بارها به دولت هشدار داده شد اگر در زمینه قیمت‌گذاری گندم متناسب با گرانی نهاده‌ها و تورم اقدام نکند، کشاورزان هم محصول خود را به دولت نمی‌فروشند و نتیجه این تصمیم در کاهش ۳۷۷ هزارتنی خرید گندم در گلستان خود را نشان داده است.

پیامد ورود اشتباه دولت در قیمت‌گذاری گندم/ کشاورزان گلستانی محصول خود را به دولت نفروختند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از  گرگان، گندم مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین محصول کشاورزی در ایران بوده که امنیت غذایی مردم نیز به شدت به آن وابسته است. از گذشته تا کنون استان گلستان یکی از قطب‌های مهم تولید گندم در کشور بوده و هست که حدود 10 تا 12 درصد تولید سالانه کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

هرچند در برخی سال‌ها حوادث طبیعی مانند سرمازدگی، خشکسالی یا بروز آفات و بیماری‌ها، میزان تولید را تحت تأثیر قرار می‌دهد و رتبه گلستان را در تولید این محصول ارزشمند در رده دوم و سوم کشور جابه جا می‌کند اما آنچه همه کارشناسان و البته مسئولان وزارت جهادکشاورزی و شرکت غله به آن اذعان دارند، کیفیت بالای محصول تولیدی در این استان است.

گندم گلستان با گلوتن 36 درصد و بیشتر، باکیفیت‌ترین گندم تولیدی در کشور است که بخش زیادی از دسترنج کشاورزان این استان همه ساله، به استان‌های دیگر ارسال می‌شود تا با اخلاط با گندم‌های تولیدی سایر استان‌ها، آردی با کیفیت تولید شود.

در سال‌های گذشته به ویژه یکی دو دوسال اخیر، افزایش چندبرابری قیمت نهاده‌ها مانند بذر، سموم و کود، هزینه تمام شده تولید محصول را برای کشاورزان چند برابر بیشتر کرده است. اگر تورم و گرانی‌های بی سابقه را هم به آن اضافه کنیم، معیشت کشاورزان شاید بیش از دیگران در معرض خطر و تهدید قرار داشته باشد و همه امید کشاورزان، به همان محصولی است که با پول فروش آن باید هزینه‌های زندگی، هزینه کشت دوم، اقساط و سود بانک‌ها و رتق و فتق امور جاری زندگی خود را با آن تأمین کنند.

در این شرایط، دولت برای حمایت از تولید و کشاورزان باید پیشگام باشد اما نه فقط این اتفاق رخ نداده بلکه در زمان اعلام قیمت خرید تضمینی گندم هم دولت، به نظر کارشناسان و نمایندگان مجلس دهن کجی کرد و نرخ خرید گندم را 4 هزار تومان تعیین کرد و در نهایت با فشارهای بسیار حاضر شد 1000 تومان به عنوان جایزه خرید برای کشاورزانی که گندم خود را به دولت تحویل می‌دهند در نظر بگیرد. این در حالی است که دولت دست کم 6 هزار و 500 تومان برای هر کیلو گندم وارداتی به کشور هزینه می‌کند.

این موضوع را رحمت‌اله نوروزی، عضو کمیسیون کشاورزی و نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی بارها متذکر شد و تأکید کرد: همان پولی که دولت قرار است برای واردات گندم در نظر بگیرد برای خرید تضمینی اختصاص دهد تا کشاورزان هم انگیزه‌ای برای تولید محصول داشته باشند.

وی پیش بینی کرد با توجه به خشکسالی و آثار آن در کاهش تولید و همچنین قیمت نامناسب خرید تضمینی محصول، بسیاری از کشاورزان محصول خود را به مراکز دولتی تحویل نخواهند داد.

ضمن اینکه بخشی از محصول تولیدی نیز ممکن است به علت قیمت بالاتری که دامداران خریداری می‌کنند، به جای مصرف انسانی تبدیل به خوراک دام شود.

اتفاقی که خیلی زود رخ داد و از آمارهایی که شرکت غله و خدمات بازرگانی استان گلستان هم می‌دهد می‌توان به راحتی به آن رسید. پیش بینی تولید گندم امسال در شرایط خشکسالی بیش از 900 هزار تن بوده است.

آن طور که سیدخالق سجادی، مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان گفته امسال فقط 442 هزار تن گندم از کشاورزان گلستانی به صورت تضمینی خریداری شده است و این یعنی حدود 450 هزار تن محصول به این مراکز تحویل داده نشده است. البته بخشی از این 450 هزار تن به عنوان بذر خودمصرفی در انبارهای کشاورزان باقی مانده اما به طور قطع مقدار زیادی از آن به بخش خصوصی فروخته شده است.

سال گذشته از یک میلیون و 200 هزار تن گندمی که در گلستان تولید شده بود 820 هزار تن تحویل مراکز دولتی شده بود و امسال میزان خرید تضمینی 377 هزار تن کمتر شده است.

سجادی درباره پرداخت مطالبات گندمکاران هم گفت: تا کنون 2 هزار و 234 میلیارد و 600 میلیون تومان به حساب گندمگاران واریز شده و 32 میلیارد تومان از پول گندم باقی مانده که به زودی واریز خواهد شد.

کاهش میزان خرید تضمینی گندم توسط بخش دولتی به معنای واردات بیشتر این محصول و خروج بیشتر ارز از کشور در شرایط جنگ اقتصادی است و به نظر می‌رسد دولت آینده باید خود را با چالش‌های جدی در زمینه تأمین گندم و نان مردم که ماحصل بی‌تدبیری دولت روحانی است، آماده کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار