نایب رئیس بنیاد ملی گندم و دبیر خانه کشاورز گلستان گفت: منابع آبی کشور به مرحله ورشکستگی رسیده و کشاورزان اولین قربانیان خشکسالی هستند.

ورشکستگی منابع آبی کشور/ کشاورزان اولین قربانیان خشکسالی هستند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، علی قلی ایمانی پیش از ظهر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان اظهارکرد: هم اکنون شرایط کشاورزی در کشور و گلستان خاص و ویژه بوده و باید حل مشکلات کشاورزان در دستور کار متولیات باشد.

دبیر خانه کشاورز گلستان افزود: کشاورزی کار پرریسکی است و همه ساله با قهر طبیعت روبرو هستیم لذا باید کشاورز توسط دولت حمایت شود.

وی ادامه داد: کشور در زمینه مرغ، دام و غیره مشکلاتی دارد که برخی از آن به واردات و وابستگی ما به دنیا برمی گردد.

ایمانی اضافه کرد: هم اکنون بار مشکلات به اندازه ای است که دام مولد را به کشتارگاه می برند و این امر به دلیل این است که علوفه و خوراک متراکم نداریم.

نائب رئیس بنیاد ملی گندمکاران با بیان این که سوء مدیریت سبب شده تا این مشکلات در کشور ایجاد شود، گفت: وقتی ما آب سد مدیریت شده در اختیار داریم باید شرایطی ایجاد شود هم زارع و هم دامدار از آن منتفع شوند.

وی بیان کرد: ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی شمال و بخش میانی استان در اثر خشکسالی از بین رفت و خرید گندم به ۵۰۰ هزار تن هم نرسیده در صورتی که در سال گذشته بیش از یک میلیون تن گندم خریداری می شد.

ایمانی ادامه داد: باید نگاه ویژه ای به کشاورزی داشته باشیم تا آن ها به حیات خود ادامه دهند.

وی عنوان کرد: ما هم اکنون کمبود آب و بحران را پشت سر گذاشته ایم و به ورشکستگی آب رسیده ایم، رودهای دائمی و فصلی ما خشک شده و اولین قربانی آن کشاورزان هستند.

دبیر خانه کشاورز گلستان گفت: پیگیری هایی برای رفع مشکلات کشاورزان از مدیریت بحران جهاد کشاورزی و وزارت کشور شده و مقرر شد سه هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت و دو هزار میلیارد تومان برای بخشودگی سود و کارمزد و امهال یک ساله تسهیلات برای کشاورزان در نظر گرفته شود.

وی اضافه کرد: زمان خشکسالی اولین مساله ای که مطرح می شود، کشاورزی است، آیا می توان آن را تعطیل کرد پس اشتغال و امنیت غذایی چه می شد.

ایمانی بیان کرد: باید تدبیری شود تا علاوه بر حفظ منابع آبی، کشاورزی را هم ادامه دهیم که این امر با همکاری همه نهادها میسر می شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار