان متولی کجایند؟ این‌ها ناشی از بی‌تدبیری است.

وی با تاکید بر اینکه برای تامین آب شرب هیچ راهی جز حفر چاه نداریم، تصریح کرد: اصلا آبی نیست که بخواهیم بگوییم از سد و یا دریا انتقال می‌دهیم، امکانات آن را نداریم، سریع‌ترین و تنها راه برون رفت از این چالش حفر چاه بود.

* سد شصتکلاته الان برای مردم آب شرب نمی‌شود

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وقتی گفته می‌شود شرایط اضطرار است، باید کار در سریع‌ترین زمان انجام شود، یعنی چه اعتبار وجود داشته باشد یا نه، باید حتی از آبروی شخصیتی و اداری که دارند استفاده کنند.

سنگدوینی با تاکید بر اینکه قطعی آب حق مردم این استان نیست، افزود: استاندار، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای، مدیر آبفا شهری گلستان در جریان این شرایط بودند، قطعی آب حق مردم نیست، هر کسی مسئولیت دارد باید پاسخگو باشد.

وی بیان کرد: بنده به‌ عنوان نماینده مجلس پیگیری‌های لازم را انجام دادم، ما سد شصت کلاته را در کمیسیون تلفیق بودجه آوردیم، ماده ۲۳ را گرفتیم دولت ۴ میلیارد تومان منابع گذاشت، مجلس ۱۴ میلیارد تومان درنظر گرفت، ولی سد شصت‌کلاته که الان برای مردم آب شرب نمی‌شود حداقل چهار سال اگر خوب کار کنیم طول می‌کشد تا به بهره‌برداری برسد.

* لزوم عزم جهادی و تلاش مضاعف مسوولان برای رفع دغدغه‌های مردم

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی افزود: با کوهساری نماینده مردم رامیان و آزادشهر هم ‌صحبت کردم، مردم آزادشهر هم ظاهرا با مشکل کمبود آب مواجه هستند، روستاهای ما هم بعضاً مشکل آب دارند.

سنگدوینی بر لزوم عزم جهادی و تلاش مضاعف مسوولان برای رفع دغدغه‌های مردم تاکید کرد و گفت: همه باید تلاش کنند تا در این شرایط خاص مردم در تأمین آب و برق پایدار مشکلی نداشته باشند.

دغدغه قطعی، کمبود و افت فشار آب در شهرستان گرگان این روزها بدجور اعصاب مردم را خط خطی کرده است، سرپیچی از یک تکلیف اداری در حفر ۱۰ حلقه چاه برای تامین آب گرگان باعث شده تا مردم مکافات عملکرد ناتمام مسوولان را بپردازند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار