در پیش بودن عید قربان و چشم پوشی نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی حین دید و بازدیدها، موجب افزایش نگرانی درمانگران و مدیران در مورد کرونا دلتا در گلستان شده است.

هیاهوی کرونای دلتا و هشدار کادر درمان/ عید قربان خاطره تلخ نسازیم

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، ۱۷ ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد، طی این مدت بیماری نوسانات مختلف را پشت سر گذاشته است.

در گلستان هم شاهد روند افتان و خیزان این ویروس بوده‌ایم، گاهی روند به گونه‌ای بوده که هم زمان بیش از هزار و ۲۰۰ نفر در بیمارستان‌ها بستری شده و گاهی تعداد به کمتر از ۱۰۰ بیمار هم رسیده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، رفتار مردم در اوج گیری نقش داشته و هنگام تعطیلات یا مناسبت‌ها که فرصتی برای دورهمی فراهم می‌شود، ویروس مجال بیشتری برای جولان می‌یابد.

هم اکنون شرایط گلستان قرمز بوده و بستری‌ها به بیش از ۹۰۰ بیمار رسیده و مسئولان هشدار داده‌اند اگر این روند افزایشی ادامه یابد با چالش تخت و اکسیژن روبرو خواهیم شد.

عید قربان یکی از گرامی‌ترین اعیاد مسلمانان فرارسیده، عیدی که شیعه و سنی آن را بزرگ می‌دارند و ترکمن‌های گلستان همه ساله آن را با آداب ویژه‌تری برگزار می‌کنند. آنها سه روز جشن گرفته و قربانی می‌کنند و صله رحم به جای می‌آورند و همین امر نگرانی‌های درمانگران و مسئولان را دو چندان کرده است.

هر چند استاندار گلستان بیان کرده که محدودیت‌های کرونایی در این ایام به شکل سختگیرانه‌تری اجرا می‌شود اما نگرانی درمانگران از عادی انگاری و بی تفاوتی نسبت به رعایت این مصوبات است.

محدودیت تردد

قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا در کشور هم از ۲۸ تیرماه محدودیت‌هایی را مشخص کرده که تا صبح چهارم مرداد ادامه خواهد داشت.

بر این اساس ممنوعیت تردد «از» و «به» شهرهای قرمز اعمال شده و مبادی ورودی و خروجی توسط پلیس کنترل می‌شود.

همچنین برخی از اصناف مانند رستوران‌ها، بازارهای سرپوشیده و هفتگی، پارک‌ها و مانند آن تعطیل خواهد بود.

با توجه به شرایط موجود بهترین رفتار طی این ایام، ماندن در خانه و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی است.

اجتناب از حضور در دورهمی ها می‌تواند به کاهش شیوع ویروس کمک کندطبق گفته استاندار گلستان افزایش بستری‌ها در شهرستان‌های مینودشت، آزادشهر، بندرگز، کلاله، رامیان و گرگان به شدت بالا است و نیاز است مردم بیش از گذشته به رعایت مسائل بهداشتی بپردازند.

هادی حق شناس افزود: در جلسه فوق العاده ستاد مقابله با کرونای استان محدودیت‌ها در ایام عید قربان تشدید خواهد شد و مسئولیت اجرای قوانین با فرمانداران است.

۹۱۹ نفر بستری شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان در خصوص آخرین وضعیت کرونا در استان گفت: ۹۱۹ بیمار بستری در مراکز درمانی استان بستری هستند که این تعداد نسبت به روز گذشته ۵۰ نفر بیشتر شده است.

عبدالرضا فاضل گفت: از این تعداد ۱۱۶ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بوده که حال ۳۸ نفر آنها وخیم است.

وی با ابراز نگرانی از افزایش میزان بستری‌ها از مردم خواست تا رعایت پروتکل‌ها را جدی بگیرند.

طبق گفته فاضل تمامی شهرهای گلستان به جز گمیشان در وضعیت قرمز قرار دارند.

رئیس اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم گفته تعداد موارد ابتلای کودکان استان به کرونا در حال افزایش است و در حال حاضر ۴۱ کودک درمانی گرگان و گنبدکاووس بستری هستند.

سکینه‌بیگم کاظمی با بیان اینکه چهار نفر از این کودکان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند، افزود: بهترین راهکار پیشگیری از ابتلای همه افراد از جمله کودکان به کرونا، اجتناب از حضور در دورهمی ها و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است.

مردم دید و بازدیدها را محدود کنند

امام جمعه اهل سنت گنبدکاووس هم در خصوص عید قربان و رعایت پروتکل‌ها گفت: عید سعید قربان به عنوان یکی از اعیاد بزرگ اسلامی نزد مسلمانان به خصوص اهل سنت بوده و انجام مناسک آن هم مورد توجه است.

آخوند عبدالکریم جاور افزود: عید سعید قربان، مناسک و دید و بازدیدهایی دارد که با توجه به شرایط کرونا و مهم بودن سلامت عمومی، انسان نباید کاری کند که سلامت خویش و جامعه را به خطر بیندازد.

وی ادامه داد: بر همه افراد جامعه لازم است که به منظور حفظ سلامت خود و خانواده در آستانه عید، روز عید و چند روز پس از آن، خریدهای عید، برگزاری مراسم و مناسک عید قربان، جشن و عروسی و دید و بازدیدهای آن را محدود کنند.

امام جمعه اهل سنت بندرترکمن هم به خبرنگار مهر گفت: عید قربان در منطقه گلستان و مخصوصاً در شهرهای ترکمن نشین آداب و رسوم خاص خود را دارد ولی با توجه به شرایط کرونایی که اکنون بر جامعه بشری حاکم است توصیه می‌شود که دید و بازدیدها انجام نشده و اجتماعات به حداقل برسد.

داوود آخوند بلکفه با اشاره به شرایط قرمز کرونا افزود: توصیه و خواسته همه این است با توجه به در نظر گرفتن شرایط، مردم از رسومات خود بکاهند و بیشتر به سلامتی خانواده و افراد جامعه توجه کنند.

مصرف آب کنترل شود

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان گلستان هم از مشترکان خواسته با توجه به شرایط کم آبی در آستانه عید مصرف خود صرفه جویی کنند.

احمدی نصرآبادی گفت: همه ساله همزمان با عید سعید قربان به دلیل افزایش مصارف آب شرب، شبکه توزیع آب در استان دچار مشکل می‌شود و با توجه به شرایط اقلیمی اشاره شده، امسال مردم استان برای جلوگیری از بروز اختلال در آبرسانی شهرها و روستاها توجه بیشتری نسبت به کنترل مصارف داشته باشند.

استقرار ۵۶ اکیپ ثابت و سیار دامپزشکی

مدیرکل دامپزشکی گلستان هم گفت: ۵۶ اکیپ ثابت و سیار اداره دامپزشکی گلستان در روز عید سعید قربان بر خرید و ذبح دام‌ها نظارت می‌کنند.

غلامرضا محرابی افزود: از دو روز قبل از عید قربان دامپزشکان و کارشناسان این اداره کل در محل‌های عرضه و خرید دام زنده در مناطق مختلف استان گلستان حضور یافته و نظارت لازم را داشته و مردم را راهنمایی می‌کنند.

وی بیان کرد: در روز عید قربان هم از ساعت هفت صبح تا یک ظهر، ۷۴ نفر شامل دکتر دامپزشک، کارشناس، کاردان و همچنین ۱۴ روحانی ناظر در قالب اکیپ‌های ثابت و سیار کار نظارت بر خرید و ذبح دام‌ها را انجام می‌دهند.

محرابی گفت: شهروندان در این روز دام‌های قربانی خود را از مراکز و میادین عرضه دام خریداری و به‌منظور کنترل بیماری‌های مشترک انسان و دام در کشتارگاه‌ها ذبح و توجه داشته باشند با توجه به شیوع بیماری کرونا ضمن خودداری از تجمع در محل‌های خرید دام حتماً باید الزامات بهداشتی را از قبیل پوشیدن ماسک به هنگام خرید دام رعایت کنند.

با توجه به شرایط کرونا در گلستان، رفتار مردم در روزهای پیش رو به طور یقین در بار مراجعات به بیمارستان‌ها نقش خواهد داشت لذا ضرورت دارد آنها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودکردن دیدوبازدیدهای عید قربان و غدیر از گسترش بیشتر این ویروس جلوگیری کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار