خسارت گونه‎های جانوری، خسارت به جوامع گیاهی، افزایش فرسایش آبی و بادی، افزایش گرد و غبار و بروز پدیده ریزگردها و ده‌ها مشکل دیگر بخش کوچکی از تأثیرات‌منفی خشکسالی بر محیط زیست هستند که خود این‌امر نیز زمینه‌ساز مشکلات اقتصادی و اجتماعی فراوانی در جامعه خواهد بود.

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، ۹۵ درصد از آب‎های زیرزمینی گلستان در حال استحصال است در حالی که براساس استانداردهای جهانی در  هر کشور یا هر منطقه‎ای که بیش از ۴۰ درصد از منابع آب‎های زیرزمینی برداشت شود وارد تنش شدید خشکسالی خواهد شد، اتفاقی که در حال حاضر برای گلستان رخ داده  و به گفته کارشناسان این استان شمالی جزو پنج استان خشک کشور معرفی شده است.

سال‌هاست که زنگ خطر خشکسالی، خشک‌شدن تالاب‎ها و پدیده ریزگرد در گلستان به صدا درآمده است با این وجود شاهد اقدام عملی و مناسبی در خصوص افزایش بهره‌وری آب و حفظ این مایه با ارزش حیات نیستیم.

کاهش بارش‎ها و خشکسالی تأثیرات منفی بر محیط زیست وارد می‎کند، خسارت گونه‎های جانوری، خسارت به جوامع گیاهی، افزایش فرسایش آبی و بادی، افزایش گرد و غبار و بروز پدیده ریزگردها و ده‌ها مشکل دیگر بخش کوچکی از تأثیرات‌ منفی خشکسالی بر محیط زیست هستند که خود این‌امر نیز زمینه‌ساز مشکلات اقتصادی و اجتماعی فراوانی در جامعه خواهد بود.

* خیرآبادی: امسال وقوع حریق زودهنگام در جنگل‎ها و مراتع گلستان شاهد بودیم

در همین رابطه معاون فنی اداره کل حفاظت از محیط زیست گلستان آب را یکی از مؤلفه‎های اصلی در محیط زیست عنوان کرد و گفت: در سال ۱۴۰۰ میانگین وضعیت بارش کاهش و از طرفی دمای هوا در حال افزایش است این امر بیانگر شرایط خوبی در کشور و استان ما نیست و روز به روز با مشکل خشکسالی، افزایش دما و کاهش بارندگی مواجه هستیم.

وحید خیرآبادی با بیان اینکه در بحث جنگل‎ها و مراتع امسال حریق زودهنگام را شاهد بودیم، افزود: اولین حریق در فروردین سال جاری رخ داد و چند روز گذشته نیز  پارک ملی گلستان دچار حریق شد که البته با کمک اهالی روستاهای اطراف و محیط‎بانان موفق به مهار حریق شدیم.

وی اضافه کرد: در شرایط کنونی اگر یک لحظه غفلت کنیم بخش اعظمی از جنگل‎ها و مراتع از بین خواهد رفت.

*کاهش شدید آبگیری تالاب‎های گلستان

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان با اشاره به وضعیت تالاب‎های استان گفت: وضعیت آبگیری تالاب‎ها به خصوص تالاب آلاگل، آلماگل، آجی گل و گمیشان شرایط مناسبی نداشته و تالاب آلاگل نسبت به وضعیت حداکثری امسال شاید ۲۰ درصد تا ۳۰ درصد آبگیری داشته باشد.

خیرآبادی بیان کرد: در شرایط نرمال مساحت تالاب آلاگل ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار است اما در حال حاضر به زیر یک هکتار کاهش یافته است در واقع اثرات خشک شدن تالاب‎ها به وضوح در زندگی مردم و محیط زیست مشاهده می‎شود.

* لطفی: استفاده از آبخوان‎ها یکی از راهکارهای مناسب برای حفظ منابع آبی در گلستان است

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان  مهمترین کار در شرایط کنونی خشکسالی و بحران آب را مدیریت مصرف عنوان کرد و گفت: اگر مدیریت مصرف در تمام بخش‎ها به درستی انجام شود بسیاری از مشکلات در حوزه آب رفع خواهد شد.

عبدالرحیم لطفی تصریح کرد: متأسفانه با وجود کم آبی بسیاری از کشاورزان مشغول کشت شالی در تابستان هستند و باید در این رابطه برنامه جدی در دست کار باشد.

وی استفاده از آبخوان‎ها را یکی از راهکارها برای حفظ منابع آبی و مواجه با خشکسالی عنوان کرد و گفت: آبخوان «گرگان‌دشت» یکی از بهترین مکان‎هایی است که می‎توان سیلاب‎ها و جریان‎هایی که به صورت سیلاب به استان وارد و خارج می‎شود را جمع‌آوری کند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با بیان اینکه در مخازن سدها تبخیر وجود دارد، افزود: امکان اجرای پروژه‎های آبخیزداری و آبخوان‎داری در تمام مسیر رودخانه‎ها وجود دارد بسیاری از کشورها از این روش استفاده می‎کنند و در بحث مدیریت منابع آب نیز موفق هستند البته در سطح کلان پروژه آبخیزداری در استان انجام می‎شود اما ظرفیت استان بیش از این است.

* بسیاری از مسیرهای رودخانه‎های استان به دلیل برداشت‎های غیرمجاز در حال تخریب هستند

وی خاطرنشان کرد: آبخیزداری در ۶۵۰ هزار هکتار از وسعت استان انجام شده است در واقع باید در حوزه آبخوان‎داری هم کارهایی انجام شود اگر تخصیص منابع کافی باشد با سرعت بیشتری این پروژه‎ها انجام خواهد شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان بزرگترین تغذیه کننده آبخوان‎ها را رودخانه‎ها عنوان کرد و گفت: بسیاری از مسیرهای رودخانه‎های استان به دلیل برداشت‎های غیرمجاز در حال تخریب هستند و باید چند دستگاه متولی که مجوز برداشت از رودخانه را صادر می‎کنند بیشتر در بحث برداشت‎ها نظارت داشته باشند.

بخش اعظمی از کشور ایران در منطقه خشک و نیمه‌خشک قرار گرفته است بنابراین مدیریت منابع آبی باید یکی از اولویت‎های اصلی مسوولان قرار گیرد با این وجود هر زمان شاهد ترسالی و سال نرمال بارش در کشور و استان هستیم بدون رعایت الگوی مصرف برداشت‎های بی‌رویه از سفره‎های زیرزمینی در بخش‎های مختلف به خصوص کشاورزی انجام می‎شود در واقع در این سال‎ها گویا هیچ‌گونه برنامه‎ای برای سال‎های خشک وجود ندارد بنابراین در سال‎های خشک موجی از مشکلات به بخش‎های مختلف زندگی مردم روانه می‎شود مدیریت منابع آب در زمان ریزش نزولات آسمانی می‎تواند کمک بسیاری به حفظ منابع آبی داشته باشد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار