مسئول دفتر امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان گفت: دیدگاه افراط و تفریطی به زن و خانواده در عصر حاضر مهم‌ترین چالش حوزه زنان و خانواده است و در جامعه ما هم وجود دارد.

دیدگاه افراط و تفریطی مهم‌ترین چالش حوزه زنان و خانواده است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از آنا؛ دانشگاه آزاد اسلامی دفتر امور زنان و خانواده را ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ -که تا قبل از آن با عنوان «شورای زنان فرهیخته» فعالیت داشت- تشکیل داد و نفیسه فیاض‌بخش با حکم دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه به‌عنوان مشاور ریاست دانشگاه در امور زنان و خانواده و رئیس کارگروه ویژه این امور منصوب شد تا دانشگاه با هدف تبیین جایگاه شایسته زن تراز اسلام در راستای پیشبرد منویات مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ و تقویت بنیان خانواده برای هدایت و حمایت از سرمایه‌های ارزشمند گامی مؤثر و سازنده بردارد.

دفتر امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی چهار هدف عمده؛ مسئله‌شناسی زنان در جامعه ایران، پژوهش در حوزه زنان و خانواده، تربیت کادر بانوان متخصص و مورد نیاز جامعه در راستای تحقق دانشگاه اسلامی و توسعه و تعالی کشور و تبیین وضعیت زنان ایرانی و تحولات آینده را دنبال می‌کند و در چشم‌اندازی ۵ ساله وظایف و اهداف خود را بر مبنای آموزه‌های اسلامی و با توجه به راهبرد سند دانشگاه اسلامی پایه‌گذاری کرده و بر همین اساس به‌دنبال بازیابی هویت و جایگاه اصلی یک زن تراز اسلام در ابعاد مختلف فردی، خانوادگی، معنوی، اجتماعی و علمی بوده و از طرف دیگر وظایف اصلی یک زن را به‌عنوان کانون حیاتبخش جامعه فراموش نکرده است.

نفیسه فیاض‌بخش مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور زنان و خانواده و رئیس کارگروه ویژه این امور هم سال گذشته به‌منظور برداشتن گام‌های مؤثر در زمینه زن و خانواده، نمایندگان استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی را به‌عنوان مسئول دفتر امور زنان و خانواده در هر استان منصوب کرد.

خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا به‌منظور پیگیری اهداف دفاتر امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی در استان‌ها و تشریح ظرفیت‌ها و فعالیت‌های حوزه زنان و خانواده با مسئولان مربوط گفت‌وگو کرده است که در این سلسله گفت‌وگوها و در این شماره گفت‌وگو با سوسن نریمانی مسئول دفتر امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان را می‌خوانیم.

آسیب‌ها و چالش‌های حوزه زنان و خانواده در جامعه کنونی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نریمانی: دیدگاه افراط و تفریطی به زن و خانواده در عصر حاضر مهم‌ترین چالش حوزه زنان و خانواده است و در جامعه ما هم وجود دارد. برخی به بهانه فمینیسم و دفاع از زن جایگاه زن را حتی تخریب کردند و بارهای زیادی از تکلیف را بر دوش این قشر گذاشته و نام آن را دفاع از حقوق زن گذاشتند.

راهکارها و پیشنهادهای شما برای حل مشکلات و معضلات حوزه زنان و خانواده چیست؟

نریمانی:باید با وضع قانون از زنان و کیان خانواده و از فرزندآوری حمایت قانونی کرد. با سخنرانی و توصیه کار پیش نمی‌رود. به‌طور مثال شغل زنان شناور باشد و یا به ازای هر فرزند یک سال سابقه حساب کنند و یا به ازای هر فرزند حق اولاد در شأن و قابل دیده‌شدن و برطرف‌کننده نیاز به بانوان داده شود.

فضای مجازی بر تمام حوزه‌های زندگی مردم تأثیر داشته به‌ویژه در شرایط کرونایی برگزاری جلسات و وبینارهای آموزشی و گروه‌ها برای آگاهی از بخشنامه‌ها کمک زیادی کرده است.زن کار می‌کند و بیمه و مالیات از حقوق وی مانند مرد کم می‌کنند؛ اگر فوت کرد، حقوقی به خانواده وی پرداخت نمی‌شود؛ اما مرد کار می‌کند، از حقوقش بیمه و مالیات کم می‌کنند؛ اما اگر فوت کرد باید به خانواده وی حقوق پرداخت کنند، این تبعیض برای چیست؟ چرا باید اینگونه باشد؟ اگر اینگونه است، پس باید حق بیمه کمتری از زنان کسر شود.

و اما خانواده که یا تشکیل نمی‌شود و یا اگر تشکیل شد، بسیار پایه‌های سست دارد و بالارفتن طلاق معضلی برای خانواده‌ها شده و به‌طور کلی آشفته‌بازاری ایجاد شده است.

درباره ظرفیت زنان و خانواده در استان گلستان و نقش دانشگاه آزاد اسلامی بگویید.

نریمانی: کمتر خانواده‌ای در استان می‌بینیم که یکی از اعضای خانواده در دانشگاه‌های استان مشغول به تحصیل نباشد. هر برنامه‌ای در دانشگاه می‌تواند اثر مستقیم بر خانواده‌ها داشته باشد. رونق صنایع دستی و کشاورزی در این استان با توجه به شرایط آب و هوایی و استفاده از ظرفیت بانوان به‌عنوان نیروی کار می‌تواند به رونق اقتصادی خانواده‌ها یاری رساند؛ اما مورد توجه قرار نگرفته است.

ایجاد رشته‌های کارآفرینی و صنایع دستی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان می‌تواند اثربخش باشد.

برنامه‌های دفتر امور زنان و خانواده استان گلستان خود را تشریح کنید.

نریمانی: مسئولیت دفتر امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان از شهریور ۱۳۹۹ برعهده این‌جانب قرار گرفت و پیگیر نامه‌های ارسالی از سازمان بوده‌ایم و علاوه‌بر آن به ایجاد بانک اطلاعات زنان کارمند و هیئت علمی استان اقدام و در فضای مجازی گروهی تشکیل شد تا در این شرایط کرونایی با یکدیگر ارتباط داشته باشیم.

انجام وبینارها و همکاری در برنامه‌های معاونت دانشجویی و دستگاه‌های اجرایی در استان، شرکت در جلسات شورای فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان و ایجاد لینک امور زنان و خانواده استان گلستان و قراردادن فعالیت‌ها در این لینک در سایت دانشگاه آزاد اسلامی استان از دیگر برنامه‌ها و اقدامات انجام شده دفتر امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان است.

رویکردهای مدنظر دفتر امور زنان و خانواده در دانشگاه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نریمانی: دفتر امور زنان و خانواده به‌تازگی فعالیت خاصی را آغاز کرده به‌طوری که فکر می‌کردم تازه ایجاد شده است؛ اما به هر حال «ماهی را هروقت از آب بگیریم تازه است». معلوم می‌شود حرکت‌هایی آغاز شده و بسیار فعال هم هستند و هر فعالیتی بدون تأثیر نخواهد بود. باید صبر کنیم تا حدود دو سال کار انجام شود و سپس تأثیرات آن را خواهیم دید.

با وجود شرایط کرونا یک نیروی پایِ کار فعال باید انجام وظیفه کند و این دفتر تازه و نوپا در حال شکل‌گیری و رشد است. این رشد قابل دیده‌شدن است به موفقیت‌های بیشتر امید داریم. امیدواریم در واحدهای دانشگاهی هم از نمایندگان این دفاتر حمایت کنند. در دانشگاه آزاد اسلامی گلستان تاکنون هر خواسته‌ای داشته‌ایم، مورد توجه خاص قرار گرفته و حمایت کامل صورت می‌گیرد.

البته برخی از طرح‌ها مانند تبدیل دانشگاه به واحد حامی مادر برای واحدها بار مالی دارد و اینکه دفتر امور زنان پیگیر انجام آن باشد و در یک دانشگاه انجام شود و در یک دانشگاه انجام نشود، کار جالبی نیست. اگر بخشنامه وجود دارد، باید از بالا برای همه استان‌ها ارسال شود و ملزم به انجام باشند.

ارزیابی شما از طرح تعالی درس دانش خانواده در دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟

نریمانی: درس دانش خانواده مربوط به گروه معارف اسلامی است و این درس قبلاً با نام تنظیم خانواده ارائه می‌شد. اگر آن درس هم بود، بهتر می‌شد؛ چراکه مطالب آن درباره بیماری زنان و مراقبت از خود مورد نیاز دانشجو بود و در کنار آن درس دانش خانواده برای تحکیم خانواده و تشویق به فرزندآوری بسیار عالی است و خودم مدرس دانش خانواده هستم؛ اما متأسفانه استاد برای تدریس این درس در استان گلستان بسیار کم است و باید جذب بیشتری صورت گیرد و مراحل جذب هم سخت و طولانی است.

نقش دانشگاه آزاد اسلامی در بالابردن سطح علمی زنان جامعه چگونه بوده است؟

نریمانی: خودم دانش‌آموخته دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج هستم. تعداد دانشجویان دختر در دانشگاه‌ها بیشتر از پسران است. خوبی دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۷۲ که خودم دانشجو شدم، این بود که شهر و رشته مورد علاقه را انتخاب می‌کردیم و کنکور می‌دادیم و مانند دانشگاه سراسری نبود که کنکور بدهیم و بعد معلوم شود رشته و شهری قبول شده‌ایم که نه علاقه داریم و نه نزدیک شهر محل زندگی خانواده است.

اکنون هم بدون آزمون بودن دانشگاه آزاد اسلامی کمک زیادی به دانشجویان به‌ویژه دختران برای انتخاب شهر محل زندگی و رشته مورد علاقه دارد. شیوه کار دانشگاه آزاد برای خانواده‌ها عالی است و اینگونه بوده که بانوان علاقه زیادی به تحصیل در این دانشگاه دارند و همین موجب بالارفتن سطح تحصیلات بانوان و در نتیجه تربیت فرزند با استفاده از روش‌های عالمانه شده است.

استفاده از فضای مجازی تا چه اندازه در حیطه فعالیت زنان و خانواده مؤثر بوده است؟

نریمانی: فضای مجازی بر تمام حوزه‌های زندگی مردم تأثیر داشته به‌ویژه در شرایط کرونایی برگزاری جلسات و وبینارهای آموزشی و گروه‌ها برای آگاهی از بخشنامه‌ها کمک زیادی کرده و حتی اگر وبیناری در استان دیگر هم باشد با استفاده از فضای مجازی قادریم در آن شرکت کنیم و این از فواید فضای مجازی بوده است.

و سخن پایانی ...

نریمانی: با برطرف شدن شرایط کرونایی، دفتر امور زنان و خانواده بیش از پیش قادر به انجام فعالیت‌های اثرگذار در حوزه زنان و خانواده در دانشگاه خواهد بود و امیدواریم اثرات آن در سطح جامعه دیده شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار