چند سالی است که اتراق تعداد زیادی از وانت بارها در کنار حاشیه جاده‎های گلستان که اتفاقأ جزو مسیرهای پرتردد محسوب می‎شود موجب ناایمن شدن جاده‎های استان شده است، دستفروشانی که برای نان، جان خود و دیگران را به خطر می‎اندازند.

دستفروشی؛ بازی با جان برای نان/ افزایش وانت‎بارهای سیار در حاشیه جاده‎های گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، بدون تردید یکی از معضلات جوامع شهری در اکثر کشورهای دنیا افزایش مشاغل کاذب از جمله دستفروشی است، مشاغلی که در صورت عدم ساماندهی خسارت‎های جبران‌ناپذیری را به اقتصاد کشور وارد می‌کند.

روی آوردن تعداد قابل توجهی از افراد جامعه به مشاغلی همچون دستفروشی از جنبه‎های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قابل بررسی است، بی‎شک تمام این عوامل در افزایش مشاغل کاذب دخیل هستند با این وجود دستفروشی در کنار خطراتی که برای اقتصاد، فرهنگ و سیمای شهری ایجاد می‎کند، می‎تواند به یک شغل خطرساز نیز تبدیل شود.

چند سالی است که اتراق تعداد زیادی از وانت بارها در کنار حاشیه جاده‎های گلستان که اتفاقأ جزو مسیرهای پرتردد محسوب می‎شود موجب ناایمن شدن جاده‎های استان شده است، دستفروشانی که در مسیرهایی همچون محور ترمینال به آق‌قلا از محصولاتی همچون صیفی‎جات گرفته تا پوشاک و صنایع‌دستی اقدام به فروش می‎کنند علاوه بر خطرات زیادی که آنها را تهدید خواهد کرد برای خریدار و خودروهایی که در این مسیرها تردد دارند نیز ایجاد مزاحمت می‎کنند چرا که دستفروشی در حاشیه جاده موجب پرت شدن حواس رانندگان، افزایش تصادفات و ایجاد خسارت‎های جبران‌ناپذیری می‎شود.

*شیوع کرونا موجب افزایش بیکاری و مشاغل کاذب در گلستان شده است

در همین رابطه یکی از دستفروشان در مسیر ترمینال به آق‌قلا در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان ضمن نارضایتی از وضعیت اقتصادی به خصوص در دوسال اخیر و با شیوع ویروس کرونا در کشور اظهار کرد: قبل از شیوع کرونا سال‎ها در یک مغازه لباس‌فروشی مشغول به کار بودم، اما با شیوع کرونا و اعلام تعطیلی اصناف در زمان‎های مختلف موجب شد تا بیشتر اصناف با وضعیت کسادی روبرو شوند بسیاری از اجناس فروخته نشد،حتی اجاره مغازه‎ها به زحمت تأمین می‎شد از این رو بسیاری از افراد همچون من که کارگر مغازه بودیم با اخراج از کار مواجه شدیم.

وی تصریح کرد: برای امرار معاش خانواده‎ام گزینه‎ای به غیر از دستفروشی نداشتم، یک وانت کرایه کرده‎ام و با آن مشغول دستفروشی هستم.

این شهروند گلستانی با بیان اینکه دستفروشی در کنار جاده بازی با جان است، افزود: شرایط برای زندگی بسیار سخت شده است، قبول داریم که دستفروشی در کنار جاده خطرساز است اما برای گذران زندگی مجبور به این کار هستیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تاکنون مسوولان مرتبط مکانی برای فروش محصولات برای شما در نظر گرفته‎اند؟ افزود: هر از گاهی مکانی برای دستفروشان در نظر گرفته می‎شود اما به اعتقاد اکثر دستفروشان فروش در این مکان‎ها به شدت کاهش می‎یابد و مردم رغبتی برای خرید در این مکان‎ها ندارند در واقع فروش در کنار جاده گویی برای خریدار هم راحت‎تر به نظر می‎رسد.

*غیر فعال کردن کارت هوشمند و کاهش استقرار کامیون‎های دستفروش در حاشیه جاده‎ها

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‎ای گلستان با بیان اینکه دستفروشی در حاشیه راه‌ها به یک معضل جدی در استان تبدیل شده است، گفت: در محورهای مختلف استان دستفروشان مستقر شده‎اند و با هماهنگی پلیس برخوردهایی نیز با این افراد انجام می‎شود.

مهدی میقانی تصریح کرد: مدتی یکسری کامیون در کنار خیابان اقدام به فروش تره‌بار می‎کردند با دستور قضایی کارت هوشمند این کامیون‎ها غیرفعال شد در واقع این اقدام بسیار مؤثر بود تا جایی که از استقرار ۸۰ درصد کامیون‎ها در حاشیه جاده کاسته شد.
مهدی میقانی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‎ای گلستان

وی با بیان اینکه مسائل اقتصادی در افزایش دستفروشی دخیل است، گفت: با این وجود ایمن بودن جاده‎ها و حفظ سلامت مردم در الویت کار ما قرار دارد دستفروشی در حاشیه جاده موجب پرت شدن حواس رانندگان و ناایمن شدن جاده‎ها می‎شود علاوه بر افزایش تصادفات خسارت‎های جبران ناپذیری را به خودروهای در حال عبور و دیگر افراد وارد می‎کند.

*مقاومت دستفروشان برای انتقال به مکانی ثابت برای فروش محصولاتشان/ دستفروشان هر نقطه در کنار خیابان اصلی را یک ‌مغازه ۳ نبش برای خود تصور می‎کنند

به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‎ای گلستان اخطارها و توقیف‎ها برای دستفروشان تا کنون تأثیر چندانی نداشته و لازم است برای رفع این مشکل چند دستگاه با همکاری و هماهنگی هم اقداماتی را انجام دهند.

میقانی با اشاره به فراهم کردن مکانی در ورودی جلین برای استقرار دستفروشان گفت: در ابتدای ورودی جلین مکانی فراهم شد تا برای افرادی که قصد خرید دارند یک حاشیه امن ایجاد شود با این وجود دستفروشان در این رابطه مقاومت می‎کنند چون هر نقطه در کنار خیابان اصلی را یک ‌مغازه ۳ نبش برای خود تصور می‎کنند ماشین‎ها با فاصله ۵۰ متر در کنار  هم قرار می‎گیرند و به عنوان یک مغازه‌دار احساس مالکیت دارند.

براساس این گزارش سال‌هاست رسانه‎های مختلف استان به موضوع خطرات ناشی از دستفروشی در کنار جاده‎های گلستان می‎پردازند و متأسفانه تاکنون راهکار مناسبی برای رفع این معضل جدی در استان پیشنهاد و اجرایی نشده است، راهکاری که هم جان مردم حفظ و هم نان دستفروشان قطع نشود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار