در پی تعطیلی تنها کارخانه سیمان در استان گلستان به‌علت قطعی برق، علاوه بر بیکاری ۴۵۰ کارگر این کارخانه، سیمان هم در بازار حکم طلا پیدا کرده و کمیاب شده است.

بی‌تدبیری ادامه‌دار دولتی‌ها در قطع برق صنایع/ سیمان در گلستان کمیاب شد/ بیکاری ۴۵۰ کارگر

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم، دولت طبق برنامه‌های توسعه‌ای کشور مکلف بود 5 هزار مگاوات به ظرفیت تأمین برق در کشور اضافه کند اما این اتفاق رخ نداد تا سوء‌مدیریت و بی‌تدبیری دولتی‌ها اینگونه گریبان شهروندان عادی، صنایع، اصناف و غیره را بگیرد.
خردادماه امسال که روزهای گرمی هم بود مصادف شد با اعمال خاموشی‌های گسترده در همه بخش‌های خانگی و صنعتی و تجاری که سبب اعتراضات بسیاری شد. هرچند بعد از تقریبا یکماه خاموشی‌های چندین ساعته، مشکلات مشترکان بخش خانگی کمتر شد اما در حوزه صنایع، قطعی برق، فعالیت آنان را مختل کرده است. برخی صنایع از جمله کارخانجات سیمان به‌علت قطعی برق تعطیل شده‌اند و علاوه بر بیکاری کارگران شاغل در این کارخانجات، ساخت‌و‌سازها و پروژه‌های عمرانی هم دچار رکود شدیدی شده‌اند.
کارخانه سیمان گالیکش که بزرگترین واحد صنعتی استان گلستان هم به‌شمار می‌رود ‌مدتی است که به‌علت قطعی برق تعطیل شده است. این اتفاق سبب شد تا سیمان در استان به شدت کمیاب شود و این روزها حکم طلا پیدا کند. هر پاکت سیمان که تا قبل از این اتفاقات حدود 30 تا 32 هزار تومان در بازار موجود بود حالا تا 100 هزار تومان هم افزایش قیمت پیدا کرده ‌و کسی هم نیست که درباره این بی‌تدبیری پاسخگو باشد.
یکی از پیمانکاران پروژه‌های عمرانی در این باره به خبرنگار ما گفت: 20 کارگر و استادکار بر روی پروژه‌ای که در دست داشتیم مشغول کار بودند اما با کمیاب‌شدن سیمان و قیمت بسیار گزاف آن در بازار مجبور شدیم به جز سه استادکار، بقیه کارگران را مرخص کنیم. این کارگران روزمزد هستند و در این شرایط اقتصادی و بیکاری که نتیجه سوء مدیریت مسئولان است، چگونه زندگی کنند؟ پاکت سیمانی که تا چند وقت قبل 30 هزار تومان می‌خریدیم اگر این روزها بتوانیم پیدا کنیم باید به قیمت 100 هزار تومان بخریم. پروژه‌ای بزرگ در یک واحد دانشگاهی در دست ساخت داریم اما به علت نبود سیمان، روزانه فقط یک پاکت می‌توانیم تهیه کنیم.
کارگران بسیاری در پروژه‌های عمرانی و ساخت و سازها به علت نبود سیمان بیکار شده‌اند. یکی از این استادکاران به خبرنگار ما گفت: تقریبا یک هفته است که بیکار شده‌ایم و صاحب کار نمی‌تواند سیمان تهیه کند. با این وضعیت اسفبار اقتصادی و گرانی و مشکلات معیشتی، چرا مسئولان کاری می‌کنند ‌مردم که اغلب قشر ضعیف هم هستند از نان خوردن بیفتند. من و امثال من اگر کار نکنیم چگونه اجاره خانه، قسط بانک، خرج روزانه زندگی را بدهیم. در ساختمان 5 طبقه‌ای که کار می‌کردیم حداقل 30، 40 استادکار و کارگر بودیم که همه بیکار شدیم.
علاوه براین کارگران کارخانه سیمان هم به علت قطعی برق و تعطیلی کارخانه، بیکار شده‌اند. آن طور که روابط عمومی این کارخانه اعلام کرده در پی تعطیلی آن، 450 کارگر بیکار شده‌اند.
از سوی دیگر فصل ساخت و ساز در اغلب مناطق استان تا پایان شهریور است و با شروع پاییز و بارش‌های گاه و بیگاه، فعالیت‌های عمرانی و ساخت‌و سازها با محدودیت مواجه می‌شوند. بسیاری از واحدهای مسکونی نیز در این استان نیمه تمام بوده و در حال ساخت است که گرانی و نبود سیمان در بازار، شرایط را برای آنها هم سخت می‌کند.
در همین باره یکی از روستاییان به خبرنگار ما گفت: ما مستأجر هستیم و طبق برنامه ریزی که کرده بودیم با وام و پس‌اندازی که داشتیم، ساخت خانه را شروع کردیم و امیدوار بودیم پاییز امسال بتوانیم به خانه خودمان برویم اما کمبود مصالح و گرانی آن در بازار، امید ما را ناامید کرد. این روزها سیمان یا پیدا نمی‌شود یا اگر هم باشد قیمت 80 هزار تومان و 100 هزار تومان واقعا زیاد است و خیلی‌ها از پس تهیه آن بر نمی‌آیند. چند روزی است که کار ساختمانی ما خوابیده است و معلوم نیست این شرایط تا چه زمانی ادامه دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار