مدیرکل هواشناسی گلستان گفت: استان گلستان نسبت به سال گذشته ۳۴ درصد کاهش بارندگی داشته و شرایط موجود حکایت از تغییر اقلیم استان می دهد.

۹۱ درصد مساحت استان گلستان دچار خشکسالی شدید است

به گزارش گلستان ۲۴؛ نوربخش داداشی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: سال آبی جاری از اول مهرماه ۹۹ تا تاپایان شهریور ۱۴۰۰ درنظر گرفته می شود و تا امروز به میزان ۲۷۷ و ۹ دهم میلیمتر بارش داشتیم که نسبت به زمان بلند مدت ۳۸ درصد و نسبت به سال گذشته ۳۴ درصد کاهش بارندگی داریم.

مدیرکل هواشناسی گلستان با بیان این مطلب که بارش ها در چند روز باقیمانده تا پایان شهریور ماه جبران نمی شود، افزود: در سال جاری ۹۱ درصد مساحت استان گلستان دارای خشکسالی شدید است.

وی افزود: پیش بینی فصلی حکایت از این دارد که امسال پاییز، خصوصاً در ماههای مهر و آبان بسیار خشک و کم باران است.

داداشی اضافه کرد: شروع فصل آبی ما که از اول مهر ماه است، با کمبود بارش و افزایش دما همراه خواهد بود و این موضوع، کار را برای کشاورزان سخت خواهد کرد.

وی با بیان این مطلب که بارش های نرمال و یک دست ما امسال دیرتر و تقریباً آبان ماه آغاز می شود، گفت: مساله مهم این است که در پاییز خصوصاً آذر ماه افزایش دما خواهیم داشت.

نشانه های تغییر اقلیم در گلستان دیده می شود

مدیر کل هواشناسی استان افزود: پراکنش بارش ها در استان خوب نیست و به ماه های مختلف تقسیم نشده است، از طرفی بارشها به صورت رگباری و زودگذر شده است و این مطلب حکایت از تغییر اقلیم استان ما به اقلیم مناطق خشک است.

وی ادامه داد: ساعت تپخیر و آفتاب زیاد شده است که موجب شده رطوبت خاک کاهش یابد و همین مساله باعث شد تا امسال خیزش گرد و غبار در استان را داشته باشیم که آسیب جدی به منابع طبیعی و کشاورزی وارد می کند و متاسفانه این روند ادامه دارد.

وی در پایان گفت: بارش های یک دست که رطوبت لازم را برای کشت، ایجاد کند امسال دیرتر اتفاق می افتد و به کشاورزان توصیه می کنم با توجه به اقلیم خشک و هشدارهای هواشناسی کشت پاییز خود را تنظیم کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار