مدیرمسئول فصلنامه فرهنگی، هنری، ادبی و تاریخی «استارباد» از انتخاب «پرویز کریمی» به‌عنوان «شاعر شاخص سده چهاردهم خورشیدی استان گلستان» ازسوی این نشریه و با استفاده از نظرات چهره‌های مختلف در سطح استان خبر داد.

نشریه «استارباد» پرویز کریمی را «شاعر شاخص استان گلستان» معرفی کرد
به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایبنا در گلستان، «علی بایزیدی» نویسنده، شاعر و پژوهشگر گرگانی، صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول فصلنامه فرهنگی، هنری، ادبی و تاریخی استارباد، عضو هیئت‌ امنای انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان گلستان، عضو هیئت ­تحریریه­ دانش­نامه گلستان و دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی و راهبردی است.

از وی افزون بر سیصد عنوان مقاله، مطلب و جستار مختلف و متعدد فرهنگی- تاریخی و نیز اشعاری در نشریات ملی و استانی منتشرشده و نیز کتاب‌هایی با عناوینی چون «پارس‌نگار؛ روزشمار رخدادهای تاریخی استان فارس»، «قصه‌های مادربزرگ؛ حکایت­‌های عامیانه مردم گرگان»، مجموعه شعر «دفتر اول: نقل آخر!»، قابوس بن وشمگیر، میرسید شریف جرجانی، میرفندرسکی از مجموعه مفاخر و مشاهیر گلستان، گلستان شاعران، لحظه‌های بی‌زمان تألیف و گردآوری کرده است.

«علی بایزیدی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، در خصوص افکارسنجی صورت گرفته برای انتخاب 20 شاعر برگزیده، شاخص، تأثیرگذار و مهم استان گلستان، گفت: با پایان‌یافتن سده­ چهاردهم خورشیدی (به برخی آرای سال 1399 و برخی 1400)، برای روزنامه‌­نگاران، پژوهشگران و فعالان حوزه­‌های مختلف فرهنگی، هنری، ادبی و تاریخی، می‌­تواند مقطع خوبی برای نگاهی به پشت سر و آنچه گذشته است، باشد. این ماجرا پیش‌تر در پایان قرن بیستم میلادی و آغاز هزاره سوم (یعنی سال 2000م)، در رسانه­‌های مختلف دنیا نیز پیش آمد و در محدوده‌­های مختلف جغرافیایی (اعم از دنیا، قاره­‌ها و کشورها) به انتخاب برترین­‌ها و تأثیرگذارترین­‌ها پرداخته شد.

وی افزود: برای شماره جدید فصلنامه «استارباد» قصد کردیم تا با همراهی و همفکری چهره‌های مختلف در عرصه­‌های فرهنگی، ادبی، هنری، اجتماعی به انتخاب 20 شاعر برگزیده، شاخص، تأثیرگذار و مهم به‌زعم آن‌ها بپردازیم که در این میان 164 تن برای نظرسنجی استارباد مشارکت کردند.

پژوهشگر گرگانی گفت: در این نظرسنجی در حدود 140 نفر از استان گلستان و بیش از 20 نفر از استان‌هایی چون تهران، مازندران، خراسان، سمنان و ... که به دلایل گوناگون شناختی از شاعران استان گلستان در ادوار مختلف داشتند، در کنار دو تن از هم‌وطنان قزاق و افغان که آشنایی به شعر گلستان داشتند، در این نظرسنجی شرکت کردند.
 
بایزیدی ادامه داد: گرچه شاید این­ گونه انتخاب خالی و عاری از ایراد نباشد اما باید در نظر داشت که به‌ هر روی خرد جمعی بر انتخاب فردی ارجح است. البته به‌منظور تأمین نظر طیف­‌های مختلف فکری، سعی کردیم تا باتجربه‌های متفاوت و سن و سال­‌های مختلف گفتگو شود و آزادی در انتخاب شاعران، اولین ویژگی این گزینش بود.

مدیرمسئول فصلنامه فرهنگی، هنری، ادبی و تاریخی «استارباد»، افزود: دومین مسئله این بود که اجباری به انتخاب حتمی 20 شاعر برای داوران نباشد؛ آن‌ها می­ توانستند از یک تا بیست شاعر را انتخاب کنند، چون برخی از داوران معتقد بودند که تاکنون به تعداد بیست چهره­ تأثیرگذار در استان، شاعر دیده نشده است.

وی گفت: میانگین آرای داوران، 14.63 شاعر است؛ درواقع تعداد کلی شاعران برگزیده توسط 164 داور (114 مرد و 50 زن با متوسط سنی 50 سال و متوسط مدرک تحصیلی کارشناسی) 2400 (مشتمل بر انتخاب نام 262 شاعر) انتخاب بود. در کنار این‌ها ما به دلیل جلوگیری از برخی حاشیه ­های احتمالی، به آرای افراد اشاره نکردیم اما به‌منظور راستی آزمایی، جمع کل آرای ارائه‌شده توسط داوران و نام شاعران و تعداد آرای کسب‌شده توسط آن‌ها را منتشر کردیم تا مشخص شود تک‌به‌تک آرا، سرجمع نصیب چه کسانی شد.

 
بایزیدی گفت: پس از احصاء نظرات هیات داوران، «پرویز کریمی» با 131، «محمدمهدی مصلحی» با 85 و «زنده‌یاد حبیب‌الله قلیشلی» با 83 رأی بالاترین تعداد آراء را از آن خود کردند.

وی در مورد دیگران منتخبان به ترتیب اعلام کرد: زنده‌یاد علی‌اکبر ابراهیمی‌راد 67 رأی، علی مؤمنی و علی جهانگیری 65 رأی، محمود مؤمنی 55 رأی، علیرضا ابن‌قاسم 51 رأی، کریم‌الله قائمی 50 رأی، عبدالرحمن فرقانی‌فر و محمد فرازجو 47 رأی، حبیب موسوی بی‌بالانی 43 رأی، ابوالقاسم مؤمنی و محمد قاری 42 رأی، بنیامین دیلم کتولی و زنده‌یاد خالقی 40 رأی، رنجیده یامچی و احمد مؤمنی 39 رأی، محمد زمان مطلوب‌طلب و زنده‌یاد ضیاء سیدحسینی 36 رأی، علی مسعود هزارجریبی 34 رأی، حسین ضمیری 33 رأی، حسین دیلم کتولی 31 رأی، نیما صفار سفلایی، حسین عبدی، بهمن نشاطی و محمد زمان گلدسته 29 رأی، زنده‌یاد اورج علیمحمدزاده، علی بایزیدی، احمد اخوان مهدوی، میثم ریاحی، زنده‌یاد محمد رسول ساکن نویری، حمید عرب عامری، زنده‌یادحسینعلی کاشانی راد 25 رأی و اسماعیل جاجرمی 21 رأی بیشتری آراء را از آن خود کردند.

بایزیدی در معرفی نفر برگزیده این نظرسنجی، گفت: بدون تردید «پرویز کریمی» محتمل‌ترین گزینه از دیدگاه هر کارشناس و منتقد شعر و ادبیات در استان گلستان برای گزینش شاخص‌ترین چهره شعری معاصر در استان گلستان بود.

وی افزود: «پرویز کریمی» متولد اول بهمن‌ماه 1318 در محله‌ی سرچشمه گرگان، از شاعران نامدار و معاصر و از پیشگامان غزل نوی ایران است که اشعار او در نشریات مطرحی چون «خوشه» به سردبیری احمد شاملو، «فردوسی» به مدیریت عباس پهلوان، «تماشا» به سردبیری منوچهر آتشی، «روشنفکر» به صفحه گردانی فریدون مشیری و «بازار گیلان» به دبیری محمدتقی صالح‌پور به چاپ رسیده است.

بایزیدی ادامه داد: به باور صاحب‌نظران، انتشار کتاب مجموعه اشعار «پرچین» از پرویز کریمی با پشتیبانی نشر پندار تهران در بهار سال 1351 درواقع به‌نوعی میوه شعر و ادب معاصر گرگان در عرصه شعر نو و سپید فارسی بود که تأثیری شگرف در شکل‌گیری فصلی نو در جامعه ادبی گرگان داشته است.

وی گفت: پرویز کریمی را می‌توان مشهورترین شاعر نوسرای گرگان در سطح ملی دانست و کمتر کسی است که با این گفته که کریمی هشتادساله، نماد شعر معاصر گرگان است، مخالفت کند.

یادآوری می‌شود، تا به امروز از «پرویز کریمی» مجموعه شعر پرچین (1351)، طنین تندر (1387) و مجموعه غزل‌های آبشار ابریشم (1398) روانه بازار نشر شده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار