در حالی که کارشناسان محیط زیست سال‌هاست زنگ خطر تعییر اقلیم را برای مسوولان به صدا در آورده‎اند اما همچنان شاهد عدم برنامه‎ریزی و سیاست گذاری مناسب در خصوص این موضوع جدی قرن حاضر در کشور و البته در گلستان هستیم.

بی‎برنامگی مسوولان گلستانی برای مواجه با چالش جدی قرن/ اقتصاد گلستان قربانی تغییر اقلیم

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، تغییر اقلیم و چالش‎های جدی در این حوزه به یکی از موضوعات اصلی مهم قرن پیش‌رو تبدیل شده است، یکی از پیامدهای تغییر اقلیم افزایش دما و تغییر در الگوی بارشی می‎باشد در این‌میان سیل یکی از بلاهای طبیعی است که تقریبأ در دو دهه اخیر در اکثر سال‎ها به خصوص در فصل گرم میهمان ناخوانده مردم گلستان شده است، باران‎های کوتاه‌مدت و رگباری که در بیشتر موارد این بارش‎ها منجر به سیل‎های شدید و مخرب به ویژه در شرق گلستان می‎‎شود خسارت‌های فراوانی به زیرساخت‎ها و بخش کشاورزی استان وارد می‎کند.

پنج‌شنبه هفته گذشته نیز بارندگی شدید در شرق گلستان منجر به وقوع سیل و آبگرفتگی در چند شهر استان شد، اتفاقی که یک بار دیگر زنگ خطر تغییر اقلیم و تبعات منفی آن را به صدا در آورد با این وجود در حالی که کارشناسان محیط زیست سال‌هاست زنگ خطر تغییر اقلیم را برای مسوولان به صدا در آورده‎اند اما همچنان شاهد عدم برنامه‎ریزی و سیاستگذاری مناسبی در خصوص این موضوع جدی قرن حاضر در کشور و البته در گلستان هستیم.

*یکی از دلایل اصلی سیلاب‎های مخرب در گلستان تغییر اقلیم است

مدیر کل مدیریت بحران گلستان یکی از دلایل اصلی وقوع سیلاب‎های مخرب در استان را تعییر اقلیم عنوان کرد و گفت: تغییر اقلیم واقعیتی جدی است که باید به آن پرداخته و متناسب با آن در خصوص چالش‎ها و میزان خسارت‎های ناشی از آن برنامه‌ریزی انجام شود.

رسول حسام تصریح کرد: از این بردن پوشش های گیاهی، برداشت‎های غیرمجاز در حوزه‌های آبخیزی و رودخانه‎ها و تغییر کاربری اراضی کشاورزی و ساخت و سازهای زیاد در طبیعت تمام این موارد بر تغییر اقلیم تأثیرگذار است و باید در این حوزه برنامه خاصی برای اقدامات پیشگیرانه داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: پدیده‎های طبیعی در همه جای دنیا اتفاق می‎افتد اما باید شرایط به گونه‎ای باشد تا کمترین خسارت متوجه مردم شود در واقع باید با یک انسجام و همدلی میزان آسیب‌پذیری را کاهش داد.

*پیامد منفی تغییر اقلیم بر تولیدات کشاورزی و دامی گلستان

در شرایطی که‌ دنیا و البته کشور ما با تغییرات اقلیمی دست و پنجه نرم می‎کند کارشناسان معتقدند در این شرایط سازگاری با تغییرات اقلیمی از اهمیت ویژه‎ای برخوردار است با این وجود گویا هنوز هیچ تجهیزات و برنامه مناسبی برای سازگاری با تغییرات اقلیمی در کشور وجود ندارد.

در همین رابطه یک کارشناس محیط زیست با بیان اینکه پیامدهای تعییر اقلیم می‎تواند جنبه‎های مختلف زندگی آدمی از محیط زیست گرفته تا اقتصاد را تحت تأثیر قرار دهد در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: سیل و خشکسالی از پیامدهای تعییر اقلیم محسوب می‎شود و در سال‎های اخیر این دو پیامد به وضوح در کشور و البته در گلستان که یکی از استان‎های‌شمالی است، مشاهده می‎شود.

زهرا یزدانی تصریح کرد: خشکسالی ارتباط مستقیمی با کاهش تولیدات دامی و کشاورزی دارد این امر در استانی که اقتصاد نخست ان را کشاورزی تشکیل می‎دهد بدون تردید تأثیر منفی بر اقتصاد و درآمد این استان وارد خواهد کرد در واقع تغییر اقلیم از خشکسالی تا وقوع سیلاب‎های ویرانگر اولین اثر خود را بر تولیدات کشاورزی و دامی بر جای خواهد گذاشت.

وی بیان کرد: در حالی که خشکسالی و بحران آب مسأله جدی در کشور محسوب می‎شود هنوز سرمایه‌گذاری در خصوص پیامدهای تغییر اقلیم از جمله خشکسالی انجام نشده است.

*نگاه ویژه برنامه‎ریزان کشوری به کاهش آسیب‎های ناشی از تغییر اقلیم/ مدیریت بحران هنوز برای بسیاری از مسوولان جایگاهی ندارد

کارشناس محیط زیست با بیان اینکه جای تعجب دارد در سال‎های گذشته که شاهد سیلاب‎های ویرانگر در گلستان بودیم چرا اکنون این استان با کمبود آب مواجه است؟ افزود: وقتی دانش لازم برای استفاده از راهکارهای مدیریت زراعی، مدیریت منابع آب و آبیاری وجود نداشته باشد طبیعی است این استان سبز شمالی با کمبود آب مواجه شود.

یزدانی خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزان باید نگاه ویژه و همه جانبه‎ای به کاهش آسیب‎های ناشی از تغییر اقلیم و سایر حوادثی که از این تغییر پدید می‎آید داشته باشند در واقع تغییر اقلیم باید در تمام بخش‎ها مورد توجه قرار گیرد و با عوامل انسانی که این پدیده را تشدید می‎کنند به شدت برخورد شود.

براساس این گزارش، سال‌هاست سیاست برخی مسوولان کشور و البته گلستان براساس وقوع حادثه و سپس پیدا کردن راه حل متمرکز شده است، در حالی که مدیریت بحران در تمام دنیا به یک اصل اساسی در دستور کار برنامه‎ریزان تبدیل شده است متأسفانه در کشور ما هنوز این واژه برای بسیاری از مسوولان تعریف خاصی ندارد، خشکسالی بی‎سابقه در گلستان یکی از پیامدهای تغییر اقلیم است، امری که اقتصاد استان را دستخوش تغییرات زیادی خواهد کرد با این وجود هنوز مسوولان استانی در زمان بروز یک حادثه فقط به برآورد خسارات اکتفا می‎کنند و هیچ برنامه‎ای در خصوص مواجه و سازگاری با پیامدهای تغییر اقلیم ندارند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار