کشت زعفران در اراضی کوهستانی گلستان آغاز شد.

آغاز کشت زعفران در گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از خبرگزاری صداوسیما مرکز گلستان، مدیر باغبانی جهاد کشاورزی گلستان با اعلام این خبر گفت: تا کنون ۴۸۰هکتار اراضی گلستان زیر کشت زعفران رفته و پیش بینی می‌شود امسال ۵۰هکتار به سطح زیر کشت زعفران استان اضافه شود.

مهدی لطفی زاده افزود: کشت زعفران از اوائل شهریور آغاز می‌شود و تا اواخر همین ماه ادامه دارد و برداشت آن از اوائل آبان آغاز می‌شود، برداشت اقتصادی آن از سال دوم است و بین ۵تا۷ سال ادامه دارد.

وی گفت: عمده زعفران استان در شهرستانهای آزادشهر (به خصوص روستای وامنان)، مینودشت، رامیان، گالیکش، گرگان و علی آباد کتول کشت شده و پیش بینی می‌شود امسال میانگین از هر هکتار ۶کبو و ۵۰۰گرم و در مجموع ۳هزار و ۱۰۰کیلوگرم از این محصول تولید شود.

لطفی زاده افزود:استان گلستان رتبه هشتم کشت و تولید زعفران کشور را داراست که کشت و توسعه آن می‌تواند به رونق اقتصادی منطقه، افزایش درآمد خانوار‌های روستایی و مهاجرت معکوس روستایان کمک کند.

وی گفت: ایران با تولید حدود ۴۰۰تن در سال بزرگترین تولید کننده و صادر کننده زعفران دنیاست که با افزایش صنایع بسته بندی و تبدیلی می‌تواند افزایش در آمد صادراتی کشور را به همراه بیاورد.

حجت الاسلام احمدی، عضو تعاونی زعفران وامنان که نخستین بار ۲۶سال پیش این گیاه دارویی را به مردم روستای خود معرفی کرده گفت: هر کیلو پیاز زعفران ۷تا۸ هزار تومان قیمت دارد و هر کیلو گرم زعفران ۱۰تا۱۱ میلیون تومان فروخته می‌شود که اگر بسته بندی شود یک میلیون تومان افزایش قیمت خواهد یافت.

زعفران ارزش غذایی بالا و خواص دارویی بسیاری از جمله ضدافسردگی و نشاط آور دارد که بهبود عملکرد دستگاه گوارش را موجب می‌شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار