رفع کمبودهای زیرساختی بهداشت و درمان گلستان بویژه نواحی شرقی آن که نیمی از جمعیت ۲ میلیون نفری استان را در خود جای داده در سفر روز گذشته رییس و جمعی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به این خطّه، بارقه امید را در دل مردمان این دیار زنده کرد.

رفع کمبودهای زیرساختی درمانی گلستان با گامهای استوار دولت و مجلس

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا،  منطقه شرق گلستان دارای هفت شهرستان "گنبدکاووس، رامیان، آزادشهر، مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه" است که باوجود داشتن دوسوم وسعت حدود ۲۱ هزار کیلومتر مربعی استان و جای دادن نیمی از جمعیت این استان شمالی در خود اما در حوزه زیرساخت‌ها و فضاهای بهداشتی و درمانیو نیز تجهیزات پزشکی با مشکلات عدیده‌ای روبرو است.

بر اساس اعلام مسوولان دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم اکنون این استان سه هزار و ۷۰۰ تخت در ۱۷ بیمارستان دولتی و تعدادی بیمارستان خصوصی دارد که از این تعداد حدود هزار و ۱۵۰ تخت آن ( کمتر از یک سوم ظرفیت تخت‌های موجود) در منطقه شرق این استان شمالی وجود دارد.

همچنین استاندار گلستان در سفر ۳۱ خرداد امسال سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به گلستان گفته بود از ۲ سال گذشته تا کنون ساخت ۲ هزار و ۲۰۰ تخت بیمارستانی در استان آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

هادی حق شناس اظهار امیدواری کرد که با بهره‌برداری از طرح‌های در دست اقدام حوزه بهداشت و درمان، سرانه تخت بیمارستانی گلستان به میانگین کشوری نزدیک شود.

با این حال کمبودهای زیرساختی حوزه بهداشت و درمان گلستان بویژه منطقه شرق آن به اندازه‌ای است که در زمان حاضر ۲ شهرستان رامیان و گالیکش با مجموع جمعیت ۱۵۰ هزار نفری خود فاقد بیمارستان هستند اگرچه عملیات اجرایی ساخت بیمارستان در این ۲ شهرستان از سال گذشته آغاز شده اما روند کُندی دارد.

علاوه بر این مردمان شهرستان مرزی مراوه‌تپه در منتهی الیه شرق گلستان با جمعیت ۷۰ هزار نفری خود پس از سال‌ها انتظار همین امسال با همکاری مشترک دولت و بنیاد علوی صاحب بیمارستان ۶۴ تخت‌خوابی شدند که هنوز از حیث تجهیزات پزشکی با کمبودهایی مواجه است.

مینودشت با جمعیت ۸۵ هزار نفری خود از دیگر شهرستان‌های واقع در شرق گلستان است که اگرچه از سال ۹۵ صاحب بیمارستانی با ظرفیت اسمی ۱۵۵ تخت‌خواب شد اما هنوز برخی بخش‌های آن تکمیل نشده و با مشکل تجهیزات پزشکی روبرو است.

مردمان شهرستان حدود ۱۰۰ هزار نفری آزادشهر که از سال ۹۳ صاحب بیمارستان ۳۲ تخت‌خوابی شدند اگرچه ظرفیت تخت‌های این مرکز درمانی در سال‌های گذشته به ۶۴ تخت افزایش یافت اما همچنان با برخی کمبودهای زیرساختی در فضای بیمارستانی و تجهیزات پزشکی مواجه‌اند.

مردم کلاله از دیگر شهرستان‌های واقع در شرق گلستان با جمعیت ۱۳۰ هزار نفر اگرچه از سال ۸۴ صاحب بیمارستان ۵۲ تخت‌خوابی شدند و ظرفیت این مرکز درمانی درسال ۹۵ به ۱۵۶ تخت افزایش یافت اما همانند دیگر شهرهای این منطقه با کمبود فضای درمانی و تجهیزات پزشکی مواجه‌اند.

کمبود یا نبود زیرساخت‌های حوزه بهداشت و درمان در ۶ شهرستان اشاره شده واقع در شرق گلستان سبب شد تا جمعیت قابل توجهی از مردمان این مناطق برای دریافت خدمات بهداشتی و درمانی به بزرگترین شهرستان این منطقه یعنی گنبدکاووس بیایند.

گنبدکاووس که با ۳۷۵ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان بزرگ استان گلستان به شمار می‌رود هم اکنون دارای چهار بیمارستان دولتی که سه باب آن قبل از انقلاب و یا درسال‌های نخست پیروزی انقلاب ساخته شده و یک بیمارستان دیگر آن نیز در دهه ۷۰ احداث شد.

این شهرستان مرزی همچنین دارای ۲ بیمارستان متعلق به بخش خصوصی است که یکی از آنها به‌نام مرحوم دکتر غلامعلی بسکی مشهور به پدر طبعیت ایران می‌باشد و قبل از انقلاب ساخته شده و دومی به نام "برزویه" است که ساختمان آن هم قدیمی می‌باشد و نیز یک بیمارستان نیمه دولتی متعلق به سازمان تامین اجتماعی که دهه ۷۰ احداث شده، دارد.

با این حال مجموع ظرفیت تخت‌های بیمارستانی گنبدکاووس افزون بر ۷۰۰ تخت است که به سبب قدمت بالای ساختمان پنج بیمارستان آن و نیز برخی کمبودهای زیرساختی شامل فضای درمانی و تجهیزات پزشکی عملا خدمات رسانی به مردم این شهرستان و دیگر شهرهای شرق استان را با مشکل مواجه کرده است.

اگرچه در چند سال گذشته با پیگیری‌های بیش از یک دهه‌ای مسوولان محلی و استانی سرانجام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابتدا مجوز احداث بیمارستان ۸۰۰ تخت‌خوابی برای رفع برخی کمبودهای زیرساختی گنبدکاووس را صادر کرد اما در ادامه این مجوز را به ۴۰۰ تخت‌خواب کاهش داد با این وجود هنوز ساخت این بیمارستان در مرحله انتخاب زمین و اختصاص ردیف بودجه متوقف شده است.

توسعه زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی برای بهبود خدمات‌رسانی به مردم و دسترسی آسان صاحبان اصلی انقلاب در مناطق روستایی و شهری به خدمات این حوزه مهم اگرچه از وظایف حاکمیت و دولت‌ها می‌باشد و طی ۴۲ سال گذشته اقدامات قابل قبولی در سراسر ایران اسلامی و نیز استان گلستان انجام شده اما کمبودهای این بخش حیاتی به قدری زیاد است که مردمان این استان شمالی بویژه نواحی شرقی آن را بلاخص در شرایط سخت کرونایی حال حاضر بشدت آزار می‌دهد.

همین کمبودهای حوزه بهداشت و درمان گلستان سبب شد تا با درخواست مجمع نمایندگان این استان از هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، رییس و تعدادی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان این نهاد قانون‌گذار دیروز جمعه/۲۹ مردادماه/ برای بازدید از مراکز بهداشتی و درمانی و بررسی مشکلات و کمبودهای آن، سفری یک روزه به این استان شمالی داشته باشند.

نکته‌ای که رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی نیز به آن اشاره کرد و گفت: ۲ هفته قبل نمایندگان گلستان در مجلس مسائلی را در رابطه با بیماری کرونا و مشکلاتی که در استان وجود دارد مطرح کردند که رییس جلسه از کمیسیون بهداشت و درمان خواست به اتفاق تعدادی از همکاران برای بررسی از نزدیک و تهیه گزارش دقیق برای ارائه به مجلس به این استان شمالی سفر کنیم.

دولت با مجلس مشکلات زیرساختی کشور را برطرف می کند

حسینعلی شهریاری افزود: به همین منظور به اتفاق تعدادی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و قاسم جان بابایی معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به گلستان سفر کردیم تا از نزدیک از بیمارستان‌های کلاله، گنبدکاووس، آزادشهر، علی‌آباد کتول، آق قلا و بندرترکمن این استان بازدید داشته باشیم و مشکلات آنها پس از جمع بندی به وزارت بهداشت و مجلس شورای اسلامی ارائه دهیم.

وی ابراز امیدواری کرد که در دولت سیزدهم با تغییرات جدیدی که اتفاق می‌افتد و نیز با همراهی مجلس شورای اسلامی مشکلات زیرساختی که در کل کشور وجود دارد جمع بندی و با اولویت در مسیر حل آنها حرکت شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز پیش از این به ایرنا گفته بود که در یک سال اخیر اکثریت قریب به اتفاق ۱۷ بیمارستان دانشگاهی استان به دستگاه‌های اکسیژن ساز و تانک‌های ذخیره اکسیژن تجهیز شدند و همچنین با کمک و مساعدت خیران، تجهیزاتی مانند سونوگرافی پیشرفته و دستگاه فوق تخصصی APC برای ارایه خدمت به بیماران گوارش و کبد گنبدکاووس تامین گردید.

عبدالرضا فاضل افزوده بود که تا سال ۹۲ تعداد پزشکان استان هزار و ۶۳۳ نفر بود که این آمار هم اکنون به هزار و ۸۷۸ نفر رسیده و به ازای هر ۱۰ هزار نفر، ۴.۳۵ پزشک متخصص و فوق تخصص در استان فعالیت دارند.

وی همچنین اضافه کرده بود که تعداد مراکز بهداشتی درمانی گلستان نیز در هشت سال گذشته با سه مورد افزایش به ۱۴۶ واحد رسیده و در مجموع ۲۳ پایگاه اورژانس شهری و ۳۴ پایگاه اورژانس جاده‌ای به مردم استان خدمات رسانی می‌کنند.

به گفته فاضل، در طی یک سال گذشته ۶ دستگاه سی‌تی‌اسکن ۱۶ اسلایس و یک دستگاه توموتراپی (نسل جدید شتاب دهنده خطی برای درمان سرطان) و ۲ دستگاه پمپ قلب برای گنبدکاووس و گرگان به مجموع تجهیزات پیشرفته پزشکی دانشگاه افزوده شده و همچنین یک دستگاه ماموگرافی پیشرفته نیز در کلینیک قائم علی آبادکتول به خدمت رسانی به مردم شریف منطقه مشغول است.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به کمبود فضای درمانی در بیمارستان شهدای ۱۲ دی گنبدکاووس گفت: به منظور ارائه خدمات بهتر واحد اورژانس این مرکز درمانی با ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار در کوتاهترین زمان احداث و تجهیز خواهد شد.

اورژانس بیمارستان ۱۲ دی گنبدکاووس بزودی احداث و تجهیز می‌شود

قاسم جان‌بابایی در حاشیه  بازدید از بیمارستان شهدای ۱۲ دی گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این وزارتخانه با همراهی مسوولان شهرستانی تلاش می کند تا این نیاز اساسی اهالی این شهرستان شرق گلستان را هرچه زودتر محقق کند.

شهرستان ۳۷۵ هزار نفری گنبدکاووس دومین شهرستان بزرگ استان گلستان است.

وی تصریح کرد : تامین اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی موردنیاز بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی کشور و بیماران سرپایی کرونا مورد توجه وزارت بهداشت است.

رهاورد سفر اعضای کمیسیون بهداشت مجلس به گلستان

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پایان سفر یک روزه به گلستان، خرید ۳۸ دستگاه ونتیلاتور و تامین برخی نیازهای درمانی را از مهمترین مصوبات این سفر برشمرد و گفت که این تجهیزات به زودی در اختیار شهرستان‌های استان قرار خواهد گرفت.

حسینعلی شهریاری افزود: هر یک از شهرستان‌های آق‌قلا، بندرترکمن، مینودشت هشت دستگاه، کردکوی ۱۰ دستگاه و خان‌ببین چهار دستگاه ونتیلاتور همراه با مانیتور دریافت خواهند کرد.

وی، نصب دستگاه سی‌تی اسکن در بیمارستان آل جلیل آق‌قلا طی ۱۰ روز آینده، ایجاد اورژانس و افزایش تعداد تخت‌های این بیمارستان از ۱۲۰ تخت به ۱۵۰ تخت بعد از کسب مجوز کمیسیون‌ ماده ۲۰ و ۲۳ را از دیگر مصوبات سفر اعضای کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی به گلستان اعلام کرد و اظهار داشت: تجهیز بخش ایزوله تنفسی بیمارستان شهر بندرترکمن حداکثر یک ماه پس از ساخت آن از سوی دانشگاه علوم پزشکی، افزایش فضای اورژانس بیمارستان این شهرستان با کمک وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی گلستان و نیز تعهد وزارت بهداشت مبنی بر صدور مجوز از کمیسیون ماده ۲۰ به منظور اجرای توسعه طرح بیمارستان بندرترکمن از دیگر مصوبات این سفر است.

شهریاری ادامه داد: در سفر یک‌روزه رییس و اعضای کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی همچنین مصوب شد تا وزارت بهداشت نسبت به نوسازی، بهسازی و افزایش تعداد تخت‌های بیمارستان رسول اکرم (ص) کلاله اقدام کند و دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز متعهد شد تا نسبت به اورهال کردن این بیمارستان برنامه‌ریزی و اقدام لازم را انجام دهد.

به گفته رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، خرید و نصب دستگاه اکسیژن‌ساز، تجهیز بخش NICU و ایجاد بخش دیالیز در بیمارستان مینودشت، افزایش صدمتری مساحت اورژانس بیمارستان آزادشهر و ساخت و تجهیز ICU بیمارستان و خرید تانکر ۱۰ تُنی اکسیژن، به همراه یک دستگاه آمبولانس و یک دستگاه خودروی کمک‌دار و نیز تامین دستگاه پمپ سرم به همراه افزایش تخت‌های بیمارستان این شهرستان از ۶۴ به ۱۳۰ بعد از کسب مصوبه کمیسیون ماده ۲۳ نیز بخش دیگری از مصوبات سفر است.

شهریاری، اولویت خرید سه دستگاه سی تی اسکن برای شهرستان‌های آزادشهر، علی‌آباد کتول و بندرگز البته بعد از نصب دستگاه سی تی اسکن در شهرستان آق قلا، تجهیز بخش‌های اتاق عمل و ICU بیمارستان شهر خان ببین از توابع شهرستان رامیان، خرید یک دستگاه آمبولانس و افزایش تخت‌های بیمارستانی از ۴۰ تخت به ۶۴ تخت بعد از کسب مصوبه کمیسیون مربوطه و نیز ساخت یک اورژانس در خارج بیمارستان این شهر را از دیگر مصوبات سفر اعضای کمیسیون بهداشت مجلس به گلستان برشمرد.

وی اضافه کرد: سرعت در صدور مجوز ساخت بیمارستان‌های سیمین شهر و فاضل‌آباد هر کدام به ظرفیت ۳۲ تخت، تسریع در تکمیل مرحله نخست بیمارستان رامیان، تسریع در بازسازی و راه‌اندازی بیمارستان قدیم و اورژانس بیمارستان جدید در علی‌آباد کتول، مشخص شدن پیمانکار برای بیمارستان گمیشان، تسریع در پرداخت هزینه‌های نصب دستگاه رادیوتراپی بیمارستان پنجم آذر و تامین اعتبار برای ساخت بیمارستان جایگزین بیمارستان کودکان طالقانی هر ۲ در گرگان، پیگیری اعتبار لازم بیمه سلامت به منظور پرداخت هزینه های درمان بیماران کرونایی استان که ۷۰ درصد هزینه‌های سازمان را در بر می‌گیرد و نسبت به میانگین ۵۶ درصدی کشوری بالاتر است به همراه پیگیری امورات احداث و تجهیز بخش‌های اورژانس و NICU بیمارستان شهدای ۱۲ دی گنبدکاووس با زیربنای ۷۰۰ مترمربع، با ظرفیت ۳۰ تخت و اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال از دیگر مصوبات سفر رییس و اعضای کمیسیون بهداشت مجلس به گلستان است.

مصوبات این سفر نشان از عزم جدی مجلس شورای اسلامی و دولت سیزدهم برای رفع کمبودهای زیرساختی درحوزه بهداشت و درمان گلستان دارد و همین امر بارقه‌ امید را در دل مردمان این استان زنده کرد و امید است با تحقق آن کام اقوام ساکن در رنگین کمان ایران اسلامی بیش از پیش شیرین شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار