سالانه حدود چند صد هکتار از جنگل‌های شمال که بخشی از آن جنگل‌های گلستان است طعمه حریق می‌شود و این در حالی است که این استان تجهیزات کافی ندارد.


جنگل‌های شمال؛ پاسوز کمبود تجهیزات

به گزارش گلستان 24؛جنگل‌ها ریه‌های زمین هستند و اگر نباشند نفس زمین و ما انسان‌ها تنگ خواهد شد، اما هر ساله در گلستان شاهد سوختن چند صد هکتار از جنگل‌هایی که هستیم که ۲۱ درصد آن، جنگل‌های ۵۰ میلیون ساله هیرکانی است.

استانی که ۴۵۰ هزار هکتار جنگل دارد، یک بالگرد اختصاصی ندارد

لطفی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با بیان اینکه این استان با ۴۵۰ هزار هکتار جنگل بالگرد اختصاصی ندارد، گفت: یک بالگرد برای استفاده مشترک مازندران و گلستان است که ۱۵ روز در فرودگاه گرگان و ۱۵ روز در فرودگاه ساری مستقر است.

جنگل‌های شمال؛ پاسوز کمبود تجهیزات

او گفت: پس از درخواست، با فاصله زمانی کمی بالگرد می رسد، اما اگر هر استان بالگرد اختصاصی داشته باشد بهتر است، ولی فعلا بر اساس بضاعت کشور از همین میزان امکانات استفاده می‌کنیم.

لطفی با اشاره به اینکه برای سازمان جنگل‌ها خرید بالگرد مقدور نبوده است، افزود: این سازمان با وزارت دفاع یک تفاهم نامه در خصوص تامین تجهیزات دارد که اگر یک بالگرد جوابگوی شرایط نبود، بالگردی که در کرج  است به کمک بیاید.

این مقام مسئول گفت: در سال جاری حدود ۷۰۰ قلم کالای مربوط به تجهیزات حریق دریافت کردیم که می‌شود گفت از نظر تجهیزات فردی مشکلی در استان نداریم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان ادامه داد: بیشتر مناطق جنگلی استان سخت گذر بوده و نیازمند تجهیزات پیشرفته است، اما در جا‌هایی که امکان تردد افراد وجود داشته باشد از دمنده‌ها نیز استفاده می‌کنیم.

لطفی با اشاره به اینکه دوربین‌های هشدار دهنده حریق برای فعالیت به اینترنت نیاز دارند، افزود: ۶ دوربین در نقاط بحرانی استان (خوش ییلاق آزادشهر، درازنو، عرب داغ کلاله، مینودشت، گالیکش و مراوه تپه) نصب شده است، اما برای پایش و کنترل بهتر به ۲۵ دوربین نیاز داریم.

او گفت: نقاط حساس در استان گلستان شناسایی و نیرو‌ها در قالب ۱۸ حوزه آبخیز جنگلی گروه بندی شده اند که باعث شده حفاظت سریع‌تر انجام شود.

او ادامه داد: علاوه بر نیرو‌های حفاظتی، بخاطر فصل گرما ۲۵ نفر را در نقاط بحرانی استان به عنوان دیده بان مستقر کردیم.

 

تغییرات اقلیمی جنگل‌ها را هم پاسوز خود می‌کند

علاوه بر کمبود‌هایی که در تجهیزات محافظتی از جنگل وجود دارد، تغییرات اقلیمی که کره زمین و به تبع آن کشور و گلستان با آن دست و پنجه نرم می‌کند باعث شده جنگل‌ها آسیب پذیری بیشتری داشته باشند.

داداشی مدیرکل هواشناسی گلستان گفت: در استان شاهد کاهش نزولات جوی، افزایش دما و تبخیر هستیم و بر اساس آمار‌های این سازمان، تعداد پدیده‌های حدی در گلستان زیاد شده است که این اصلا خوب نیست.

جنگل‌های شمال؛ پاسوز کمبود تجهیزات

داداشی در توضیح پدیده‌های حدی گفت: پدیده‌هایی که بیشتر از آستانه تحمل زیست بوم باشد، پدیده حدی نام دارد.

او ادامه داد: با توجه به پایین بودن میزان رطوبت و بالا بودن درجه حرارت در فصل گرما، آتشی که برخی کشاورزان در مزارع به پا می‌کنند به سرعت به جنگل‌ها سرایت می‌کند که لازم است آن‌ها با دلسوزی بیشتر نسبت به جنگل‌ها از این کار خودداری کنند.

برای اثبات این موضوع همین بس که وسعت آتش سوزی‌ها در ۴ ماهه اول امسال بیش از ۵۰ هکتار بوده است در حالی که در مدت مشابه ۱۶ هکتار از جنگل‌ها طعمه حریق شده بودند.

کاه و کلشی که جنگل می‌سوزاند

خطر دیگری که جنگل‌ها را تهدید می‌کند هم مرز بودن بیش از ۱۰ هزار هکتار از جنگل‌های شمال با اراضی کشاورزی است.

اراضی‌ که برداشت محصول از آن با فصل گرما هم‌زمان است ، برخی کشاورزان پس از برداشت محصولی مثل گندم برای آماده کردن زمین خود برای کشت دوم، کاه و کلش آن را آتش می‌زنند.

این آتش بخاطر فاصله کم زمین کشاورزی با جنگل، پایین بودن رطوبت و وزش باد گرم به سرعت به جنگل سرایت می‌کند.

لطفی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با اشاره به اینکه کشاورزان برای حفظ خاک و همچنین جنگل‌ها نباید آتش روشن کنند گفت: با این حال برای حفظ جنگل‌هایی که در حاشیه زمین‌های کشاورزی قرار دارند طرح ایجاد آتش بُر را اجرا می‌کنیم.

آتش بُر راهکاری در دسترس، اما موقت

آتش بُرها فاصله هایی هستند که به وسیله‌ تراکتور بین زمین زراعی و اراضی ملی کشیده می‌شوند تا جلوی سرایت آتش به جنگل‌ها را بگیرد.

جنگل‌های شمال؛ پاسوز کمبود تجهیزات

ایجاد آتش بر یک راهکار موقت است چرا که ۶ هزار و ۸۰۰ کیلومتر مرز مشترک بین اراضی ملی و مزارع کشاورزی وجود دارد و به ازای هر کیلومتر ۴۰۰ هزار تومان خرج روی دست بیت المال گذاشته می‌شود، اما فعلا یک مُسکن است، چون حدود ۳ هزار کیلومتر از این مرز مشترک، مناطق خشک هستند و بعضی درختان سوزنی برگ هم در حاشیه این جنگل‌ها به عنوان کمربند سبز کاشته شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: اولین توصیه ما این است که کشاورزان زمین خود را آتش نزنند و برای پیشگیری هم با استفاده از ادوات خود یک آتش بُر بین مزرعه و جنگل ایجاد کنند، زیرا امکانات ما جوابگو نیست.

او با اشاره به پایین بودن امکان تجدید حیات در این شرایط خشکسالی افزود: خیلی از کشاورزان در بعضی شهرستان‌ها به کمک ما آمدند و خودشان این آتش بر‌ها را ایجاد کردند اما اگر به سمتی برویم که آتش جنگلها را تهدید نکند یا اگر تهدید کرد امکاناتی برای مقابله با ان داشته باشیم آن موقع می توانیم میراث دار آیندگان باشیم.

بیشتر مناطق جنگلی شمال کشور صعب العبور است و همین موضوع اطفای حریق زمینی را مشکل می‌کند، علاوه بر آن وسعت و همچنین افزایش تهدیدات جنگل‌ها، ضرورت به روز و مجهز بودن تجهیزات اطفاء حریق خصوصا برای جنگل‌های شمال را بیشتر می‌کند چرا که شمال ایران از جمله استان گلستان میراث دار جنگلهای هیرکانی جنگلهایی به قدمت ۵۰میلیون سال است.

انتهای پیام/مهر

 

ارسال نظر

آخرین اخبار