با وجود اینکه در سه ماه اخیر به دلیل وسعت آتش سوزی سه بالگرد اطفاء حریق به استان گلستان اعزام شده اما هنوز مکاتبات برای استقرار دائمی بالگرد کمک رسان در این استان به نتیجه نرسیده است.

جنگل های هیرکانی تشنه بالگرد آبرسان/ بحران مدیریت گلستان در انتظار مدیریت بحران دولت سیزدهم

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از گستان ما، بحران با نام استان گلستان گره خورده و هر از گاهی شاهد آن هستیم که یکی از بلایای طبیعی خسارت‌های زیادی را برای این خطه سرسبز به وجود می آورد.

گاهی این مخاطرات مانند آتش سوزی عرصه های جنگلی، خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به استان وارد می کند که اثر آن برای سالیان سال باقی می‌ماند.

در روز گذشته طبق برآوردهای اولیه بالغ بر ۱۵۰ هکتار از اراضی جنگلی منطقه حفاظت شده جهان‌نما طعمه حریق شد؛ اتفاقی که برای نخستین بار در استان رقم نخورده است.

کمتر از یک ماه گذشته در استان گلستان شاهد چندین وقوع حریق در جنگل‌ها و عرصه های منابع طبیعی بودیم و وسعت آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی، مرتعی و حفاظت شده به گونه‌ای بود که مدیریت بحران استان گلستان سه بار درخواست بالگرد برای اطفاء حریق کرد.

متاسفانه هنگام آتش سوزی در عرصه های جنگلی گلستان که بسیاری از آن در مناطق صعب العبور رخ می دهد به دلیل فقدان بالگرد اعزام نیرو با کندی پیش می رود و از سویی دیگر تا آمدن بالگرد به استان و آغاز عملیات اطفاء حریق هوایی، بسیاری از این عرصه‌ها و جنگل های بکر هیرکانی که در سال‌های گذشته ثبت جهانی شده است در آتش می‌سوزد.

روی دیگر سکه هم عدم وجود امکانات لازم برای اطفاء حریق است، کمبود تجهیزات مانند خودروهای شاسی بلند در استانی که هر لحظه بوی حادثه می‌دهد را باید سهل انگاری دانست چون با چنین شرایط دست مدیریت بحران‌ برای کنترل مخاطرات مختلف خالی می باشد.

آتش سوزی‌های پیاپی که هر بار طبیعت بکر استان گلستان را روسیاه می‌کند و گونه‌های باارزش جنگلی و پناهگاه حیوانات حفاظت شده را به مخاطره می‌کشاند ما را به این فکر انداخت که به سراغ مسئولان برویم و ماجرای فقدان بالگرد اطفاء حریق را در استان جویا شویم.

در روز جمعه که بالگرد اطفاء حریق در منطقه حفاظت شده جهان‌نما حاضر شد، ابراهیم قدمنان، فرماندار کردکوی در گفتگو با خبرنگاران از عدم اختصاص بالگرد اطفاء حریق در استان گلایه کرد و اعتقاد داشت: که باید سازمان جنگل‌ها به جای آنکه بالگرد اطفاء حریق را در تهران مستقر کند ایستگاه آن را حداقل در یکی از استان‌های شمالی قرار می‌داد تا در مدت زمان کوتاهی به محل حادثه برسد و مانع خسارت بیشتر به عرصه‌های جنگلی شود.

 

محمدرضا کنعانی، مدیرکل محیط زیست استان گلستان نیز می‌گوید؛ بارها در خصوص اختصاص بالگرد اطفاء حریق در جلسات تذکر داده ایم.

وی ادامه داد: از سوی استانداری گلستان برای اختصاص بالگرد اطفاء حریق مکاتباتی انجام شده و بارها از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و استاندار گلستان این مسئله مهم پیگیری شده است.

کنعانی یادآور شد: بسیاری از مناطق حفاظت شده در استان گلستان صعب العبور است و برای اعزام نیرو به صورت زمینی مدت زمان زیادی صرف می‌شود و این مهم کار مهار آتش را نیز با چالش رو به رو می‌کند.

رسول حسام، سرپرست مدیریت بحران استانداری گلستان نیز می‌گوید: گر چه استقرار بالگرد در استان گلستان برای کاهش مخاطرت از بحران‌ها یکی از مطالبات ما به‌شمار می‌رود ولی هزینه سیستم هوایی بسیار بالا است.

حسام یادآور شد: در گذشته پس از درخواست استان برای حضور بالگرد، حداقل 72 ساعت زمان می‌برد تا بالگرد در استان مستقر شود ولی در مدت 45 روز گذشته که مسئولیت مدیریت بحران را برعهده داشتم شاهد آن بودیم که اتفاقات خوبی در این زمینه رقم خورده و بالگرد برای اطفاء حریق در کمتر از پنج ساعت حضور یافته است.

وی افزود: در دو روز گذشته برای بالگرد اطفاء حریق درخواست دادیم ولی از آنجایی که این درخواست به ما در عصر روز پنجشنبه رسید حضور بالگرد در شب مقدور نبود ولی در ساعت 7 و 45 دقیقه صبح روز جمعه در فرودگاه گرگان حضور یافت.

این مقام مسئول متذکر شد: اتفاقات خوبی در این زمینه افتاده ولی انتظار مردم بیشتر است و ما نیز به نظر مردم احترام می‌گذاریم و در برابر مطالبه مردم باید انرژی صرف شود و بتوانیم برای ارتقای عملکرد و کارایی بیشتر ابزارهای لازم را در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم گوشه ای از نیازهای مردم را پاسخ بدهیم.

فقدان بالگرد اطفاء حریق در استان گلستان در حالی است که علی بناگر، رئیس انجمن علمی جنگلبانی ایران از نیاز فوری به 9 فروند بالگرد به منظور اطفاء حریق در کشور خبر داده است.

بناگر معتقد است که باید دو دستگاه بالگرد به استان های شمالی که نزدیک به دو میلیون هکتار عرصه جنگلی و منابع طبیعی دارد اختصاص پیدا کند.

گلستان ما اختصاص بالگرد به استان گلستان را برای کاهش مخاطرات در آتش سوزی جنگل های هیرکانی که در سال‌های اخیر ثبت جهانی شده را به عنوان یک مطالبه از سوی مردم گلستان پیگیری خواهد کرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار