حجت الاسلام دیلمی گفت: با همت تبلیغات اسلامی و هماهنگی بین تشکل های دینی مداحان و هیئت های مذهبی، بسیاری از خرافه ها و بدعت ها در عزاداری حسینی کمرنگ شده است.

هیئت های مذهبی در مدیریت بحران طلایه دار هستند/ کمرنگ شدن خرافات و بدعت‌ها در عزاداری حسینی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان از گرگان، هیئت های مذهبی با آعاز ماه محرم در تکاپوی آن هستند که بتوانند با رعایت پروتکل های بهداشتی مراسمی در شان امام حسین (علیه السلام) برگزار کنند.

 

گرچه کرونا مخاطرات زیادی را برای جامعه به وجود آورده اما نظم و انضباط هیئت های مذهبی با شروع اپیدمی کرونا دوچندان شده و همه سیاه پوشان هیئت ها و خادمان حسینی در تلاشند که در این شب ها سلامتی مردم به واسطه شور حسینی به خطر نیفتد.

 

مسئولان ستاد کرونا نیز برای آنکه این ویروس در محرم باعث افزایش بار بیماران کرونایی نشود دستورالعمل هایی را در نظر گرفتند تا تمامی هیئت های مذهبی براساس نقشه راه نسبت به برگزاری مراسمات عزاداری اقدام کنند.

 

گرچه هیچ یک از هیئت های مذهبی به دنبال آن نیست که به واسطه عزاداری حسینی جان و سلامت محبان اهل البیت (علیهم السلام) را به خطر بیاندازد ولی در این ایام شاهد تبلیغات سوء رسانه های معاند نسبت به ماه محرم و سوگواره های حسینی هستیم.

 

این درحالی است که بچه های هیئتی در اپیدمی کرونا برای کاهش مخاطرات و آلام مردم از هیچ کوششی دریغ نکردند، در زمانی که نیاز بود هیئت های خود را به کارگاه های تولید ماسک و گان تبدیل کردند و یا با ضدعفونی معابر و محیطی در تلاش بودند که اضطراب را از جامعه بزدایند و در نهایت نذورات مردمی را برای دستگیری از نیازمندان و اقشار آسیب دیده از کرونا ساماندهی کردند.

 

اما با این وجود رسانه های دستگاه مستکبر و ضد اسلامی در تلاش هستند که هیئت های مذهبی را از چشم جامعه بیاندازند و آنها را عامل شیوع ویروس کرونا معرفی کنند و با این اقدام خود جلوی بسط و گسترش فرهنگ عاشورایی را بگیرند.

 

برای آگهی بیشتر از مناسبت های ماه محرم و نحوه برگزاری آن با پروتکل های بهداشتی و هماهنگی و برنامه های تبلیغات اسلامی حجت الاسلام «رضا دیلمی» معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی گلستان توضحیاتی را ارائه کردند که در ادامه از نظر می گذرانیم.

 

*برنامه ریزی تبلیغات اسلامی گلستان برای ایام محرم چگونه بود؟

تجربه موفقی از برگزاری برنامه های محرم در اپیدمی کرونا در اختیار داریم و با حرکت هوشمندانه و فاخر تشکل های دینی به استقبال محرم رفتیم.

 

 در سال گذشته با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی برنامه های خوبی در ایام محرم و صفر برگزار شد و آسمان خدا آسمان هیئت عزاداری حسینی شد و تشکل های دینی مدال افتخار نیز کسب کردند و پس از برنامه های سوگواری عاشورا شاهد آن بودیم که میزان شیوع ویروس کرونا در گلستان سیر نزولی به خود گرفت.

 

هیئت های مذهبی در مدیریت بحران ها طلایه دار هستند و در حال حاضر نیز برنامه های خوبی را در ایام محرم و صفر با رعایت پروتکل های بهداشتی در نظر گرفتند که در برگزاری این برنامه ها از تجربه سال گذشته بهره مند می شوند.

 

شعار محوری که امسال برای محرم تبلیغات اسلامی در نظر گرفته «نسل به نسل در پناهت هستیم» است و در کل کشور و در استان نیز پوشش خوبی در این راستا اتفاق افتاده است و امسال اهتمام بیشتری در حوزه فضاسازی محیطی صورت گرفته است.

 

در بحث ستاد محرم امسال 12 کارگروه را پیش بینی کردیم که تمامی ابعاد را در نظر بگیریم و با توجه به شرایط کرونایی قطعا نقش رسانه برای بسط فرهنگ عاشورایی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

 

*دستورالعمل های ستاد کرونا برای برگزاری مراسمات سوگواره حسینی چیست؟

امسال نیز مانند سال گذشته مسئولیت کارگروه برگزاری و عزاداری مراسمات حسینی برعهده تبلیغات اسلامی نهاده شده و دستورالعمل های خوبی برای برگزاری مراسم عزاداری از سوی ستاد ملی کرونا تدوین شده است.

 

مسئول برگزاری مراسم نسبت به رعایت کامل ضوابط بهداشتی، تعداد شرکت کنندگان، زمان برگزاری و رعایت نکات مرتبط با پذیرائی متعهد هستند.

 

براساس این پروتکل ها برگزاری مراسم عزاداری فارغ از وضعیت چهارگانه براساس مصوبه ستاد کرونا در شهرهای قرمز، نارنجی، زرد و آبی در فضای باز با یک سوم ظرفیت و در فضای بسته با ارتفاع 6 متر با یک چهارم ظرفیت است.

 

رعایت فاصله گذاری اجتماعی در مراسمات باید به ازای هر مدعو از چهار طرف حداقل یک متر باشد و ممنوعیت هر گونه پذیرایی در مراسم عزاداری از سوی ستاد ملی کرونا تاکید شده است و اطعام دهی تنها به صورت بیرون بر خواهد بود.

 

امسال به جای ایستگاه صلواتی و موکب هایی که اطعام دهی دارند موکب های سلامت در نظر گرفته شده که به پخش آوای حسینی اقدام خواهند کرد.

 

در ایام کرونایی جز اطعام دهی بیرون بر، مردم و تشکل های دینی ضرورتاً می تواند نذورات خود را در قالب مواد غذایی خشک به دست نیازمندان برسانند.

 

همچین حداکثر زمان برگزاری مراسم نیز دو ساعت خواهد بود و تمهید مقدمات در این راستا انجام شده است.

 

* آیا تدابیری برای برگزاری روضه خانگی نیز در نظر گرفته شده است؟

در این راستا پویشی را به عنوان «هر خانه یک حسینیه» راه اندازی کردیم و هر کسی در محیط خانواده و تنها با فرزندان می تواند بستر روضه سیدالشهدا(علیه السلام) را فراهم کند و تبلیغات اسلامی تمهیداتی اندیشیده و متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی ها می توانند با تبلیغات اسلامی تماس بگیرند.

 

تبلیغات اسلامی با این خانواده ها در بحث اعزام مداح و همچنین سخنران همکاری خواهد کرد تا بتوانند این افراد مراسم روضه را در منازل برگزار کنند.

 

*هماهنگی با پلیس راهور در خصوص ساعت منع تردد شبانه شده است؟

در این زمینه با پلیس راهور رایزنی شده و قطعا پس از ساعت 11 و 30 دقیقه برنامه ها باید تعطیل شود.

 

اصل مراسم سوگواری دو ساعت خواهد بود که هیئت های مذهبی پس از نماز مغرب و عشاء می توانند نسبت به برگزاری آن اقدام کنند.

 

فضاسازی محیطی با توجه به شرایط کرونایی امسال چگونه بود؟

برنامه ریزی خوبی برای فضاسازی محیطی در نظر گرفته شد و نقاط محیطی و اثرگذار شهرهای استان را سیاه پوش کردیم.

 

در این راستا برج گرگان در روز نخست محرم سیاه پوش شد و تلاش شد که پل ها و نقاط اثرگذار شهرهای استان نیز سیاهپوش شود.

 

*برای کاهش خرافه و بدعت ها در عزاداری حسینی چه اقدامی انجام دادید؟

تشکل های متعددی ذیل سازمان تبلیغات اسلامی راهبری می شود، همچنین در این حوزه با کانون مداحان، هیئت های مذهبی و تشکل های دینی هماهنگی هایی صورت گرفته است.

 

تشکل ها بازوان توانمندی در جامعه به شمار می روند و جایگاه رفیعی بین مردم دارند و براساس ظرفیت این تشکل ها شاهد سیر نزولی مباحث خرافه در استان گلستان هستیم.

 

خوشبختانه برخی از مصادیق بدعت ها و خرافات در عزاداری حسینی کمرنگ شده و امسال نیز رصد و نگاه خاصی به این مسائل داریم و برای کاهش آن از ظرفیت مبلغان نیز کمک خواهیم گرفت تا بتوانند نسبت به بسط فرهنگ عاشورایی و شبهه زدایی اقدام کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار