معاون میراث‌فرهنگی گلستان گفت: از ابتدای تابستان امسال عملیات اجرایی طرح مرمت برج رادکان آغازشده و تا احیای بخش‌های آسیب دیده تداوم دارد.

ترمیم "رادکان" ادامه دارد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، سارا اخوت معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان در بازدید از کارگاه مرمت برج رادکان در شهرستان کردکوی، گفت: برج رادکان کردکوی یکی از بنا‌های تاریخی پراهمیت در سطح استانی و ملی است که مورد توجه و حساسیت ویژه اساتید و کارشناسان میراث‌فرهنگی و حوزه مرمتی کشور و استان است.

او افزود: بر این اساس در سنوات گذشته در چندین نوبت اقدام به مرمت بخش‌های آسیب‌دیده این بنا شد، اما ازآنجایی‌که مرمت امری مداوم و مستمر است، وزارتخانه متبوع در سال ۱۳۹۹ نیز از محل اعتبارات ملی مبلغ ۸۰۰ میلیون ریال به منظور مرمت بنای مذکور اختصاص داد.

اخوت گفت: با توجه به تخریب جداره بیرونی این بنا، مصوب شد این اعتبار به مرمت بخش‌های آسیب‌دیده اختصاص یابد.

او ادامه داد: آجر‌های اولیه بنا ۲۳ در ۲۳ به ضخامت ۵/۴ سانتی متر است که توانستیم این نوع آجر را از دیگر استان‌های کشور تهیه کنیم و از ابتدای فصل تابستان سال جاری عملیات اجرایی پروژه مرمت برج رادکان آغازشده و ادامه دارد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان اطمینان داد که در عملیات مرمت این اثر مهم و تمامی آثار تاریخی استان گلستان بیشترین دقت و حساسیت لحاظ می‌شود.

برج تاریخی رادکان در جنوب شهرستان کردکوی در غرب استان گلستان قرار دارد و یکی از آثار تاریخی و دیدنی این استان با بیش از یک هزار سال قدمت است. بنای یادشده با حدود ۳۲ متر ارتفاع و ۱۵ متر قطر از دو بخش گنبدی و بدنه تشکیل‌شده که گنبد آن به صورت مخروطی بلند و کشیده و به صورت دوپوسته‌ای است. برج رادکان در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ به شماره ۱۴۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار