استان گلستان در گذشته های نه چندان دور منطقه ای پرآب و بارانی به حساب می آمد، اما در سال های گذشته با کاهش معنادار بارش و کم توجهی به مصرف بهینه آب، تسلیم بحران خشکسالی شده چالشی که نیاز به تدبیر دارد تا آب آشامیدنی مردم این منطقه بدون دغدغه در فصل گرم تامین شود.

سایه شوم خشکسالی در دیار آبی گلستان

به گزارش گلستان24؛گلستان در شمال کشور بیش از 20 هزار کیلومتر گستره دارد و با داشتن هفت اقلیم از 13 اقلیم دنیا، میانگین بارندگی ثبت شده این استان در 10 سال گذشته با فراز و نشیب هایی همراه بوده به طوری که بیشترین بارش مربوط به سال زراعی 91 - 90 به میزان 712.1 میلیمتر و کمترین آن در سال زراعی گذشته ( 96 - 95 ) با 449.8 میلیمتر بوده است. 
معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی گلستان گفت: در نیمه اول سال زراعی جاری ( از مهر تا اسفند 96) میانگین بارش در مناطق دشت، کوهستانی و جنوبی استان 246.2 میلیمتر بوده که در مقایسه با 255.4 میلیمتر مدت مشابه سال پیش از آن و نیز دوره درازمدت کاهش داشته است. 
محمدرضا رحمن نیا با تحلیل میزان بارش ثبت شده از مهر تا اسفند 96 در مناطق مختلف استان اظهار کرد: در بین 14 شهرستان گلستان فقط گرگان، آق قلا، علی آباد و گالیکش نسبت به مدت مشابه سال گذشته و بلند مدت افزایش بارش داشته اند. 
وی اضافه کرد: در آزادشهر، رامیان، گنبدکاووس، مراوه تپه و مینودشت نیز کمترین میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال گذشته و دوره بلندمدت باریده است.
رحمن نیا در خصوص وضعیت بارشی استان در بهار 97 نیز گفت: میانگین باران در فروردین و اردیبهشت با کاهش حدود 10 تا 20 درصدی و در خرداد و تیر نرمال پیش بینی شده است. 
معاون اداره کل هواشناسی گلستان اضافه کرد: میانگین دمای استان نیز طی این مدت با افزایش 0.5 تا 1.5 درجه سانتیگراد پیش بینی شده است. 
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان نیز با اشاره به استمرار آسیب های خشکسالی در استان، گفت: طبق آمارها در ابتدای فروردین 97 و پایان فصل بارشی زمستان؛ میزان آب ذخیره در پشت سدهای گلستان نسبت به مدت مشابه سال قبل 35 درصد کاهش داشته است. 
سید محسن حسینی به ایرنا اعلام کرد: حجم کل مخازن سدهای 14 گانه استان حدود 300 میلیون مترمکعب بوده که اینک تنها 72 میلیون مترمکعب معادل 27 درصد در پشت این سدها آب ذخیره است. 
وی اضافه کرد: میزان ذخیره آبخوان های استان نیز حدود 254 میلیون مترمکعب بوده که 20 درصد کاهش را نسبت به آمار دوره بلند مدت ( 25تا 30سال ) نشان می دهد. 
به گفته وی، آبخوانهای کم عمق استان حدود 211 میلیون مترمکعب و آبخوانهای عمیق 43 میلیون مترمکعب کاهش دارد. 
حسینی اظهار کرد: رواناب اندازه گیری شده در ایستگاههای شاخص رودخانه های استان هم بین 48 تا 87 درصد کاهش نسبت به آمار دوره بلند مدت دارد. 
از سوی دیگر مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان معتقد است که تغییر اقلیم طی 15 سال اخیر این استان را در خطر بیابانی شدن قرار داده است.
ابوطالب قزلسفلو به خبرنگار ایرنا گفت: به هم ریختگی چرخه هیدرولوژیکی، کاهش بارش، تبخیر زیاد، افزایش دما و تجربه دمای 50 درجه سانتیگراد و باران های رگباری و نقطه ای از سال 1380 به بعد از جمله عواملی بوده که گلستان را به شدت آسیب پذیر کرده است. 
وی افزود: هرچند زمین با پدیده گرم شدن مواجه است، اما بیش از آن عوامل محلی همچون تخریب منابع طبیعی بویژه جنگل ها و استفاده بی رویه از آب های زیرزمینی باعث تغییراقلیم در گلستان بوده، بطوریکه اکنون تعداد روزهای بارندگی در سال کم، اما شدت بارش بیشتر شده است. 
با توجه به مشکلات فراوان فرا روی گلستان در حوزه تامین آب و استمرار خشکسالی؛ تنها راهکار برای کاهش آسیب های این چالش اینک مدیریت مصرف بویژه در حوزه کشاورزی و خانگی است. 
همچنین استفاده بهینه از منابع آبی موجود در گلستان ضرورت سرمایه گذاری بیش از گذشته در جمع آوری آب های سطحی، کشت محصول های کم آب طلب، هدایت زراعت به آب سبز(کشت درفصل پرباران)، ساماندهی 16 هزار حلقه چاه غیرمجاز ،نظارت برمصرف بویژه در بخش کشاورزی، اجرای طرح های زهکشی اراضی و توسعه اجرای آبیاری تحت فشار و توجه بیش از گذشته به اجرای طرح های آبخیزداری را می طلبد. 
اقتصاد گلستان با یک میلیون و 869 هزارنفر جمعیت بیشتر بر پایه کشاورزی در 650 هزار هکتار اراضی مستعد استوار است و آب مهمترین نیاز برای تولید محصولات در این بخش محسوب می شود. 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار