عشق به سلاله رسول الله و امام حسین(ع) ارتباطی به مذهب و نژاد ندارد، به همین دلیل است که ترکمن های گلستان در ماه محرم، یاد این امام همام را گرامی داشته و اطعام دهی می کنند.

عشق به قافله سالار دشت نینوا در ترکمن صحرا/ حب الحسین مرزی ندارد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، عشق و دلدادگی به سید و سالار شهیدان کربلا منحصر به دین و فرقه و مذهب خاصی نیست؛ از نویسنده مسیحی گرفته تا پیروان سایر ادیان، همه به اشکال مختلف علاقه خود را به امام حسین (ع) در طول تاریخ نشان دادند و ارادت به سلاله پاک رسول (ص) انتها ندارد.

اهل سنت به ویژه ترکمن‌های گلستان هم تعلق خاطر به امام حسین (ع) داشته و با برپایی رسوم و آئین مختلف مقام شامخ شهید کربلا را گرامی می‌دارند؛ توزیع نذورات و دادن صدقه به عشق اباعبدالله (ع) و برای شادی خاطر ایشان، از جمله این رسوم است.

ماه محرم در میان ترکمن‌ها به عنوان «عاشرآی» معروف است و در روز عاشورا اغلب ترکمن‌ها روزه می‌گیرند و بر این اعتقاد هستند که روزه گرفتن در این ماه گناهان یک سال گذشته را می‌بخشد.

خواندن نمازهای نافله، دادن صدقه، پختن انواع نان و اطعمه محلی، دعوت از اهالی محله در مراسم ناهار، فرستادن صدقه به مساجد و خواندن دعا و قرآن برای ارواح شهدای کربلا از کارهایی است که اهل سنت خود را ملزم به انجام آن می‌دانند.

فارغ از برپایی این مراسم، در سال‌های اخیر هم تکرار اسم حسین در بین ترکمن‌ها افزایش یافته است.

حضور در مراسمی همچون پیاده روی اربعین و اعطای نذورات برای بازسازی عتبات عالیات از جمله دیگر نشانه‌های ارادت اهل سنت به امام حسین (ع) است.

حماسه امام حسین (ع) جاودانه است

امام جمعه اهل سنت شهر خواجه نفس ضمن تسلیت شهادت امام حسین (ع) به خبرنگار مهر گفت: ماه محرم در بین اهل سنت بزرگ بوده و همیشه آن را بزرگ و گرامی می‌شمارند.

حاج امانگلدی آخوند حنفی افزود: حوادث و وقایع زیادی در ماه محرم اتفاق افتاده که بزرگ‌ترین واقعه آن کربلا و شهادت امام حسین (ع) و آنچه بر خانواده وی گذشته است.

وی بیان کرد: ۱۴۰۰ سال از آن حادثه می‌گذرد اما این واقعه فراموش نشدنی و جاودان است.

آخوند حنفی اضافه کرد: در ادوار گذشته و کهن اتفاقاتی از این دست افتاده ولی همگی به فراموشی سپرده شده و تنها این حماسه ماندگار شده و جاودانه باقی خواهد ماند.

به جرأت می‌توان که امام حسین (ع) در دنیا نمونه و نظیری ندارد و قیام ایشان در طول تاریخ ماندگار خواهد بودوی بیان کرد: امام حسین (ع) این شخصیت بزرگوار، نوه رسول اکرم (ص) بوده که ایشان امام حسین (ع) را دوست داشته و همیشه بر لبان وی بوسه می‌زدند.

حنفی ادامه داد: تمام سیره رسول اکرم (ص) در وجود امام حسین (ع) قرار دارد و سرور انسانیت است؛ به همین دلیل می‌توان به جرأت گفت که ایشان نظیر و مانند ندارد و در دنیا حماسه‌ای مانند حماسه امام حسین (ع) چه از نظر قدرت و قوت و چه از نظر علوم و انسانی بودن آن نیست.

وی متذکر شد: متأسفانه مردم هنوز شخصیت این امام (ع) را آن گونه که باید نشناختند و اکثر مردم امام حسین (ع) را با کربلا و شهادت شأن می‌شناسند.

حنفی تصریح کرد: هنوز انسانیت و علو درجات و مقام والای امام حسین (ع) به طور کامل شناخته نشده و باید مطالعات در این زمینه افزایش یابد تا مردم با شخصیت بی نظیر نوه پیامبر (ص) آشنا شوند.

امام جمعه اهل سنت شهر خواجه نفس گفت: مردم اهل سنت ترکمن صحرا هم، روز عاشورا و و تاسوعا صدقات، خیرات و نذورات فراوانی را به خاطر شهادت ایشان و وقایع این روز داده و تمامی مجالس شادی و عروسی تعطیل است زیرا شهادت ایشان واقعه بزرگ است و ما تعزیت این روز را وظیفه خود می‌دانیم.

امام حسین (ع) الگوی ما است

عبدالجبار آخوند میرآبی، امام جمعه تقرتپه بندرترکمن هم به خبرنگار مهر گفت: آمدن ماه محرم شروع سال قمری بوده و مسلمانان می‌توانند اعمال صالحه خویش را تکمیل کنند.

وی افزود: با آمدن محرم می‌آید استقامت، امر به معروف و ایثار در ذهن انسان تداعی می‌شود در این ماه سرور و سالار شهیدان به تکامل انسانی رسید.

میرآبی بیان کرد: امام حسین (ع) در تبیین احکام دین و ترویج امر به معروف و نهی از منکر برای ما الگو است و می‌توانیم با اندیشیدن به آنچه بر ایشان گذشت ایثار و گذشت و استقامت را بیاموزیم.

وی اضافه کرد: با فرارسیدن محرم برای پاسداشت شهدا به ویژه امام حسین (ع) و یارانش مراسم خاصی برگزار می‌شود و ترکمن‌های گلستان هم مراسم ویژه‌ای مخصوصاً در عاشورا و تاسوعا دارند که به آن «خدایولی «می‌گویند که در آن انفاق کرده و صدقه می‌دهند.

میرآبی بیان کرد: جمعی از مردم در مساجد و جایگاه‌ها جمع شده و برای شادی روح امام حسین (ع) قرآن می‌خوانند و از ایشان شفاعت می‌خواهند.

اهل سنت از صداق جان اهل بیت پیامبر را دوست دارند

یکی از علمای برجسته ترکمن هم به خبرنگار مهر گفت: طبق فرمایش قرآن و روایات، اهل سنت بر خود فرض می‌داند که به اهل بیت رسول (ص) محبت و ارادت داشته باشد.

داوود آخوند بلکفه افزود: امام حسین (ع) در ص حرای کربلا مظلومانه و با تشنگی به درجه اعلا شهادت نائل و خون ایشان به ناحق ریخته شد و اهل سنت هم به خاطر شهادت مظلومانه امام حسین (ع) مالامال از حزن و اندوه هستند.

استاد حوزه‌های علمیه غرب گلستان اضافه کرد: لذا اهل سنت در این ایام همان کاری که پیامبر مکرم اسلام به آن سفارش و توصیه کردند را به خاطر ارادت و محبت قلبی به خاندان رسول اکرم (ص) مخصوصاً به امام حسین (ع) انجام می‌دهند.

بلکفه ادامه داد: به دلیل تقرب و ثواب در ایام عاشورا و تاسوعا، اهل سنت، روزه نافله گرفته و ثواب آن را به روح ملکوتی امام حسین (ع) و شهیدان کربلا هدیه می‌کنند.

وی تأکید کرد: در روزهای محرم خانه‌ای از اهل سنت یافت نمی‌شود مگر اینکه در آن در حد توان اوراد و دعاهای می‌خوانند، صدقه می‌دهند و به شکل‌های گوناگون به نیازمندان کمک می‌کنند.

آخوند بلکفه گفت: اگر شرایط مناسب باشد هم اهل سنت، انسان‌های با تقوا و اهل دعا را به خانه خود دعوت کرده و سفره می‌گسترانند تا یادی از امام حسین (ع) داشته و در حق ایشان دعا کنند.

استاد حوزه‌های علمیه غرب گلستان ادامه داد: اهل سنت از صداق دل و عمق جان نسبت به اهل بیت رسول (ص) ارادت دارند و اعتقاد آنها اعتقادی عمیق و قلبی است.

وی با بیان اینکه در ایام محرم اهل سنت اندوهگین و ماتم زده هستند، گفت: اهل سنت هتک حرمت و بی حرمتی به اهل بیت را خروج از دین تلقی می‌کنند چه برسد به اینکه خون اهل بیت ریخته شود و ما ظلم و ستمی که نسبت به امام حسین (ع) گذشته را محکوم می‌کنیم.

عشق و ارادت به حسین (ع) و ماتم کربلا مرز و مذهب نمی‌شناسد و در طول تاریخ اهل سنت هم دوشادوش شیعیان بار این غم جان‌گداز را به دوش کشیده و یاد ایشان را گرامی داشته‌اند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار