ضعف ساختاری مراکز درمانی غرب گلستان، کمبود تجهیزات و اقلام درمانی، برخی عقاید غلط درمانی و عادی انگاری در مواجه با کرونا و کم اقبالی به واکسیناسیون وضعیت شیوع این ویروس در منطقه به ویژه شهرستان بندرترکمن را بغرنج کرده است که باید تدابیر ویژه ای برای رفع آن اتخاذ کرد.

هیمنه کرونا بر بندرترکمن، پاییزی سختی در راه است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، حدود ۱۸ ماه از شیوع کرونا در گلستان می گذرد و تمام مناطق استان در برهه های مختلف زمانی و پیک های سپری شده این بیماری فراز و نشیب های متعدی را پشت سر گذارنده اند اما  احوال روزهای اخیر بندرترکمن با ۸۰ هزار نفر جمعیت  در غرب گلستان شرایط سخت و پیچیده ای است.

از یک سوی تعداد تخت های تنها بیمارستان این شهر در حداکثر ظرفیت به ۸۰ نفر هم نمی رسد و از سوی دیگر تجهیزات این مرکز درمانی فرسوده است.

تعداد تخت های مراقبت های ویژه کمتر از ۱۰ عدد و کفاف بیماران بد حال کرونایی را نمی دهد و ونتیلاتورهای بیمارستان تناسبی با بیماران کرونایی ندارد. تهیه سرم و دیگر داروها و اقلام دارویی به گفته شهروندان به سختی تهیه می شود در کنار همه مشکلات این شهر، اهالی گمیشان با ۸۰ هزار نفر جمعیت هم فاقد مراکز درمانی هستند و به ناچار برای درمان و مداوا به این شهر مراجعه می کنند که بار مضاعفی به بیمارستان امام خمینی (ره ) این شهر وارد می کنند.

هیمنه کرونا بر بندرترکمن، پاییزی سختی در راه است

امکانات درمانی پاسخگوی نیازها نیست

هر چند مدیران استانی و شهرستانی تلاش می کنند تا وضعت این شهر به ثبات برسد اما تجهیزات و اقلام درمانی پاسخگوی نیازها نیست البته برخی تفکرات غلط در خصوص پرهیز از واکسینه شدن در برابر بیماری یا اقبال با درمان های خانگی و دیگر مواد هم در رشد فزاینده بیماران بستری و مبتلا در این شهر موثر بوده است.

کم توجهی به فاصله گذاری های اجتماعی و  بی رغبتی به استفاده از ماسک در شهر و روستاهای منطقه محسوس است و همچنان مراسم عزا و عروسی با کمترین شیوه نامه های بهداشتی در شهر رواج دارد.

یکی از پرستاران در خصوص وضعیت شیوع ویروس کرونا  در بندرترکمن گفت: متاسفانه رغبت به واکسینه شدن در منطقه پایین است و از سوی دیگر گرایش به خود درمانی هم مشهود است بنابراین رویکرد مردم باید در مواجه با این ویروس تغییر کند.

 به گفته این کارشناس برخی از اهالی تا وخیم نشدن حال بیمار از حضور در مراکز درمانی خودداری و تلاش می کنند تا با استفاده از مسکن ها و حتی گرایش به موادمخدر کارشان به بستری در مراکز درمانی نرسد که این موضوع تهدیدی برای منطقه است.

پاییز سختی پیش رو داریم

 این کارشناس خواست نامش در این گزارش ذکر نشود، ادامه داد: برآیندهای مواجه با ویروس کرونا در این شهرستان با روند موجود نشان می دهد پاییز سختی را در پیش داریم که باید تدبیر ویژه ای اتخاذ کرد.

وی ادامه داد: در شهرهایی مثل بندرترکمن که رغبت بومیان به تزریق واکسن پایین بود، مدیران بهداشتی درمانی منطقه تلاش کردند با پایین آوردن سن واکسینه کردن، آمار خود را به حد قابل قبولی برسانند که این راهبرد سبب شد تعداد زیادی از دیگر اهالی منطقه و حتی مرکز استان با حضور در این شهرها به ویژه گمیشان و بندرترکمن مبادرت به تزریق واکسن کنند.

شماری از شهروندان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اقدامات صورت گرفته و تاکید بر ضرورت آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بیشتر از وضعیت شیوع ویروس کرونا از مسوولان نهادهای ذیربط خواستند تا نسبت به رفع چالش های بخش بهداشتی این منطقه تدابیر ویژه ای اتخاذ کنند.

فرماندار بندرترکمن در همین ارتباط در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی شهروندان  اظهارداشت : تعداد بیماران بستری در بیمارستان امام خمینی (ع) این شهر حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است.

سیدصادق شیرنگی گفت: وضعیت بیماران بستری بالاتر از ظرفیت بیمارستان این منطقه است اما حدود پنج روز است که به ثبات رسیده ایم.

 به گفته وی دست کم ۱۱۰ بیمار هم از خدمات سرپایی استفاده می کنند که ۲۵ درصد این افراد از شهرستان گمیشان هستند.

 فرماندار بندر ترکمن به تمهیدات اندیشیده شده برای مدیریت هر چه بهتر وضعیت کرونا در این شهرستان اشاره و اضافه کرد:  مقرر است تا کلینیک درمانی شهرستان با ۲۵ تخت تجهیز شود و در تلاش هستیم تا مرکز سرطان شهر واقع در هلال احمر نیز تجهیز شود.

خدمات دهی بیماران بهتر می شود

شیرنگی یادآور شد: در روز های آینده با تجهیز درمانگاه گمیشان، تعداد مراجعین از این شهر کاهش خواهد یافت و مقوله درمان و خدمات دهی بیماران در بیمارستان این شهر بهتر خواهد شد.

شیرنگی در خصوص واکسیناسیون هم گفت : تا هفته گذشته  به سبب برخی مطالب مطروحه در فضای مجازی و شایعات رغبت عمومی به واکسینه شدن اندک بود که خوشبختانه با کارهای فرهنگی صورت گرفته و البته شدت یافتن مرگ و میر تلفات  استقبال از واکسیناسیون بیشتر شده است و الان نرم قابل پذیرشی داریم .

هیمنه کرونا بر بندرترکمن، پاییزی سختی در راه است

زیرساخت مراکز درمانی غرب گلستان از متوسط کشور پایین تر است

نماینده مردم شهرستان های غرب گلستان هم معتقد است که زیر ساخت های منظور شده در بیمارستان ها و مراکز درمانی شهرهای کردکوی ، بندرترکمن ،بندرگز و ترکمن بسیار پایین تر از متوسط کشوری است.

عبدالجلال ایری در گفت و گو با  خبرنگار ایرنا گفت: اوضاع در بندرترکمن بسیار سخت تر از سایر مناطق استان است بطوریکه در زمان حاضر برای ۱۲۰ بیماری که در بیمارستان امام خمینی این شهر بستری هستند فقط هشت تخت آی سی یو پیش بینی شده است که جوابگوی نیاز فعلی نیست.

ایری ادامه داد: بی برنامگی در فعالیت های نهاد مربوط محسوس است، مردم در تهیه سرم و داروهای ابتدایی با مشکل و تنگنا مواجه هستند و کسی پاسخگو نیست.

وی تصریح کرد: مشکلات کرونایی در چند ماه پیش قابل پیش بینی بود اما متولیان به این اهمیتی ندادند و مردم  همچنان جان عزیزان خود را بر اثر بی برنامگی مدیران از دست می دهند.

نماینده مردم غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وضعیت در بندرگز هم نامناسب است و در بیمارستانی با ۷۰ تخت حدود یکصد نفر بستری هستند و امکانات آن حداقل است.

وی به مذاکرات خود با معاونان وزارت بهداشت و درمان اشاره کرد و گفت: توانستیم ۱۰ ونتیلاتور به بندرترکمن و بندرگز اضافه کنیم و ۲ تانکر اکسیژن هم بزودی در کردکوی و بندرترکمن نصب می شود اما تنگناهای مراکز درمانی غرب استان پرشمار است و بسیاری از بیماران در راهرو بیمارستان ها بستری هستند.

هیمنه کرونا بر بندرترکمن، پاییزی سختی در راه است

لزوم رعایت شیوه نامه های بهداشتی 

ایری از مردم در خواست کرد تا در رعایت شیوه نامه های بهداشتی کوشاتر از همیشه باشند و برای حفظ جان خود در رعایت نکات بهداشتی بی توجهی نکنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم گفت : تا پایان روز چهارشنبه ۲۷ مرداد ۴۲۶ هزار و ۶۶۶  در استان واکسن کرونا دریافت کردنده اند و این روند ادامه دارد.

به گفته  عبدالرضا فاضل از این تعداد ۳۵۸ هزار و ۲۶۰ دُز مرحله اول و ۶۸ هزار و ۴۰۶ دُز مرحله دوم واکسن را دریافت کردند.

تاکنون ۲۵ درصد جمعیت گلستان واکسن زدند

استاندار گلستان هم در حاشیه بازدید  از مراکز تجمیعی واکسن اظهارداشت: تاکنون ۲۵ درصد از مجموع جمعیت یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفری واجد شرایط واکسیناسون گلستان انواع واکسن کرونا را تزریق کردند که این رقم در گرگان حدود ۴۰ درصد افراد واجد شرایط است.

هادی حق شناس افزود: تلاش می کنیم با تجهیز مراکز جدید واکسیناسیون و افزایش سهمیه واکسن، علاوه بر کاهش ازدحام جمعیت مقابل مراکز تزریق واکسن، جمعیت بیشتری از ساکنان استان را مقابل این ویروس ایمن کنیم.

به گزارش ایرنا، مطابق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا بیست و ششم ماه مرداد در مجموع ۲۰ میلیون و ۴۸۱ هزار و ۲۶۵ دز واکسن در ایران تزریق شد که ۱۵ میلیون و ۷۶۶ هزار و ۵۶۴ دز اول و چهار میلیون و ۷۱۴ هزار و ۷۰۱ دز دوم بوده است.

تزریق واکسن کرونا در کاهش مرگ و میرها موثر بود

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان گلستان  هم با تاکید بر اینکه واکسیناسیون گروه‌های سنی بالای ۶۰ سال تا حدی در کاهش مرگ و میر این گروه سنی در موج پنجم کرونا موثر بوده است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که همچنان تاکید این نهاد بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای مصون‌ ماندن از ابتلا به ویروس کروناست و این موضوع بارها در رسانه‌ها و در جلسات به اطلاع مردم استان رسانده شده است.

علی باقری خاطرنشان کرد: در هیجده ماه گذشته همواره مردم را نسبت به خودداری از برگزاری تجمعات، دورهمی‌ها، جشن‌های عروسی و مراسم‌ ترحیم تشویق و ترغیب شده‌اند و امید می‌رود با همراهی و همکاری بیش از پیش مردم روند افزایشی شیوع کرونا در استان در موج پنجم متوقف و روند رو به بهبودی حرکت کند.

به گزارش ایرنا، در روزهای گذر مدیران اجرایی کشور و تغییر دولت که  نمایندگان مجلس شبانه روز در حال رسیدگی به وضعیت وزرای پیشنهادی هستند این کروناست که به هیچ توجهی در حال تاخت و تاز است و قربانی می گیرد  وضعیت بندرترکمن در غرب گلستان شرایط مناسبی ندارد و در صورت غفلت و کم توجهی به خدمات دهی ویژه به این شهر ماه ها و البته پاییز سختی پیش رو اهالی این شهر خواهد بود.

شهرستان بندرترکمن با ۸۰ هزار نفر جمعیت در غرب استان گلستان و در حاشیه خلیج گرگان واقع است و بیشتر اهالی آن را ترکمن های اهل سنت که به ماهی گیری اشتغال دارند تشکیل می دهند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار