با وجود اینکه ۱۰ مرکز تجمیعی واکسیناسیون در گرگان فعال است اما ازدحام جمعیت در برخی از این مراکز، گلایه‌ها و انتقادات زیادی به همراه داشته و این مراکز عملا تبدیل به مکان‌هایی برای شیوع بیشتر کرونا شده‌اند.

تجهیز مصلای گرگان برای واکسیناسیون؛ دومین مرکز خودرویی هم راه‌اندازی می‌شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از  گرگان ، روند واکسیناسیون در گلستان تا دو سه هفته قبل با کندی پیش می‌رفت اما با واردات بیشتر واکسن کرونا و ورود واکسن برکت به چرخه واکسیناسیون، تزریق واکسن در گلستان سرعت بیشتری گرفته است.

وضعیت گلستان از نظر شیوع کرونا بسیار بغرنج و بحرانی است، موج پنجم کرونا در این استان سهمگین‌تر از پیک‌های قبلی بوده و تعداد مبتلایان و بستری شدگان را به طور چشمگیری افزایش داده است. ضمن اینکه در موج پنجم کرونا، شاهد افزایش فوتی‌های ناشی از این بیماری هستیم و تعداد بیماران بدحال نیز در این روزها افزایش پیدا کرده است.

در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ممنوعیت‌ها و محدودیت‌هایی که به صورت مقطعی اعمال می‌شود، واکسیناسیون جمعی می‌تواند زنجیره بیماری را قطع و به کنترل آن کمک زیادی کند.

اما مشکلاتی بر سر راه واکسیناسیون عمومی وجود دارد، در شهر گرگان با وجود اینکه 10 مرکز تجمیعی برای واکسیناسیون ایجاد شده اما هنوز ازدحام جمعیت در این مراکز و صف‌های طولانی و چند ساعته به یکی از انتقادات جدی شهروندان تبدیل شده است.

یکی از شهروندان در این باره به خبرنگار ما گفت: در سامانه‌ای که برای واکسیناسیون اعلام شده بود، برای مادرم ثبت نام کردم و بعد از دریافت پیامک برای تزریق واکسن به مرکز تعیین شده مراجعه کردیم اما با شلوغی زیادی مواجه شدیم. به یکی از مسئولانی که در این مرکز حضور داشت پیامک را نشان دادم و گفتم به ما اعلام شده تا در ساعت مشخصی در مرکز باشیم که آن مسئول پاسخ داد، این پیامک‌ها به صورت فله‌ای ارسال می‌شود و باید در نوبت قرار بگیرید.

این شهروند افزود: برای تزریق واکسن مادرم ما یک ساعت و 20 دقیقه در این مرکز منتظر ماندیم. این حضور طولانی مدت برای کسانی که به این مرکز مراجعه می‌کنند بسیار خطرناک است و باید مسئولان تعداد این مراکز و ساعت فعالیت آنها را افزایش دهند. با این وضعیت بحرانی کرونا، چرا ساعت کار مراکز واکسیناسیون باید 8 تا 13 باشد و شاهد این همه ازدحام جمعیت باشیم.

در روزهای اخیر هم فیلم‌ها و تصاویری از ازدحام جمعیت در یکی از مراکز واکسیناسیون شهر گرگان ( خیابان امام رضا (ع)) در فضای مجازی منتشر شد که بازتاب گسترده‌ای داشت و سبب انتقادات فراوانی هم شد.

 تجهیز مصلی نماز جمعه گرگان برای واکسیناسیون کرونا 

با توجه به مشکلات شهروندان به ویژه در گرگان برای واکسیناسیون کرونا، مراکز تجمیعی جدیدی در حال ایجاد است که در تازه‌ترین اقدام مصلی نماز جمعه گرگان برای ارائه خدمات واکسیناسیون تجهیز شده است.

علی متکی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در این باره گفت: در حال حاضر تزریق واکسن در تمام مراکز بهداشت شهر‌های استان در حال انجام است.

وی از پیگیری برای اضافه کردن 3 مرکز دیگر برای ارائه خدمات واکسیناسیون در گرگان خبر داد و گفت: مصلی نماز جمعه گرگان برای ارائه خدمات واکسیناسیون در حال تجهیز است؛ ضمن اینکه دومین مرکز واکسیناسیون خودرویی نیز در استان ایجاد می‌شود.

سالن شهید گرزین جنب مرکز بهداشت، سالن خورشید و مسجد علی ابن ابی طالب در انتهای خیابان امام رضا (ع)، سالن قابوس در جرجان 6 از جمله مراکزی هستند که در شهر گرگان خدمات واکسیناسیون ارائه می‌دهند.

 تزریق واکسن کرونا به حدود 40 درصد گروه‌های سنی در گرگان

برای اینکه واکسیناسیون کرونا سرعت بیشتری بگیرد و از ازدحام مردم در مراکز شهری جلوگیری شود در برخی از مراکز جامع سلامت و خانه‌های بهداشت روستایی نیز تزریق واکسن کرونا در حال انجام است.

طبق گفته محمد حمیدی، فرماندار گرگان در این شهرستان با احتساب مراکزی که در روستاها ایجاد شده، 18 مرکز واکسیناسیون کرونا وجود دارد که نیاز است با توجه به جمعیت این شهرستان، این مراکز به ویژه در شهر گرگان افزایش پیدا کند.

حمیدی گفته بیش از 130 هزار دز واکسن کرونا در شهرستان گرگان تزریق شد که حدود 40 درصد جمعیت بالای 18  سال ( گروه‌های سنی هدف) را شامل می‌شود.

فرماندار گرگان گفت: مراکز واکسیناسیون کرونا در گرگان در روزهای تعطیل نیز خدمات واکسیناسیون به مردم ارائه می‌کنند و ظرفیت واکسیناسیون نیز در این شهر روزانه به 7 هزار دز رسیده است.

اختصاص فضاهای ورزشی و فرهنگی سپاه برای واکسیناسیون کرونا

در این بین سپاه هم که اکنون هتل ورزش این شهر را به عنوان مرکز خدمات سرپایی به بیماران کرونایی تجهیز کرده است و 100 پزشک و پرستار به همراه امکانات و تجهیزات درمانی از نیروی زمینی سپاه به این استان آمده‌اند و مشغول خدمات رسانی به بیماران کرونایی هستند، فضاهای ورزشی و فرهنگی سپاه هم برای واکسیناسیون در اختیار شبکه بهداشت و درمان قرار گرفته است.

سردار علی ملک شاهکوهی گفت: بنا به درخواست دانشگاه علوم پزشکی برای کمک به آنها برای واکسیناسیون کرونا، همه مراکز ورزشی و فرهنگی سپاه در گرگان و سایر شهرستان‌ها که قابلیت تجهیز برای این کار را دارند در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار داده‌ایم.

وی افزود: تالار لاله سپاه واقع در میدان بسیج گرگان اولین مرکز تجمیعی بود که برای واکسیناسیون کرونا تجهیز و راه اندازی شد. در عین حال 3 مرکز دیگر نیز ایجاد شده که آخرین مرکز در شهرستان کردکوی بود.

تزریق 461 هزار دز واکسن کرونا در گلستان

با افزایش مراکز واکسیناسیون و سرعت در تأمین واکسن، روزانه آمار واکسیناسیون در استان گلستان رو به افزایش است و براساس آخرین آمارها 460 هزار و 921 دز واکسن کرونا در استان تزریق شده است.

طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان تا کنون 382 هزار و 948 نفر در استان نوبت اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و نوبت دوم واکسن هم به 77 هزار و 973 نفر از مردم استان تزریق شد.  61 هزار و 119 دز از واکسن‌های تزریق شده در استان، از نوع واکسن ایرانی برکت بوده است.

از مجموع واکسن‌های تزریق شده 132 هزار دز آن در گرگان بوده است؛ ضمن اینکه دانشگاه علوم پزشکی استان در تلاش است تا مراکز واکسیناسیون کرونا را در این شهرستان افزایش دهد.

همچنین دانشگاه علوم پزشکی استان اعلام کرده فعالیت برخی از مراکز واکسیناسیون در دو نوبت طی روز انجام می‌شود و برخی مراکز هم صرفا برای تزریق دز دوم واکسن پیش بینی شده است.

 در حال حاضر متولدان 1347 و قبل از آن امکان ثبت‌نام در سامانه سلامت به نشانی salamat.gov.ir را دارند و پس از دریافت پیامک، طبق زمان اعلام شده باید برای تزریق واکسن کرونا اقدام کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار