روند صعودی ابتلا به کرونا و رشد روز افزون سویه دلتا از یک سو و افزایش آیین‌های استقبال از عید قربان همراه با شلوغی بازار به خصوص در شهرهای ترکمن‌نشین گلستان زنگ خطر استمرار پیک پنجم کرونا در این خطه شمالی را به صدا درآورده است.

بازار گرمی کرونا دلتا در مناطق ترکمن‌نشین گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، چهارشنبه این هفته مصادف با ۱۰ ذی الحجه عید قربان است؛ هر چند این عید نزد همه مسلمانان جایگاه والایی دارد  اما اهل سنت از جمله ترکمن های استان گلستان برای گرامیداشت این عید که در زبان ترکمنی به آن "قربانلق" می‌گویند اشتیاق و رغبت بیشتری از خود نشان می‌دهند.

بر اساس یک سنت قدیمی، ترکمن ها  از چند روز قبل به استقبال عید قربان رفته و با خرید لباس، تهیه کیک و شیرینی، پهن کردن سفره پذیرایی از مهمان و اهتمام به قربانی کردن، این روز بزرگ را گرامی می دارند.

در آستانه فرا رسیدن عید قربان و با وجود گسترش نگران کننده کرونا در پیک پنجم،  مناطق ترکمن نشین گلستان به ویژه شهرهای گمیش تپه ، آق قلا، بندرترکمن و سیمین شهر شاهد حضور پرتعداد شهروندان  برای خرید قبل از عید قربان بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است و آغوش باز واحدهای صنفی برای مشتریان گشوده است .

هر چند گشت های روزانه بهداشت محیط ، اتاق اصناف، اداره صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی و پلیس اماکن نیروی انتظامی در حال اجرا است اما این سطح از بازرسی ها توان کنترل و مدیریت بازار و معابر این شهرها را ندارد.

آن چه بیش از همه در بازار شلوغ این شهرها به چشم می خورد آن است که کرونا و مشاهده مرگ و میرهای ناشی از آن  هم نتوانسته جنب و جوش و شلوغی بازار در مناطق ترکمن نشین گلستان برای خرید عید قربان را کاهش دهد.

بازارهای دام بندرترکمن و آق قلا میزبان  حضور پرتعداد شهروندان برای خرید دام قربانی بوده و علاوه بر آن مجالس عروسی هم یکی پس از دیگری در حال برگزاری است.

از رویه فعلی بازار و رفتار مردم می توان پیش بینی کرد که موج پنجم کرونا همچنان میهمان گلستانی ها خواهد بود .

آمارهای دانشگاه علوم پزشکی گلستان حاکی از آن است که از ابتدای تابستان تاکنون ۴۰۰ نفر به تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی گلستان افزوده شده در حالی‌که که در آخرین روز بهار تعداد بستری شدگان کرونایی ۳۱۰ نفر بود ؛ این رقم در حال حاضر از ۸۰۰ نفر نیز عبور کرده که نشان دهنده رشد بیش از ۱۴۰ درصدی است.

این عدد و رقم بیانگر آن است که اهالی گلستان به ویژه ترکمن ها باید در شرایط دشوار فعلی در برخی رسوم دیرینه خود تجدید نظر کرده و اجرا و برگزاری آن را لااقل یک سال و تا زمان مهار کرونا به تاخیر بیاندازند .

به عنوان مثال خیرات و توزیع نذری پیش از فرارسیدن عید قربان یا "قوقن‌پایلماق" یکی از رسوم دیرینه ترکمن های ساکن گلستان است که کارشناسان بهداشتی سفارش می کنند که برگزاری آن لغو شود

در قوقن‌پایماق زنان و دختران ترکمن با پخت انواع شیرینی مانند بیشمه و بورک و توزیع آن بین همسایه ها، خیرات و نذری برای رفتگان و درگذشتگان خود هدیه کرده و نوید فرا رسیدن عید قربان را می دهند.

کاهش دید و بازدیدهای عیدانه و پرهیز از میزبانی دوستان و آشنایان مناطق فارس نشین گلستان و استان های همجوار از جمله مازندران برای دید و بازدید عید قربان  از جمله راهکارهایی است که به قطع زنجیره کرونا کمک خواهد کرد.

در حال حاضر به جز گمیشان که در وضعیت نارنجی قرار دارد شیوع کرونا در دیگر شهرهای گلستان قرمز و در ۶ شهر گرگان، رامیان، کلاله، بندرگز، آزادشهر و مینودشت بحرانی است.

استاندار گلستان هم با تاکید بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک در مجامع مختلف عمومی و خصوصی گفت: از زمان شیوع کرونا تاکنون هر زمان مردم در تعطیلات راهی مناطق تفرجگاهی شدند، روزهای پس از آن با پیک شدید شیوع کرونا در استان مواجه شدیم.

هادی حق‌شناس اظهار داشت: به دلیل اهمیت عید قربان اگر روند شیوع تا دوشنبه کاهشی بود جلسه ستاد کرونا در مورد بازگشایی و یا بسته بودن بازار برگزار می شود و در مورد تعطیلی های آتی تصمیم گیری خواهد شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار