معاونت پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی استان گلستان گفت: مهمترین برنامه ای که حوزه پژوهش جهاددانشگاهی در دست اقدام دارد، توسعه‌کشت و فراوری گیاهان دارویی در سطح استان است. این موضوع جزو برنامه‌های مصوب برنامه ششم توسعه حوزه پژوهش جهاددانشگاهی استان است.

مهمترین برنامه حوزه پژوهش توسعه‌کشت و فراوری گیاهان دارویی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی گلستان دکتر محسن قلیپور گفت :در همین رابطه طرح توجیهی فنی و اقتصادی دهکده گیاهان دارویی در سال 1397 در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مصوب شده است. کار اجرایی دهکده گیاهان از خرداد 1400 شروع شده است. دهکده گیاهان دارویی در شهرستان گالیکش شهرصادق آباد روستای بشویلی قرار دارد.

 

 وی افزود: در این پروژه اقداماتی از جمله تامین نهاده‌ها، صنایع تبدیل، فراوری گیاهان دارویی، خدمات گردشگری با رویکرد ترویج و توسعه گیاهان دارویی، آموزش به کشاورزها، دانشگاهیان و ... انجام می گیرد . وسعت دهکده گیاهان دارویی بیش از 8 هکتار است که فاز نهایی آن شامل گلخانه 15600 مترمربع، مزارع الگویی نمایشی و مزارع آموزشی و پژوهشی به مساحت بیش از 5  هکتار و سوله فراوری گیاهان دارویی می باش د. در حال حاضر 1200 متر مربع از گلخانه و یک هکتار مزارع نمایشی در حال ساخت می باشد.مزارع پژوهشی- آموزشی در یک هکتار در حال آماده سازی است که این مزرعه نمایشی جدای بحث کشت بیشتر جنبه آموزشی و پژوهشی دارد.نقشه فنی سوله فراوری گیاهان دارویی در ماه جاری تکمیل و پس از آن عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

 همچنین خاطر نشان کرد: دستگاه استحصال اسانس با ظرفیت 3000 لیتر قراردادش به زودی امضا خواهد شد که ظرف پنج ماه آینده تحویل داده شود.

 دکتر محسن قلیپور ادامه داد: در بحث گیاهان دارویی یکی از اقدامات شاخصی که جهاد دانشگاهی انجام داده است ، ورود به کشت سیاه دانه بوده است.مصارف سیاه دانه علاوه بر جنبه دارویی در زمینه بهداشتی ، خام خواری و طب سنتی نیز کاربرد دارد.از سال 1397 موضوع کشت سیاه دانه در جهاد دانشگاهی استان مورد توجه قرار گرفت که از سال 1398 با بیش از 100 هکتار زیر کشت شروع شد و هم اکنون به 1000 هکتار افزایش پیدا کرده است.

معاونت پژوهش وفناوری جهاددانشگاهی استان گلستان اظهار کرد: مشاوره ای که به کشاورزان استان در خصوص جایگزینی کشت و توسعه سیاه دانه انجام شده، هم اکنون درامد کشاورزان از کشت سیاه دانه نسبت به محصولات قبل به دو برابر افزایش یافته است.

وی افزود: زمینه‌های جدید در دست مطالعه  بر اساس مزیت‌های استانی جهت تدوین برنامه هفتم توسعه، برنامه اقتصادی نمودن تولید نژادهای اسب ترکمن، برنامه توسعه پرورش دام، برنامه بازسازی و تکثیر ذخایر آبزیان، برنامه توسعه نوغان داری به منظور پرورش کرم ابریشم، برنامه توسعه پایدار جهت استحصال ماده معدنی ید، مرکز خدمات تخصصی در زمینه پزشکی می باشد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار