مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی مناطق شمال گلستان در معرض بیابانی شدن قرار دارد و باید کمربند سبز در نوار شمالی استان ایجاد کنیم.

خطر بیابانی شدن ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی استان گلستان / میزان بارندگی‌های ماه گذشته استان فقط یک‌میلی‌متر بود

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایلنا از گرگان، کمبود بارش‌ها و گرمای بیش از حد در استان گلستان و از بین رفتن  مرتع در مناطق شمالی از مهم ترین عامل اصلی گرد و غبار در استان است. همچنین خشک شدن تالاب ها در استان و همجواری با بیابان‌های  قره قوم کشور ترکمنستان با ۳۵۰ هزار کیلومتر مربع که از قضا منشأ این گرد و غبار هم هست ، چند سالی است گلستان را درگیر ریزگرد کرده است.  

در سال‌های گذشته اقداماتی در زمینه جلوگیری از ورود  گرد و غبار به استان گلستان انجام شده  ولی  موثر نبوده است. اگر چه    وزارت امورخارجه در حال انجام اقداماتی در صحرای قره قوم  در این باره است اما هنوز نتایج آن معلوم نیست. 

استان گلستان۲۰۳۶۷ کیلومترمربع وسعت دارد که ۴۵۲ هزار هکتار آن جنگل و ۸۶۰ هزار هکتار مرتع دارد است و در  سالهای  اخیر تغییرات اقلیمی افزایش دما، کاهش بارش ها، افزایش تبخیر، بی نظمی بارش ها دراستان داشته ایم.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گرمای بیش از حد در سال‌جاری  و از بین رفتن مرتع در مناطق شمالی گلستان از مهم‌ترین عامل اصلی گرد و غبار  است.

عبدالرحیم لطفی بیان کرد:  ۳۰۰ هزار هکتار از مناطق شمالی استان در معرض بیابانی شدن است که ۱۳۰ هزار هکتار از اراضی آن  منشا گرد وغبار هستند.

وی ادامه داد: گرد و غبار در استان دو منشا داخلی و خارجی دارد و این ۱۳۰ هزار هکتار به دلیل خشکسالی استان  وکاهش بازندگی در طی دو سال گذشته و بخشی از پوشش گیاهی زمین های مرتعی در شمال استان  از بین رفت که دچار چالش های زیادی شدیم.

وی افزود: بخش های از تالاب شهرستان گمیشان از بین رفت  و درحال حاضر تبدیل به شور زار شده  و از مهمترین اقدمات اداره کل منابع طبیعی استان برای جلوگیری از گرد و غبار  در مناطقی که پوشش گیاهای وجود ندارد مرتع کاری،ب وته کاری  ذخیره نزولات  جوی است. 

لطفی تصریح کرد: به نظرم باید کمربند سبز در نوار شمالی استان ایجاد شود در این خصوص با اعتبارات ۲۳ میلیارد تومانی  توانستیم طی سال‌های اخیر  ۱۸ هزار هکتار بیابان‌زدایی در گلستان انجام دهیم  که بیش از ۵ هزار هکتار آن  بوته کاری و  ۷ هزار هکتار آن  ذخیره نزولات هلالی آب گیر و ... بوده است.

وی یادآور شد:تفاهم نامه ای با دانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی گرگان انجام دادیم وقرار شد گیاهانی برای مناطق  شور   کاشت   شود . در شهرستان های گمیشان وآق قلا  هم تشکل های فعال مرتع داری به وجود آوردیم .

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیرداری گلستان خاطر نشان کرد: بنیاد برکت، بنیاد مستعضفان و سازمان‌های دیگر زمین‌هایی در مناطق شمالی در اختیار دارند که در آنجا کشاورزی نمی‌توان انجام داد. بهترین کار این است که در آن مناطق  ذخیره نزولات و  پوشش گیاهی نهال صورت گیرد که این کار انجام شده است.

مدیرکل هواشناسی استان گلستان هم در این باره اظهار کرد: باتوجه به نوسانات وتغییرات اقلیمی در چند سال اخیر  شاهد کاهش ۳۸ درصدی  بارندگی در استان گلستان بودیم  که در سال جاری با تغییرات دما و نوسانات جوی ۹۱ درصدی  مساحت  استان دچارخشکسالی شدید  شد.

نور بخش داداشی افزود: هوای امسال استان در بیشتر مواقع   بالای ۴۰ درجه بود که  باعث شد در نوار شمالی استان شاهد خشکسالی شدید باشیم.  درماه گذشته فقط یک میلیمتر بارندگی در مناطق شمالی  گلستان بارید که  باعث شد تالاب ها خشک  و رطوبت خاک منطقه  گرفته شود.

وی یادآور شد: یکی از منشا گرد  وغبار بهره برداری از منابع طبیعی است  و از ابتدای سال  تاکنون ۳۵ روز شاهد گرد و غبار در گلستان بودیم که ۱۵ روز آن گرد غبار شدید بود که  یک بار آن به شهر گرگان رسید.

وی خاطر نشان کرد: بارندگی دراستان به شکل رگباری بوده  است  وتعداد روزهای ابری دراستان  بسیار کم شده است و باید کمربند سبز و کاشت درختچه های کم آب بر در مناطق شمالی ایجاد شود.‌

 

ارسال نظر

آخرین اخبار