در پی شیوع کرونا و ضرورت رعایت شیوه نامه های بهداشتی، محبان سیدالشهدا(ع) با تغییر در چگونگی ادای برخی نذورات ماه محرم، همچنان از نیازمندان دستگیری کنند.

تداوم نذورات محرم درروزگارکرونا/محبان«حسین»همچنان دستگیری می‌کنند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، با آمدن کرونا بسیاری از سنت‌ها و آموزه‌های فرهنگی و اجتماعی دچار تغییر شده و شکل برگزاری جشن‌ها، مراسم، اعیاد و عزا تغییر کرده است.

محرم هر سال بسیاری از محبان و دوستداران اهل بیت (ع) به اشکال مختلف عشق و ارادت خود را به سالار شهیدان نشان می‌دادند، یکی نذری می‌داد، یک سفره می‌گستراند اما کرونا و شیوه نامه‌های منظور شده بهداشتی، اجرای برخی از نذورات را تحت تأثیر قرار داده است.

هرگونه سفره اندازی، اطعام دهی، برپایی ایستگاه صلواتی و توزیع چای و خرما در سطح معابر یا بقاع متبرکه ممنوع شده و متولیان برگزاری مجالس بر اساس نظریه کارشناسان بهداشت، بسیاری از رسوم را به شکل‌های دیگری اجرا می‌کنند تا علاوه بر ادای نذر، خطری هم عزاداران حسینی را از نظر سلامتی تهدید نکند.

تهیه بسته‌های مواسات، جیره‌های خشک و پرداخت نذورات به صورت نقدی از جمله روش‌های جایگزین است که مورد استقبال مردم قرار گرفته و برخی از نهادهای حمایتی هم آمادگی خود را برای دریافت نذورات و توزیع آن در بین خانواده‌های نیازمند اعلام کرده اند.

بخشی از نذورات هم به سمت تهیه ماسک بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده و حتی تهیه تجهیزات پزشکی رفته است؛ با توجه به شرایط حاد کرونایی در گلستان برخی از مردم نوعدوست اقدام به تهیه کپسول اکسیژن و اهدای آن به بیمارستان‌ها برای تأمین نیاز بیماران کرده که با توجه به شرایط بیمارستان‌ها می‌تواند دستگیر بسیاری از مردم باشد.

هدایت نذورات به سمت بسته‌های معیشتی و غذاهای بیرون بر

مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان هم در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: با توجه به شرایط فعلی کرونا و محدودیت‌هایی که ایجاد کرده، در ایام محرم به افرادی که در سابق اقدام به پخت و اطعام دهی می‌کردند توصیه می‌کنیم که نذورات خود را به شیوه‌های دیگری ادا کنند.

حجت الاسلام عباسعلی گرزین افزود: در روش اول مردم می‌توانند نذری خود را مانند سابق ولی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تهیه کرده و با اطمینان از سلامت آشپزان و به دور از ازدحام آن را به صورت بیرون بر، بین نیازمندان توزیع کنند.

وی بیان کرد: اگر این شرایط مهیا نبود طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب که فرمودند «نهضت مواسات باید احیا شود»، آنها می‌توانند نذورات خود را در قالب بسته‌های معیشتی آماده و آن را بین نیازمندان توزیع کنند.

مردم می‌توانند نذورات خود را در قالب بسته‌های معیشتی تهیه کرده و آن را بین نیازمندان توزیع کنندمدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان تصریح کرد: در شرایط موجود بسیاری از اصناف تعطیل و کسب و کارها از رونق افتاده است لذا مردم نیک اندیش می‌توانند نذورات خود را به سمت تشکیل بسته‌های معیشتی هدایت کرده که قطعاً همان ثواب را خواهد داشت.

گرزین ادامه داد: پذیرایی در هیئت‌ها ممنوع بوده و آنها تنها به شکل بیرون بر مجاز به پذیرایی هستند.

طبق گفته وی به هیئت‌ها توصیه شده که صرفاً از افراد شناخته شده و با هماهنگی قبلی غذای آماده را تحویل بگیرند و تأکید به دریافت نذورات به صورت خام است تا هیئت‌ها خود آن را طبخ و توزیع کنند.

گرزین بیان کرد: هر روز در قالب گروه‌های دو نفره به همراه ناظر بهداشت و یکی از نیروهای نظارتی از هیئت‌ها سرکشی می‌شود تا اطمینان حاصل شود که دعستورالعمل‌ها رعایت می‌شود که خوشبختانه در استان مشکل خاصی نداشتیم و فاصله گذاری، زمان برگزاری و فضای باز و غیره رعایت می‌شود.

رفع کمبودهای بخش سلامت با نذورات محرم

رئیس شورای هیئات مذهبی استان گلستان هم به خبرنگار مهر گفت: با توجه به شرایط کرونا در برخی از شهرستان‌ها جلساتی در راستای هدایت نذورات تشکیل شده است.

محمد مهدی عبدالصالحی افزود: در بندرگز جلسه‌ای با فرماندار این شهرستان داشتیم تا در خصوص تغییر شکل نذورات و هدایت آنها به اشکال دیگر در صورت امکان تصمیم گیری کنیم و در این راستا گروهی از خیران تشکیل شده تا نذورات را به حل مشکلات سلامتی و بهداشتی مردم اختصاص دهند.

وی با اشاره به کمبود اکسیژن در برخی از بیمارستان‌ها، گفت: تلاش می‌کنیم کمک‌های مردم به این سمت برود که برای سلامتی جامعه هزینه شود لذا مقرر شد با همکاری شبکه بهداشت کمک‌های مردمی را برای رفع این مسئله جمع آوری کنیم.

عبدالصالحی بیان کرد: هم اکنون بسیاری از خانواده‌ها دچار بیماری شده و گروه‌های جهادی هم به این سمت رفته که مایحتاج آنها را برطرف کنند.

وی اضافه کرد: هدایا و نذورات محرم می‌تواند در دو شکل ارتزاق و یا سلامت هزینه شود البته در برخی از نیات امکان تغییر شکل وجود ندارد.

عبدالصالحی تصریح کرد: در فضای مجازی با رؤسای هیأت در تماس هستیم تا علاوه بر روند رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی نذورات هم به سمت و سوی کمک به مردم سوق یابد.

وی بیان کرد: در تمامی شهرستان‌ها نظارت کافی بر هیأت‌های مذهبی وجود دارد تا اگر تخلفی مشاهده شد برای بار اول تذکر داده و در مرحله دوم آن هیئت تعطیل می‌شود.

نذر خون در ایام محرم

یکی از اقدامات خیری که همه ساله در مناسبت‌های مذهبی بین مردم نوعدوست رواج دارد، اهدای خون بوده که امسال هم پویش نذر خون در استان پیش بینی شده است. مدیرکل انتقال خون گلستان در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: با توجه به اینکه در پیک پنجم کرونا، مراجعات مردم به مراکز انتقال خون کم شده «پویش نذر خون» در محرم پیش‌بینی شده است که مردم اهدای خون خود را صرفاً به ایام تاسوعا و عاشورا موکول نکنند.

سید صادق بنی عقیل افزود: مردم می‌توانند در طول ماه محرم به پایگاه‌های ما مراجعه کرده و این مراکز در ایام تعطیل هم باز هستند.

وی به زمان فعالیت این مراکز در روزهای تعطیل اشاره کرد و گفت: پایگاه گرگان در روز سه شنبه (۲۶ مرداد) ساعت ۷:۳۰ تا ۱۱:۳۰، چهارشنبه (۲۷ مرداد) ساعت ۸:۳۰ تا ۱۳:۳۰، روز پنجشنبه (۲۹ مرداد) ساعت ۸:۳۰ تا ۱۳:۳۰ و جمعه از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۳:۳۰ باز است.

بنی عقیل بیان کرد: مرکز انتقال خون گنبدکاووس هم روز چهارشنبه (۲۷ مرداد) ساعت ۷:۳۰ الی ۱۹ و روز پنجشنبه (۲۸ مرداد) از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۳:۳۰ و پایگاه علی آبادکتول هم روز پنجشنبه (۲۸ مرداد) از ساعت ۹ تا ۱۳ آماده خونگیری از مردم است.

وی گفت: علاوه بر آن هر شب از ساعت هفت الی ۲۳:۳۰ تیم‌های ما در برخی از شهرها و روستاها طی روزهای ۲۳ تا ۲۵ مرداد حضور دارند که به ترتیب روز شنبه در روستای یساقی (روبروی پایگاه بسیج)، یکشنبه در نوده (مسجد صاحب الزمان)، دوشنبه در شهر جلین (مسجد جامع)، سه شنبه در نودیجه (مسجد جامع) و چهارشنبه در فاضل آباد (مسجد جامع) مستقر هستند.

بنی عقیل اضافه کرد: مردم می‌توانند با نوبت‌گیری اینترنتی ثبت‌نام کرده و ساعت خالی را برای حضور در مراکز انتخاب کنند.

وی عنوان کرد: ذخیره خونی استراتژیک استان به ۴.۸ رسیده اما در گروه‌های خونی A (مثبت و منفی) و O (مثبت و منفی) کمتر از چهار روز است.

بنی عقیل با بیان اینکه همواره در ایام تاسوعا و عاشورا اهدای خون افزایش می‌یابد، گفت: با توجه به عمر کوتاه فرآورده‌های خونی تاکید ما بر این است که مردم صرفاً در این روزها مراجعه نکنند.

کرونا برگزاری مراسم دهه محرم را تحت تأثیر قرار داده اما مردم به اشکال مختلف عشق و ارادت خود را به سید و سالار شهیدان نشان می‌دهند تا علاوه بر ادای نذر، سلامت عزاداران هم به خطر نیفتد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار