مسئولان استان وعده می‌دهند که با آغاز فعالیت دوباره خط تولید سیمان گلستان، بازار این محصول به‌زودی به تعادل می‌رسد.

التهاب در بازار سیمان گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ چند ماهی می‌شود که به‌دنبال بروز مشکلات در تولید سیمان ناشی از ضعف‌ها موجود در زمینه تأمین برق در استان‌گلستان، کارخانه سیمان پیوند این استان به تعطیلی کشیده شد و بعد از این تعطیلی و همزمانی آن با تعطیلی تعدادی از کارخانه‌های تولید سیمان کشور، بازار سیمان استان هم با تنش‌هایی در بازار این محصول مواجه شد.

کمبود سیمان تولیدی در کشور، سبب ایجاد موج ناگهانی افزایش قیمت‌ها در بازار این محصول شد؛ موضوعی که انتقادها و البته واکنش‌های زیادی نیز ازسوی مردم و مسئولان به‌همراه داشت، چراکه گرانی افسارگسیخته در قیمت سیمان بسیاری از حوزه‌های عمرانی و ساخت‌وسازها را با مشکل مواجه می‌کند. اکنون اما مسئولان استان اعلام می‌کنند با ازسرگیری فعالیت خط تولید کارخانه سیمان گلستان، به‌زودی شاهد برقراری آرامش در بازار این محصول خواهیم بود.

 

 

نوسان‌های پی در پی
درچند ماه اخیر این نخستین تنش در بازار سیمان استان گلستان نبود؛ پس از نوروزی که گذشت، کمبود سیمان در گلستان، قیمت هرکیسه ۵۰کیلویی این محصول را دراین استان به حدود ۱۰۰هزارتومان هم رساند. همان زمان کشف چند انبار احتکار، به‌ویژه انبار ۱۵۰تنی سیمان در گالیکش، تعادل را به بازار استان بازگرداند و سبب شد التهاب موجود دراین حوزه، البته به‌صورت موقتی، فروکش کند و بازار کمی آرام بگیرد.

اکنون نیز کمبود این مصالح ساختمانی حیاتی برای صنعت ساختمان، قیمت هر کیسه سیمان را در استان به بالای ۱۲۰هزارتومان و در برخی نقاط استان، در مقاطعی حتی به بالای ۱۵۰ تا ۲۰۰هزار تومان نیز رساند. اگرچه به‌گفته مدیران اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت استان، این مشکل به‌دلیل کاهش قابل‌توجه حجم تولیدی سیمان استان، ناشی از تعطیلی اجباری کارخانه سیمان پیوند ایجاد شده است، اما همچنان احتمال احتکار این کالا نیز بسیار زیاد است و در چنین شرایطی، هیچ واحد صنفی هم اجازه گران‌فروشی ندارد و عرضه سیمان با قیمتی بیش‌از نرخ مصوب، تخلف آشکار است.

 

 

برخورد قاطع با محتکران
معاون بازرسی، نظارت و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان دراین باره به خبرنگارهمشهری می‌گوید: با گران‌فروشی و احتکار واحدهای توزیع و فروش سیمان برخورد قانونی می‌شود و اجازه نمی‌دهیم برخی تخلف‌ها، بازار این محصول را دچار اختلال کند.

«علی‌اصغر اصغری» می‌افزاید: سازمان‌ صنعت، معدن و تجارت استان گلستان نسبت به نظارت جدی بر فعالیت عاملان توزیع سیمان اقدام کرده‌است و متخلفان برای ابطال عاملیت فروش و قطع تحویل سیمان به سازمان حمایت و انجمن مربوطه معرفی خواهند شد.

وی ادامه می‌دهد: سیمان مشمول فرایند اعلام موجودی و الزام به ثبت در سامانه جامع انبار ازسوی همه واحدای تولیدی، توزیعی و خریداران عمده است که معمولا انبوه‌سازان هستند. این بنگاه‌ها باید همه اقدام‌های انجام شده طی فرایند تولید، توزیع و انبار انواع سیمان را از طریق سامانه جامع انبار ثبت کنند.

شفاف‌سازی زنجیره گردش کالا
اصغری عنوان می‌کند: در راستای تکالیف قانونی مندرج در بند «ث» ماده ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و آیین‌نامه اجرایی  مواد ۵ و ۶ این قانون مبنی بر ایجاد بستر شفاف‌سازی زنجیره گردش کالا و براساس «بند ۱۰ تبصره ۴ ماده ۱۸» قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب بهمن‌ماه ۱۳۹۵ هیأت وزیران، همه واحدهای صنعتی دارای انبار باید نسبت به شناسه‌دار کردن انبار و مراکز نگهداری کالا و ثبت مشخصات مالک کالا، نوع و میزان کالای ورودی و خروجی اقدام کنند.

وی اظهار می‌کند: با توجه به اینکه سیمان در فهرست کالاهای اساسی قرار دارد و مشمول اعلام موجودی در سامانه جامع انبارها می‌شود، اگر تاکنون همه واحدای تولیدی، توزیعی و خریداران عمده نسبت به ثبت‌نام در سامانه جامع انبارها اقدام نکرده‌اند، درسریع‌ترین زمان، برای ثبت کدپستی واحد توزیعی خود در سامانه جامع اقدام و برای تأیید نهایی اطلاعات به اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان‌های  استان گلستان مراجعه و موجودی کالاهای خود را دراین سامانه ثبت
 کنند.

بازار به‌زودی به تعادل می‌رسد
معاون بازرسی، نظارت و حمایت از مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان می‌افزاید: درصورت اعلام نکردن موجودی و به ثبت نرسیدن حواله کالاهای موجود، موجودی واحد مشمول موضوع «احتکار» تلقی شده و براساس ضوابط و مقررات، برخورد قانونی انجام خواهد شد. با وجود این، انبوه‌سازان گلستان در تماس مکرر با همشهری، از کمبود و گاهی نبود سیمان و همچنین روند رو به‌رشد قیمت سیمان، ابزار نگرانی می‌کنند و معتقدند که خسارت ناشی از دیرکرد تحویل ساختمان‌ها در کنار گرانی‌ها و به‌ویژه دراین دوره رکود، صنعت ساختمان استان را با مشکلات متعددی روبه رو می‌کند که حتی صنف ساختمان‌سازان هم ازپس آن بر نمی‌آیند. حالا اما سازمان صمت گلستان اعلام می‌کند که با آغاز فعالیت دوباره خط تولید سیمان گلستان، بازار این محصول دراستان به‌زودی به تعادل می‌رسد.

اصغری دراین باره می‌گوید: شرکت سیمان پیوند گلستان در راستای تعهدهای اجتماعی خود، مبنی بر تأمین سیمان موردنیاز مصرف‌کنندگان استان گلستان، تشکیل پرونده و خرید مستقیم از کارخانه را همزمان با واحد فروش در نمایندگی‌های خود در شهرهای گرگان، گنبد و آزادشهر آغاز کرده‌است که می‌تواند گام موثری در کاهش التهاب بازار و همچنین کنترل قیمت‌ها باشد.  

وی اضافه می‌کند: بنابراین همه دارندگان پروانه‌های معتبر احداث طرح‌های ساختمانی، می‌توانند به نمایندگی‌های این کارخانه مراجعه و نیازهای خود را دراین حوزه برآورده کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار