یادداشت؛

روستا منبع مولد اقتصادی و تامین صنعت غذاست و گلستان هم در حالی که نیمی از جمعیت آن روستانشین هستند ظرفیت های بسیاری برای توسعه اقتصاد خود در این مناطق دارد.

نقش ظرفیت های روستایی در پیشرفت اقتصادی گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، روستاها منبع مولد اقتصادی در هر جامعه هستند زیرا ۹۰ درصد محصولات کشاورزی در روستاها تولید می‌شود؛ در همین راستا توجه به توسعه روستاها و ایجاد بستر مناسب کسب درآمد برای روستاییان ابزار رشد اقتصادی و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی محسوب می‌شود.

کارآفرینی روستایی امنیت اجتماعی را در جامعه افزایش داده و از معضلات اجتماعی و فرهنگی می کاهد و اینها به نوبه خود باعث جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها می‌شود؛ چالشی که اکنون حاشیه نشینی شهرها را افزایش داده و باعث رشد مشاغل کاذب شده است.

طبق آخرین سرشماری که در سال ۱۳۹۶ در گلستان انجام شد این استان دارای یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت است که تقریباً نیمی از این جمعیت در روستاها زندگی می‌کنند؛ این موضوع به تنهایی اهمیت توسعه ظرفیت‌های روستایی را در استان گوشزد می‌کند.

با وجود تعداد بالای روستاها در استان، شاید بتوان گفت تنها در تعداد بسیار اندکی از آنها فعالیت‌های اشتغالزایی و درآمدی به شکل پایدار ایجاد شده است، این در شرایطی است که روستاهای گلستان در تمام بخش‌های گردشگری، کشاورزی و صنایع دستی ظرفیت‌های بسیار بالایی دارند و با شناخت و مطالعه صحیح می‌توان آنها را در بستری هدایت کرد تا به منبع درآمد پایدار برای اهالی تبدیل شده و به تبع آن شاهد توسعه در کل کشور باشیم.

در بخش‌های بعد سعی می‌کنیم به تفکیک در مورد ظرفیت‌های روستایی گلستان صحبت کنیم.

ظرفیت‌های کشاورزی و گردشگری

استان گلستان در زمینه کشت برنج، گندم، سویا، پنبه، زیتون و حبوبات در زمینه کشاورزی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. کشاورزان در مناطق روستایی به کار در زمین‌های کشاورزی مشغول هستند که می‌توان با هدایت درآمدها به سمت این افراد و با خرید محصول از روستاییان و حذف یا حداقل کاهش واسطه‌ها باعث توسعه کشاورزی و توسعه روستاها شد.

ظرفیت‌های گردشگری در روستاهای گلستان را می‌توان از چندین زاویه مورد بررسی قرار داد؛ گلستان در حاشیه جنگل‌های زیبای هیرکانی قرار دارد و از این رو بیشتر روستاهای استان در کنار و حاشیه این جنگل‌ها واقع شده‌اند و داری چشم اندازهای فوق العاده ای هستند که برای گردشگرانی که از مناطق خشک کشور به این استان می آیند بسیار موردتوجه بوده و می‌توان گفت گلستان ظرفیت بسیار بالایی برای توسعه گردشگری روستایی از دیدگاه طبیعی دارد.

در سال‌های اخیر در بسیاری از روستاهای گلستان، اقامتگاه‌های بومگردی تأسیس شده که می‌تواند در توسعه توریسم روستایی نقش آفرین باشد. با ایجاد آگاهی و بالا بردن اطلاعات در روستاها در زمینه بومگردی اصولی و اینکه بومگردی واقعاً چیست و چه کمکی به توسعه و ماندگاری جوامع محلی می‌کند می‌توان امیدوار بود تا در آینده از خانه‌های مهمانپذیر روستایی به سمت بومگردی هایی حرکت کنیم که به واقع نمادی از فرهنگ‌ها و سنت‌ها و نوع و سبک زندگی در یک روستا بوده و در تلاش برای حفظ طبیعت و فرهنگ منطقه هستند.

علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، می‌توان روستاهای گلستان را در زمینه تاریخی هم داری ظرفیت‌های بی شماری دانست؛ بافت قدیمی و خاص روستاها در بسیاری از مناطق که همچنان به همان سبک و سیاق قدیم باقی مانده و از آفت شهری شدن، رها مانده‌اند می‌تواند به عنوان منبع مهمی برای جذب گردشگر محسوب شود. از این نوع روستاها می‌توان به فارسیان در آزادشهر اشاره کرد.

ظرفیت‌های صنایع دستی

استان گلستان به خاطر تنوع اقلیم‌ها و تنوع اقوام مختلف دارای طیف گسترده‌ای از صنایع دستی است که شاید در کمتر جایی این همه تنوع را بتوان مشاهده کرد. هر قومی که به این استان آمده و در آن ساکن شده صنایع دستی خود را به این استان آورده که همین عامل می‌تواند به عنوان یک فرصت خوب جهت سرمایه گذاری و توسعه ظرفیت‌های صنایع دستی باشد.

در گلستان از یک سو تولیدات دست زنان بلوچ را داریم و از سوی دیگر تولیدات منحصر به فرد زنان ترکمن، از طرفی مردمان همین دیار دارای بخش بزرگی از فرهنگ و تولیدات بومی هستند که سالیان سال استفاده می‌شوند؛. انواع جاجیم و گلیم، ابریشم بافی و چوقا، انواع سفره‌های پارچه‌ای، حوله و دستمال‌های رنگی و زیبا، قالیچه‌ها و رودوزی‌های سنتی در این استان به قدری متنوع و رنگارنگ هستند که با کمی حمایت و سرمایه گذاری از سوی افراد آگاه می‌توانند به بازار خوبی برای منطقه تبدیل شده و گلستان را به یک قطب صنایع دستی تبدیل کند.

از همه مهم‌تر لباس‌های محلی زیبای استان گلستان که در نوع دوخت و رنگ آنها باز هم در روستاهای استان تفاوت‌هایی وجود دارد، به تنهایی اثبات می‌کند که ظرفیت برای سرمایه گذاری در بخش صنایع دستی در این استان چقدر بالا است.

سخن آخر

ظرفیت‌های روستایی در گلستان بسیار زیاد و نیازمند بررسی موردی هستند. جا دارد که این ظرفیت‌ها را به تفکیک روستاها شناسایی کرده و برای هر روستا یک طرح کارآفرینانه ارائه دهیم. در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در این زمینه شکل گرفته و بسیاری از کارآفرینان توجه و تمرکز خود را بر روی استفاده از منابع روستایی قرار داده‌اند.

در حوزه کسب و کارهای نوپا هم استارتاپ هایی در استان شکل گرفته‌اند که به طور ویژه روی بهره برداری از این منابع باارزش تمرکز کرده‌اند و تلاش می‌کنند تا جوامع محلی به سودآوری برسند و سعی دارند تا با معرفی روستاییان کاری کنند زحمت روستاییان به هدر نرود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار