مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان :

مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان از افزایش اعتبارات آبرسانی در استان و وقوع خشکسالی شدید خبر داد.

افزایش اعتبارات آبرسانی به ۲۰۰ میلیارد تومان/ وقوع سومین خشکسالی شدید نیم قرن اخیر

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از گرگان، سیدمحسن حسینی اظهار داشت: طی سال آبی جاری، وضعیت بارش‌ها حدود 30 درصد نسبت به درازمدت کاهش یافته و  دما هم یک و نیم درجه نسبت به متوسط 45 سال گذشته  افزایش داشته است. امسال سومین خشکسالی شدید نیم قرن اخیر را در استان تجربه می‌کنیم و همه باید برای عبور از این شرایط کمک کنند.

وی افزود: از نتایج خشکسالی و کاهش بارش‌ها در استان، کاهش رواناب رودخانه‌ها بین 50 تا 80 درصد بوده است و آب‌های زیرزمینی نیز کاهش 20 درصدی داشته است.

حسینی با بیان اینکه، عکس العمل‌ها به خشکسالی مهم است، گفت: در سال خشک، وقتی 20 درصد آب زیرمینی کم می‌شود، کشاورزی ما که حدود 90 درصد آب کل استان در این بخش مصرف می‌شود نیز باید کاهش سطح و مصرف داشته باشد.

به گفته وی، در حال حاضر حدود 180 هزار هکتار از اراضی استان ، توسط آب زیرزمینی آبیاری می‌شود که 20 هزار هکتار غیر مجاز و 160 هزار هکتار مجاز است، یعنی در چنین سالی باید 20 درصد کشاورزی کاهش پیدا کند و همچنین سایر مصارف نیز در استان در بخش‌های شرب، صنعت و غیره کاهش پیدا کند، اما این کار در استان کمتر انجام می‌شود.

حسینی افزود:  سیستم بودجه ریزی کشور برای طرح‌های عمرانی به گونه‌ای است که بودجه هر سال حداقل سه ماه بعد از آغاز سال ابلاغ می‌شود و میزان بودجه آبرسانی استان نیز در اواخر خرداد ابلاغ شد و موافقت نامه‌های آن در حال تکمیل برای مبادله است اما شرکت آب منطقه‌ای در راستای پیش بینی‌های خشکسالی سال جاری، برای تامین شرب اقدامات اضطراری را از سال گذشته آغاز کرد که دو حلقه چاه تا 20 تیر به نتیجه رسید و وارد شبکه شرب گرگان شد. یک حلقه 15 مرداد در کردکوی به نتیجه رسید و یک حلقه نیز در 25 مرداد در آزادشهر افتتاح و و وارد مدار شرب می‌شود و یک ایستگاه پمپاژ و یک حلقه چاه تا انتهای مرداد برای گرگان افتتاح می‌شود.  

وی با بیان اینکه از هر لیتر برثانیه اضافه شدن به شبکه شرب، 400 نفر منتفع می‌شوند، گفت: افزایش اعتبارات یک کار تیمی است. در بخش آبرسانی 14 میلیارد سال گذشته  به 119 میلیارد تومان در سال جاری افزایش پیدا کرد که این‌ کار با تلاش همه مسئولان استان اعم از وزارت نیرو، استانداری، سازمان برنامه و بودجه، شرکت آب منطقه‌ای استان و نمایندگان تازه نفس استان صورت گرفت و به دنبال افزایش اعتبارات تا سقف 200 میلیارد تومان نیز در بخش آبرسانی هستیم که با این اعتبار می‌توان اقدامات اساسی‌تری برای شرب استان انجام داد.

 حسینی تصریح کرد: آب شرب دارای چهار مولفه تامین، مخزن، شبکه و فرهنگ مصرف است و طرح‌های آبرسانی به شهرهای بندرترکمن، گرگان، گمیشان، آزاد شهر، رامیان، کلاله برعهده شرکت آب منطقه‌ای است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار