توسعه زیرساخت‌ها و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام از جمله درحوزه آب، برق و فاضلاب، راه‌های ارتباطی، تجهیز مراکز درمانی و فراهم کردن زمینه سرمایه‌گذاری متناسب با ظرفیت‌های موجود به‌ گفته نماینده مردم رامیان و آزادشهر درمجلس شورای اسلامی از مطالبات مردم منطقه از دولت سیزدهم است.

رفع مشکلات زیرساختی آزادشهر و رامیان نیازمند سرمایه‌گذاری است

به گزارش گلستان ۲۴؛ غلامعلی کوهساری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با تشریح برخی مشکلات و کمبودهای زیرساختی رامیان و آزادشهر ابراز امیدواری کرد تا در دولت سیزدهم که توجه ویژه‌ای به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته دارد، مشکلات و عقب ماندگی‌های این ۲ شهرستان برطرف شود.

آب، برق و فاضلاب

وی، کمبود آب آشامیدنی را مهمترین مشکل مردم آزادشهر و رامیان دانست و گفت: مشکل آب شرب این ۲ شهرستان همانند سایر نقاط استان گلستان باید طی سال‌های گذشته به مرور رفع می‌شد اما چنین نشد و اکنون شهرهای آزادشهر، رامیان، خان ببین و برخی روستاها منطقه با کمبود آب آشامیدنی مواجه هستند.

به گفته کوهساری، اصلاح و بازسازی حدود ۲ هزار متر از شبکه آبرسانی شهر آزادشهر امسال شروع شده و پیمانکار مشغول کار است و مشابه این برنامه در آینده‌ای نزدیک در شهر خان ببین اجرا خواهد شد.

به گزارش ایرنا، طبق اعلام ابوالقاسم صابری مدیر امور آب و فاضلاب آزادشهر ۷۵ درصد از ۱۶۰ کیلومتر شبکه توزیع آب شرب این شهر فرسوده است که با پیگیری‌های انجام شده، اصلاح و بازسازی ۲ هزار و ۵۰ متر از شبکه با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال از منابع ملی آغاز شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: با توجه به اینکه یکی از سه رودخانه‌ تامین کننده آب سد نرماب در آینده رودخانه "خرمارود" آزادشهر است، پیگیر هستیم تا سهم آب شرب و کشاورزی شهرهای آزادشهر، نگین شهر و نوده خاندوز و روستاها مسیر از این سد تامین شود.

وی، احداث سد قره‌چای را از نیازهای ضروری رامیان دانست و گفت که ساخت این سد ردیف بودجه‌ دارد و امیدواریم در دولت سیزدهم شاهد اتفاقات خوبی در اجرای این پروژه و آب بندان‌های بزرگ در حاشیه رودخانه سیاه رود و همچنین تامین آب آشامیدنی در شهرها و روستاهای مختلف آزادشهر و رامیان رخ دهد.

به گزارش ایرنا، طبق اعلام جواد صادقلو فرماندار رامیان، هم اکنون طرح مطالعات سد خاکی قره‌چای رامیان در حال انجام است که پس از آن، عملیات اجرایی ساخت سد شروع خواهد شد.

نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی همچنین از روند کُند اجرای طرح ملی جمع آوری فاضلاب آزادشهر ابراز گله کرد و یادآور شد که عملیات اجرایی این طرح که ۱۸ سال پیش با دریافت ردیف بودجه آغاز شد هنوز به پایان نرسیده و امسال حدود ۱۶۰ میلیارد ریال برای شبکه فاضلاب، تجهیز تصفیه خانه و ایستگاه پمپاژ آن که در حال احداث است، پیش بینی شده اما تکمیل و بهره برداری از این طرح نیاز به افزایش اعتبارات و پیگیری شرکت آب و فاضلاب استان گلستان دارد.

عملیات اجرایی ایستگاه پمپاژ فاضلاب آزادشهر با قابلیت ۹ هزار متر مکعب در شبانه‌روز در سال ۹۹ با اعتبار پیش بینی شده ۸۰ میلیارد ریال شروع شد و اکنون ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گفته کوهساری، طرح مطالعات اجرای شبکه فاضلاب شهر رامیان و روستاهای زینب‌آباد و قره‌قاچ نیز در حال انجام است تا به تصفیه‌خانه فاضلاب آزادشهر متصل شوند.

وی، قطعی برق در آزادشهر و رامیان را همانند دیگر نقاط کشور آزار دهنده دانست و افزود: مسوولان متولی باید تامین برق برای روشنایی، سیستم‌های سرمایشی، چاه‌های آب شرب و کشاورزی و تاسیساتی مثل داروخانه‌ها و درمانگاه را که نیاز ضروری است، مورد توجه جدی قرار دهند.

بهداشت و درمان

کوهساری همچنین با ناکافی دانستن زیرساخت‌های بیمارستانی در شهرستان‌های آزادشهر و رامیان با توجه به افزایش خدمات رسانی در شرایط کرونایی، اظهار داشت که پیگیری برای تامین تجهیزات بیمارستان‌های خان به‌ببین و آزادشهر و تسریع در ساخت بیمارستان رامیان در حال انجام است.

وی افزود: ارتقا ظرفیت تخت‌های بیمارستان امام رضا(ع) خان ببین به ۶۴ و حضرت معصومه(س) آزادشهر به ۱۳۰ تخت و نیز تسریع در ساخت و بهره‌برداری بیمارستان رامیان از دیگر مطالبات مردم منطقه است که امیدواریم در فرصت باقی مانده از این دوره مجلس شورای اسلامی و با همکاری و همراهی دولت سیزدهم اقدامات خوبی در این حوزه انجام شود.

نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه ردیف بودجه برای توسعه بیمارستان آزادشهر در نظر گرفته شده که به‌زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود، ادامه داد: ارتقا ظرفیت تخت‌های بیمارستان خان ببین در نوبت تصویب کمیسیون ماده ۲۰ وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی قرار دارد ضمن اینکه برای عملیات اجرایی بیمارستان رامیان امسال ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده که جوابگوی نیست و این مساله در سفر اعضای کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی به منطقه مطرح شد.

عملیات ساخت بیمارستان ۹۱ تختخوابی شهدای رامیان در چهار طبقه شامل زیر زمین، همکف و ۲ طبقه فوقانی با زیربنای بیش از ۱۰ هزار مترمربع و دارای بخش‌های جراحی، داخلی، آزمایشگاه و رادیولوژی و دیگر بخش‌های تخصصی با اعتبار هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال از فروردین سال گذشته آغاز شد.

راه‌های ارتباطی

کوهساری، وضعیت راه‌های ارتباطی بین شهری و روستایی رامیان و آزادشهر را مطلوب ندانست و گفت: آسفالت برخی از راه‌های روستایی این ۲ شهرستان از جمله  نوده خاندوز سادات، فاضل آباد و مرزبان از ابتدای پیروزی انقلاب تا کنون بازسازی و مرمت نشده که مرمت، بهسازی و روکش آسفالت این راه‌ و دیگر جاده‌های روستایی منطقه باید در اولویت مسوولان متولی قرار گیرد.

وی افزود: جاده‌های آزادشهر - شاهرود (خوش ییلاق) و رامیان - شاهرود (اولنگ) از محورهای ارتباطی اصلی منطقه هستند که هر ۲ دارای ردیف اعتباری بوده و نیازمند توجه و تخصیص اعتبارات ویژه برای بهسازی، تعریض و آسفالت هستند که تا کنون حدود ۱۰ کیلومتر از جاده رامیان به شاهرود و حدود پنج کیلومتر از جاده آزادشهر به شاهرود روکش آسفالت شده است

طرح ملی بهسازی و تعریض جاده کوهستانی آزادشهر - شاهرود (خوش ییلاق) به طول ۱۰۰ کیلومتر که ۵۷ کیلومتر آن در حوزه جغرافیایی گلستان واقع است، با هدف بهبود عبور و مرور و ایمن سازی کریدور مهم زمینی ارتباط‌ دهنده شمال به جنوب کشور و همچنین محور ترانزیتی حمل کالا به مرز اینچه برون گنبدکاووس و کشورهای همسایه شمال ایران ابتدا در سال ۸۵ شروع شد که پس از ۲ سال انجام کار متوقف گردید.

اجرای این طرح پس از وقوع سیل سال ۹۳ و وارد شدن خسارت جدی به بخش‌هایی از این جاده دوباره به صورت رسمی و با برآورد اعتبار اولیه سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال آغاز شد.

همچنین عملیات بهسازی جاده اولنگ رامیان به شاهرود به طول ۴۲ کیلومتر از سال ۹۱ آغاز شده و تا الان به گفته کوهساری با اعتبارات تخصیص یافته حدود پنج کیلومتر از این مسیر روکش آسفالت شده است.

به گفته نماینده مردم آزادشهر و رامیان در مجلس شورای اسلامی، امسال ۶۳۰ میلیارد ریال ردیف بودجه برای طرح ملی بهسازی و تعریض جاده آزادشهر به شاهرود و ۱۰۰ میلیارد ریال برای بهسازی جاده رامیان به شاهرود اختصاص یافت.

ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری

کوهساری با اشاره به برخی ظرفیت‌های رامیان و آزادشهر از جمله در بحث معادن، گردشگری و کشاورزی، گفت که پیگیری برای استفاده از ظرفیت شرکت‌های هلدینگ‌ سرمایه‌گذاری برای حضور در منطقه و ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای مردم در حال انجام است.

وی با اشاره به نیمه تمام بودن مجتمع فرهنگی و هنری آزادشهر که از سال ۸۵ آغاز شده اما هنوز پایان نیافته، یادآور شد که در جریان سفر تیرماه امسال رییس سابق سازمان برنامه و بودجه کشور به استان گلستان درخواست ۱۵۰ میلیار ریال برای تکمیل این مجتمع فرهنگی که از مطالبات مردم منطقه است، ارائه شد که تاکنون ۷۵ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

شهرستان‌های آزادشهر و رامیان با جمعیت تقریبی ۲۰۰ هزار نفر در شرق استان گلستان واقع‌اند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار