مدیرعامل آب و فاضلاب گلستان با اشاره به گرمای هوا و قطعی‌های برق گفت: روزهای سختی را پیش‌رو داریم و اگر مردم مدیریت مصرف نداشته باشند، وضعیتی مشابه هفته اول تیرماه پیدا خواهیم کرد.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان گلستان: حجم ذخیره مخازن آب در گرگان ‌کاهش پیدا کرد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از  گرگان، مدیرعامل آب و فاضلاب گلستان با اشاره به افزایش شدید دمای هوا در روزهای اخیر و همزمانی آن با قطعی‌های برق اظهار داشت: متأسفانه تا پایان هفته روزهای سختی را پیش‌رو داریم و مردم باید بیش از پیش با صرفه‌جویی و مدیریت مصرف به تأمین آب شرب به ما کمک کنند.

وی گفت: طبق پیش‌بینی‌ها اوج گرما و قطعی برق را در روزهای سه شنبه و چهارشنبه خواهیم داشت و این گرمای هوا در استان ماندگار خواهد بود.

هرمزی با بیان اینکه عواقب این گرما و قطعی برق در میزان آب تولیدی و حجم ذخیره مخازن خود را نشان داده است، افزود: در روز دوشنبه که گرمای هوا به بیش از 40 درجه رسید حجم ذخیره مخازن در گرگان 6 هزار مترمکعب کاهش پیدا کرد و تداوم این روند می‌تواند روزهای سختی را برای ما رقم بزند و شرایط را مانند هفته اول تیرماه امسال کند.

وی در ادامه با بیان اینکه سهم بخش شرب از کل آب تولیدی در استان 7 درصد است، گفت: حدود 90 درصد آبی که در استان از طریق چاه‌ها و منابع سطحی تأمین می‌شود در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و اگر فقط 10 درصد در این بخش صرفه جویی شود، دیگر مشکل کمبود آب شرب در استان نخواهیم داشت.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان با بیان اینکه  میزان تولید آب در استان حدود 6 هزار لیتر در روز است، گفت: میزان مصرف بخش شرب در استان روزانه چیزی بین 6 هزار و 500 تا 7 هزار لیتر است است، به طور معمول در استان روزانه 20 تا 30 درصد کمبود تولید آب داریم.

وی افزود: در خوشبینانه‌ترین حالت تا 3 یا 4 سال آینده به ویژه در شهر گرگان با مشکل کم آبی مواجه هستیم تا اینکه سد شصت کلاته ساخته شود یا آب شیرین‌کن‌ها وارد مدار شوند.

هرمزی در ادامه با بیان اینکه در شهر گرگان 450 لیتر بر ثانیه کمبود آب وجود دارد، اظهار داشت: مسئولان از گذشته می‌دانستند که در افق 1400 شهر گرگان با کمبود آب مواجه است، کارهایی در این سال‌ها انجام شد اما تعداد مشترکان در همین گرگان به 77 هزار مشترک افزایش پیدا کرد.

وی اضافه کرد: ضمن اینکه خشکسالی شدیدی بر استان حاکم شده و رودخانه‌‌ها آبدهی چندانی ندارند و سطح آب‌های زیرزمینی نیز کاهش پیدا کرده است. برای نمونه سال گذشته از تصفیه خانه ناهارخوران 190 لیتر بر ثانیه آب می‌گرفتیم و پس از تصفیه از ناهارخوران تا میدان ولیعصر با همان آب تغذیه می‌شد اما الان این آبدهی به 40 لیتر رسیده و تا محدوده "سیدمسعود" امکان آبرسانی وجود دارد و برای اینکه بتوانیم آب شرب شهروندان را در این مناطق تأمین کنیم آب را با 7 مرحله پمپاژ از " والش آباد" به این منطقه می‌رسانیم. تصفیه خانه النگدره تا امسال با 35 لیتر کار می‌کرد اما الان فقط 2 لیتر آبدهی دارد.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان گفت: حجم ذخیره مخازن ما به شدت در حال کاهش است و اگر از 35 درصد کمتر شود دیگر امکان مدیریت آن وجود ندارد. با هر بار قطعی برق، حجم زیادی از آب از دسترس خارج می‌شود.

وی درباره گلایه شهروندان از ساعات طولانی قطعی آب هم بیان داشت: ما مجبوریم مدیریت فشار را در شبکه اعمال کنیم ضمن اینکه وقتی مخزن خالی می‌شود دیگر آبی برای توزیع در شبکه باقی نمی‌ماند و کسانی که در ابتدای شبکه قرار دارند، قطعی‌های طولانی مدت‌تری را تجربه می‌کنند. معمولا مدیریت فشار را بسته به حجم مخازن از ساعات حدود 18 و 19 انجام می‌دهیم تا برای تأمین آب شرب روز بعد دچار مشکلات بیشتری نشویم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار