مدیرکل هواشناسی گلستان با اشاره به تحلیل پژوهش‌های موسسه اقلیم‌شناسی مبنی بر استمرار خشکسالی این استان در نتیجه تغییر اقلیم و اثر فعالیت‌های مخرب انسانی گفت که در دهه آینده تعداد روزهای همراه با توفان ریزگرد این استان از خوزستان سبقت خواهد گرفت.

مدیرکل هواشناسی: وقوع توفان‌ ریزگرد در گلستان از خوزستان سبقت می‌گیرد

به گزارش گلستان ۲۴؛ نوربخش داداشی روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اساس این بررسی‌ها، تا ۱۰ سال آینده سیر صعودی وقوع ریزگرد در گلستان به طور محسوسی ادامه خواهد یافت که جلوگیری از تحقق این پیش بینی به برنامه‌ریزی مدیریت کلان استان نیاز دارد.

وی بیان کرد: گلستان از اول امسال تا پایان مرداد در ۱۵ روز شاهد وقوع توفان ریزگرد در مناطق مختلف بود که برای استانی سرسبز شمالی مانند گلستان قابل تامل است.

مدیرکل هواشناسی گلستان ادامه داد: همچنین تعداد روزهایی که اهالی استان شاهد طوفان ریزگردهای هستند از ۱۰ سال گذشته تاکنون سه برابر شده است .

داداشی اظهار داشت :توفان های ریزگردی هفته های اخیر گلستان زنگ خطر جدی این حضور مداوم این رخداد اقلیمی مخرب را در استان به صدا درآورده است .


مدیرکل هواشناسی گلستان گفت: تغییر اقلیم و مواردی همچون همجواری با صحرای قره قوم ترکمنستان و نزدیکی با بیابان‌های مرکزی ایران به همراه تغییر پراکنش بارندگی در شیوع روز افزون ریزگرد در گلستان موثر است.

داداشی گفت: بهره برداری غیراصولی از مراتع شمالی گلستان و دست اندازی به پوشش گیاهی سبب آسیب به بافت خاک شده و با کاهش مقاومت خاک ریسک شیوع ریزگرد و گرد و غبار را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۹۱ درصد مساحت گلستان گرفتار خشکسالی است که اگر برنامه های مرتبط با سازگاری این پدیده مورد توجه جدی قرار نگیرد، علاوه بر مواجهه با عواقب آن باید در انتظار گسترش محدوده فعالیت ریزگرد در استان باشیم.

بگفته وی تنها راه کاهش وقوع توفان ریزگرد برای سال های آینده در گلستان توجه عملی به اقدامات پیشگیرانه همچون تغییر الگوی کشت، حفظ منابع و ذخایر آبی، اجرای طرح کمربند سبز و احیای تالاب‌ها است.

مدیرکل هواشناسی گلستان افزود: تفسیر و تحلیل عکس های هوایی نشان می دهد که تخریب منابع آبی از دیگر مولفه های موثر افزایش وقوع ریزگرد در استان است که در این راستا نهادهای متولی باید با زمین‌خواری و دست اندازی به اراضی مستحدثه ناشی از پسروی آب تالاب ها و خلیج گرگان به طور جدی برخورد کنند.

وی بر افزایش اقدامات کارشناسانه و تحلیلی برای رصد رخدادهای هواشناسی مانند توفان ریزگرد تاکید کرد و گفت: در همین راستا ایستگاه پایش برخط (آن‌لاین) ریزگرد با اعتباری بالغ بر ۴۵ میلیارد ریال سال گذشته در گلستان افتتاح شد.

مدیرکل هواشناسی گلستان افزود : همچنین راه اندازی ۲ ایستگاه پایش در گمیشان در دستور کار قرار دارد تا سیطره هواشناسی بر تحولات جوی به ویژه رخداد ریزگرد بیشتر شود.

وی همچنین به برخی رخدادهای ناشی از تغییر اقلیم در گلستان اشاره کرد و گفت: در سال های اخیر بارش ها به صورت رگباری و سیل آسا تبدیل شده و همین مدل بارش به شستن لایه های فوقانی خاک انجامیده و بافت خاک را در برابر تبدیل شدن به ذرات ریزگرد بی دفاع می سازد.

داداشی به تغییرات ایجاد شده در برخی پارامترهای هواشناسی اشاره کرد و گفت : تعداد روزهای بارانی و ابرناکی گلستان طی سال های اخیر کاهش یافته و به عنوان نمونه روزهای بارانی استان در حال حاضر به یک سوم ۱۰ سال قبل رسیده که این تغییر باید با رفتارهای سازگارتری از سوی جوامع انسانی همراه شود.

داداشی گفت: گلستان ۱۶۰ سامانه و ایستگاه شامل ۱۱ ایستگاه سینوپتیک، ۲۱ ایستگاه اقلیم شناسی، ۸۱ ایستگاه باران سنجی، ۲۶ ایستگاه خودکار، ۱۳ ایستگاه باران سنجی بر خط، یک ایستگاه جاده‌ای (خوش ییلاق)، یک ایستگاه جو بالا، یک سامانه فرودگاهی، ۲ سامانه پایش گرد و غبار، ۲ سامانه تشعشع سنجی (اینچه برون و مراوه تپه) و یک سکوی دریایی فعال دارد.

استان گلستان واقع در شمال کشور دارای تنوع اقلیمی از نیمه مرطوب معتدل تا نیمه خشک و خشک و گرم و سرد است و با موقعیت طبیعی شامل کوهستان های مرتفع، دشت هموار، مناطق پست، شوره زار، جنگل، مرتع و دریا، میانگین بارندگی بین ۱۵۰ تا ۸۵۰ میلی متر دارد.

در گلستان یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر در ۳۳ نقطه شهری و هزار و ۷۵ روستا سکونت دارند که از طریق کشاورزی و دامپروری تامین معاش می کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار