کارشناس حوزه آرد گندم و نان گفت: دو نرخی بودن قیمت سبوس در بازار سبب تقویت چرخه رانت و فساد توسط سودجویان در کشور خواهد شد.

دو نرخی‌بودن قیمت سبوس چرخه رانت و فساد را تقویت می‌کند

به گزارش گلستان ۲۴؛ مرتضی جلیلوند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان در اعتراض به دو نرخی بودن قیمت سبوس در بازار اظهار کرد: از سال ۱۳۹۳ کارمزد کارخانه‌های آرد ثابت مانده در حالی که در این سال‌ها افزایش کمرشکن‌ هزینه‌ها در برخی موارد به یک‌هزار و ۵۰۰ درصد هم رسیده است.

وی تصریح کرد: با ثابت ماندن کارمزد کارخانه‌های آرد از یک طرف و افزایش دیگر هزینه‌ها از طرف دیگر سبب شده تا فعالیت این صنعت مهم در کشور غیرممکن شده و در این چند سال بیشتر کارخانجات آرد در کشور با ضرر و زیان‌ مواجه شوند.

کارشناس حوزه  آرد گندم و نان خاطرنشان کرد: متاسفانه در دولت گذشته برای رفع این مشکل اقدام‌ خاصی صورت نگرفت و گاها اقداماتی مقطعی انجام شد که تنها تسکینی بوده و درمان و رفع مشکل را در پی نداشت.

وی بیان کرد: در ۲۶ خرداد ماه امسال پس از بررسی‌های کارشناسی شده چند ساله و با توجه به دو نرخی بودن قیمت سبوس در بازار برای حل مشکل کارخانجات آرد و عدم تحمیل بار مالی فراوان به دولت در جلسه کارگروه ستاد تنظیم بازار کشور عرضه سبوس به نرخ تعادلی مصوب شد و قرار شد برای حمایت از دامداران با تصویب این قیمت، قیمت شیر نیز افزایش پیدا کند.

جلیلوند گفت: این مصوبه مورد قبول وزارت جهاد کشاورزی و دیگر اعضای کارگروه ستاد تنظیم بازار قرار گرفت و افزایش قیمت شیر در ۹ مرداد ماه به انجمن صنایع شیر ایران اعلام شد.

وی ابراز کرد: متاسفانه بعد از افزایش قیمت شیر، وزارت جهاد کشاورزی با جوسازی و هیاهوی غیرمنطقی با وجود موافقت قبلی خود بنای مخالفت را آغاز کرد و دست‌اندرکاران را به چالش‌های بی‌مورد و بدون کارشناسی فعلی کشاند.

کارشناس حوزه  آرد گندم و نان خاطرنشان‌کرد: با تعادلی شدن‌ قیمت سبوس در بازار دست بسیاری از واسطه‌ها و سودجویان در راستای رانت و فساد در این حوزه کوتاه می‌شود و به نظر می‌رسد با مخالفت برخی از اعضای ستاد تنظیم بازار، دست آنها در این رانت‌ها دخیل است.

وی گفت: شورای قیمت‌گذاری وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد برای بازگشت به سیستم‌ قبل که به نوعی فسادانگیز و رانت‌زا بوده دهد.

جلیلوند‌ بیان کرد: استمرار این‌ سیستم با اجرای قیمت سبوس به صورت دولتی و آزاد سبب ایجاد رانت پنهان کرده و جز تحمیل هزینه‌بر دولت هیچ مزیتی ندارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت سبوس دولتی یک‌هزار و ۴۰۰ تومان بوده و این محصول در بازار آزاد با ۳ هزار و ۴۰۰ تومان به فروش می‌رود، حالا با یک حساب کوچک می‌توان متوجه شد که سالانه برای ۲ میلیون تن سبوس مبلغ ۴ هزار میلیارد تومان نصیب عده‌ای می‌شود که در این راستا منافع رانتی داشته و این مخالفت‌ها برای رسیدن‌به این‌منافع است.

کارشناس  حوزه آرد گندم و نان گفت: پیشنهاد می‌شود یارانه‌ای که برای کارخانجات آرد در سازمان حمایت برنامه و بودجه به تصویب رسید مستقیما به دامدار برسد تا چرخه فسادزا در راستای دو نرخی بودن قیمت سبوس از بین برود.

وی بیان کرد: با تشکیل دولت مردمی آقای رئیسی امید داریم به این موضوعات پنهان توجه شود تا دست بسیاری از رانت‌خواران و سودجویان در کشور رو شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار