افزایش چشمگیر قیمت نهاده ها اعم از از کود، سم و بود بذر باعث بازار سیاه و نگرانی کشاورزان گلستانی از مخارج کشت و زرع شده است.

​داغ گرانی نهاده و دست خالی کشاورزان گلستانی/ «کشاورز کارت» نوش دارو پس از مرگ سهراب

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان، بالاخره گرانی کار خودش را کرد و آثار آن به مهمترین بخش اقتصادی استان گلستان یعنی کشاورزی رسید.

 

دولت که در سال های اخیر یارانه های خود را در بخش کشاورزی در جیب دلالان می دید تصمیم گرفت جام زهر را سر بکشد و نهاده ها را با قیمت ارز نیمایی در بازار عرضه کند و تبعات این اقدام از یک سو باعث افزایش قیمت گوشت مرغ و از سویی دیگر باعث افزایش دیگر نهاده های بخش کشاورزی شده است.

 

افزایش قیمت ها در بخش کشاورزی امنیت غذایی را برای افراد با معیشت ضعیف جامعه به خطر می اندازد و حالا بسیاری از خانواده ها به فکر این هستند که در آینده یک کیلو سیب زمینی یا گوجه و حتی نان را باید به چه قیمتی خریداری کنند.

 

*کشاورزان توان خرید نهادهای کشاورزی را ندارند

از سویی دیگر کشاورزان نیز با گرانی های بخش نهاده ها نگران هستند که آیا می توانند از پس هزینه های کشت و زرع خود بر بیایند، یک سری وسوسه شدند که با افزایش قیمت ها اراضی کشاورزی خود را بفروشند و عده ای نیز به دنبال تغییر کاربری اراضی خود به باغات و دیگر محصولات هستند.

 

کشاورزان می گویند؛ 10 روز است که برای بذر گندم به مراکز خرید جهاد کشاورزی مراجعه می کنیم ولی بیان می کنند که بذر گندم وجود ندارد.

 

گرانی کود و سم نیز از دیگر دغدغه کشاورزان است و بیان می کنند که قیمت ها بسیار بالا است و توان خرید برای آنان وجود ندارد.

 

برخی دیگر نیز اعتقاد دارند مراکز دولتی در حالی کود عرضه نمی کنند که در بازار آزاد کود سفید با قیمت 250 هزار تومان معامله می شود و این مهم مشخص است که دست هایی در پشت پرده وجود دارد.

 

برخی از کشاورزان نیز از ناکافی بودن سوخت گلایه دارند و می گویند باید هر 20 لیتر گازوئیل را به قیمت 16 هزار تومان در بازار آزاد خریداری کنند.

 

از سویی دیگر کشاورزان خسارت دیده از سیل نیز بیان می کنند که غرامت خسارت های آنها به طور کامل پرداخت نشده است و شرایط برای کشاورزی در استان مطلوب نیست.

 

همه اینها زنگ خطری برای بخش کشاورزی استان گلستان است و وجود این التهاب ها بیانگر آن است که در آینده بار این مشکلات به دوش کارخانه های صنایع تبدیلی بخش کشاورزی و در نهایت مصرف کنندگان هم خواهد رسید.

 

*نه تنها کشاورزان بلکه کارگزاری های کود هم توان خرید کود را ندارند

«علیقلی ایمانی»، دبیر خانه کشاورز استان گلستان در این باره می گوید: کود سولفات پتاس با قیمت ارز نیمایی 560 هزار تومان عرضه می شود و نه تنها کشاورزان بلکه کارگزارانی که می خواهند کود خریداری کنند نیز از نظر مالی با مشکل رو به رو هستند.

 

دبیرخانه کشاورز استان گلستان ادامه داد: سال گذشته این کود را کشاورز 80 هزار تومان خریداری می کرد و امسال باید 560 هزار تومان آن را بخرند و بسیاری از آنان چنین توان مالی ندارند.

 

ایمانی به ضرورت حل مشکلات کشاورزان تاکید کرد و افزود: انتظار داریم در این ایام تسهیلات ارزان قیمت و کارت های اعتباری خرید نهاده در اختیار کشاورزان قرار بگیرد تا بتواند کود مورد نیاز خود را تامین کنند.

 

«محمدرضا عباسی»، معاون بهبود گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان نیز در این خصوص می گوید: عرضه کود فسفات و پتاسه با ارز نیمایی انجام می شود و قیمت با قیمت آزاد نزدیک شده است.

 

معاون بهبود گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: در دو هفته گذشته در استان برای کشاورزان موجودی کود نداشتیم و در حال حاضر در تمام شهرستان ها با ارز نیمایی کود با قیمت 540 هزار تومان عرضه می شود.

 

*حل مشکلات نقدینگی کشاورزان با «کشاورز کارت»

عباسی بیان کرد: برای جبران مشکلات نقدینگی کشاورزان بحث کشاورز کارت در نظر گرفته شده و بنا است به زودی به کشاورزان کارت خرید نهاده های کشاورزی اختصاص یابد.

 

وی گفت: کشاورزان همچنین می توانند برای تامین سرمایه در گردش از محل بند تبصره 18 بانک کشاورزی تسهیلات دریافت کنند و برای این منظور می توانند به نخستین مرکز خدمات جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

 

معاون بهبود گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان یادآور شد: بذر و نهاده دولتی نیست و عوامل کارگزاران بخش خصوصی و شرکت های تولید کننده بذر و کود آن را تامین می کنند و کشاورزان باید بهای آن را بپردازند.

 

عباسی بیان کرد: ما قبول داریم کشاورزان با مشکل رو به رو هستند و به دستگاه های تصمیم گیر نیز این موضوع را ابلاغ کردیم و کشاورزان وسع مالی برای خرید نهاده ها را ندارند.

 

وی افزود: سیستم پیامکی برای کودهای شیمایی در اختیار کشاورزان قرار گرفته است و کشاورزی که در سامانه ثبت نام می کنند طی 24 ساعت می توانند از کود بهره مند شوند.

 

معاون بهبود گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان تاکید کرد: طبق قانون مجلس باید یک سوم بذر مورد نیاز کشاورزان استان را تامین کنیم، 37 هزار تن بذر در استان طی سال گذشته تولید شد و تنها  16 هزار تن آن مصرف شد و 15 هزار تن آن را به کارخانه آرد تحویل دادیم  که یک هزار تومان برای هر کیلو زیان دیدیم.

 

عباسی بیان کرد: امسال به دلیل آنکه بذر گندم بالغ بر چهار هزار و 200 تومان معامله می شود و کارخانه آرد، صنایع دامی و غیره خریدار گندم هستند این مهم منجر به افزایش تقاضا برای بذر شده است و این در حالی بود که کشاورزان در سال گذشته از بذر خودمصرفی استفاده می کردند.

 

وی تاکید کرد: در حال حاضر  از 37 هزار تن بذر تا کنون 16 هزار تن آن به کشاورزان تحویل دادیم و مابقی آن پس از تأییدیه به شهرستان ها ارسال می شود.

 

معاون بهبود گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان بیان کرد: برای خسارت هایی که از سیل پرداخت شده تنها 50 درصد اعتبار به استان اختصاص یافت و برای پرداخت مابقی آن باید منتظر تخصیص دولت باشیم و بعید می دانیم با شرایط فعلی دولت این میزان اعتبار را به کشاورزان اختصاص دهد.

 

در سال گذشته بالغ بر پنج میلیون تن محصولات کشاورزی در استان گلستان تامین شده است و استان گلستان در تامین مواد غذایی مثل گوشت مرغ و سویا به منظور تولید روغن و آرد کشور نقش دارد و امروز مشکل کشاورزان این استان باید در اولویت مسئولان قرار بگیرد و گرنه دود ناکارآمدی و نادیده گرفتن این مشکلات در آینده به چشم مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر و محروم جامعه خواهد رفت.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار