رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: «فاویپراویر» از پوشش بیمه‌ای خارج شد و «تزریق رمدسویر» تنها در مراکز بیمارستانی مجاز است.

«فاویپراویر» از پوشش بیمه‌ای خارج شد/ تزریق واکسن به ۳۳۶ گلستانی

به گزارش گلستان ۲۴؛ عبدالرضا فاضل عصر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان در خصوص آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان اظهار کرد: همه شهرهای استان فوق قرمز است و شرایط خوبی ندارد.

وی ادامه داد: در هفته گذشته شاخص بستری به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت عدد ۱۳ بود اما این عدد به ۱۰.۵ کاهش پیدا کرده و مقداری میزان بستری‌ها کمتر شده است اما همچنان در شرایط فوق قرمز قرار داریم و تا زمانی که به عدد سه نرسیم شرایط بهتری را تجربه نخواهیم کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان تصریح کرد: تمامی همکاران ما در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی کاملا خسته هستند و این خستگی در طولانی مدت اثرات روحی روانی را برای کادر درمان در پی خواهد داشت.

فاضل در خصوص ظرفیت بیمارستان‌ها گفت: در ۴۸ ساعت گذشته تعداد بستری و ترخیص بیمارستان‌ها حدود برابر بوده اما در شرایط بندرگز، بندرترکمن و کردکوی در حالت بحرانی‌تری است و مجبور شدیم تخت‌هایی که از سوی سپاه و نیروی انتظامی به ما داده شد و تخت‌های سربازی است استفاده کنیم و بیمار حداقل به جای بستری شدن روی زمین بر روی این تخت‌ها بستری شود.

* تزریق واکسن در گلستان به افراد بالای ۴۷ سال

وی در خصوص گروه سنی مجاز برای تزریق واکسن، بیان کرد: دستورالعمل افراد بالای ۵۰ سال سن است اما اجازه داده شد تا سه سال پایین‌تر را نیز تزریق کنیم و در شهرهای گمیشان، آق‌قلا، بندرترکمن، مراوه‌تپه و کلاله استقبال از تزریق واکسن کمتر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان بیان کرد: روز پنجشنبه ۱۴ هزار و ۷۰۰ نفر واکسن تزریق شد و امروز ۳۳۶ هزار نفر تا این لحظه تزریق برای آنها انجام شده و میانگین کشوری ۲۲ درصد است و در گلستان ۲۷ درصد تزریق واکسن انجام شده است.

فاضل گفت: بیشترین شهرستان‌هایی که تزریق در آنها انجام شده بندرگز با ۴۳ درصد، گرگان با ۳۴ درصد و کردکوی با ۳۵ درصد بوده و پیش‌بینی می‌شود در این هفته واکسن خوبی به استان وارد شود و هرچه زودتر جمعیت قابل توجهی واکسن وارد شود شرایط بهتری خواهیم داشت.

وی بیان کرد: جمعیت بالای ۱۸ سال استان گلستان یک میلیون و ۲۶۰ هزار نفر است که باید واکسن برای آنها تزریق شود که تاکنون ۳۳۶ هزار نفر واکسن برای آنها تزریق شده که ۵۰ هزار نفر دو دوز دریافت کردند و باقی آن تک‌دوز دریافت کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان بیان کرد: اگر واکسن با سرعت بیشتری وارد استان شود تا ۹۰ روز آینده می‌توانیم حداقل یک دوز واکسن را به کل جامعه آماری تزریق کنیم.

فاضل در پاسخ به این سوال که آیا شهروندان می‌توانند در شهرهای دیگر استان واکسن تزریق کنند، گفت: برخی از افراد این کار را می‌کنند و ما ممنوعیتی به خرج ندادیم اما وقتی فردی برای مثال در گرگان پرونده سلامت دارد توصیه می‌شود در همان گرگان تزریق واکسن انجام دهد تا همکارانمان هم با مشکل روبرو نشوند.

* «فاویپراویر» از پوشش بیمه‌ای خارج شد

وی در خصوص داروهای «رمدسویر» و «فاویپراویر» گفت: متاسفانه از امروز «فاویپراویر» از پوشش بیمه‌ای خارج شد و این دارو از امروز آزاد محاسبه و فروخته می‌شود و نظرات مختلفی برای تاثیرات این دارو بر کرونا وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان بیان کرد: «رمدسویر» همچنان در پوشش بیمه‌ای قرار دارد و امیدواریم این دارو از پوشش بیمه خارج نشود چون پنج‌دوز آن حدود ۸ میلیون تومان هزینه آن است و در حال حاضر با پوشش بیمه‌ای بیمار حداکثر ۱۰ درصد را بیمار پرداخت می‌کند.

فاضل گفت: این دارو فقط در مراکز بیمارستانی تزریق می‌شود و اجازه تزریق این دارو در منازل یا مراکز غیربیمارستانی وجود ندارد چون داروی خاصی است و هیچ داروخانه‌ای هم اجازه فروش این دارو را ندارد.

وی اضافه کرد: این دارو به‌خاطر عوارض آریتمی قلبی دارد و این دارو فقط باید در نظارت پزشک متخصص و با مسوولیت فنی پزشک متخصص و در مراکز بیمارستانی و مراکز مجازی که دانشگاه علوم پزشکی گلستان تعیین کرده تزریق شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار