اجرای غیرکارشناسی طرح پیاده راه چوبی در پارک جنگلی النگدره در کمتر از ۵ سال شکست خورده و چندین میلیارد از اعتبارات شهرداری گرگان به هدر رفته است.

حال ناخوش پیاده راه النگدره/ تصمیم غلط بیت المال را بر باد داد

به گزارش گلستان ۲۴؛ مدیران شهری گرگان در سنوات اخیر برای کسب درآمد پایدار به فکر توسعه طرح‌های گردشگری بوده و استفاده از جاذبه‌های طبیعی مانند جنگل یکی از راهبرد‌های طراحی شده در این مسیر است.

بهره مندی از دو پارک جنگلی ناهارخوران و النگدره از جمله فرصت‌های پیش رو برای مدیران شهری است، موضوعی که سبب شده تا توسعه زیرساخت‌ها در این منطقه با هدف جذب گردشگر انجام شود.

ایجاد مسیر پیاده راه چوبی به طول بیش از ۱.۵ کیلومتر در دل جنگل النگدره یکی از این اقدامات بود، این طرح در دو فاز و طی دوره‌های شورای چهارم و پنجم اجرایی شد.

هرچند در زمان تصویب و اجرای این طرح، کارشناسان در خصوص قالب و شکل این مسیر چوبی نکات متعدد را بیان کردند، اما علیرغم مخالفت‌ها طرح عملیاتی شده و با گذشت کمتر از سه سال از بهره برداری آن، بخش‌هایی از آن کارایی خود را از دست داده است.

کنده شدن گارد‌های حفاظتی و شکسته شدن تخته‌های کف مسیر از جمله مشکلات کنونی این طرح است.

با وجود پیش بینی کارشناسان مبنی بر عدم کارایی طولانی مدت، اما توجهی به این هشدار‌ها نشد و میلیارد‌ها تومان پولی که از دریافت عوارض و مالیات شهروندان اخذ شده بود، بر باد رفت، طرحی که هم اکنون طبق گفته مسئولان شهری تعمیر آن به مراتب گران‌تر از اعتبار اولیه آن است.

مردم گرگان انتظار دارند برای تمام طرح های اجرا شده در سطح شهر پیوست‌های فنی پیش‌بینی شده تا جلوی هدر رفت بیت المال گرفته شود.


اولویت بندی در اجرای پروژه‌ها رعایت شود


رضا ساداتی یک شهروند گرگانی در این خصوص گفت: گرگان به اجرای طرح های ضروری‌تری مانند بهسازی بافت‌های فرسوده، آسفالت معابر و ... نیاز داشت و ایجاد پیاده راه چوبی النگدره در اولویت‌های بعدی بود.

رضا ساداتی افزود: چند میلیارد تومان از بودجه بیت المال صرف طرح گردشگری شد که به ظن کارشناسان غیرضروری و غیرکارشناسی بود.

او بیان کرد: ساخت پیاده راه چوبی در منطقه‌ای با رطوبت بالا نشان می‌داد که مدیران شهری پیوست‌های لازم را برای طرح های خود در نظر نگرفته و یا هدررفت پول مردم برایشان مهم نیست.

این شهروند گرگانی اضافه کرد: می‌توانستیم برای دوام و استقامت بیشتر این مسیر از مواد پلی اتیلنی که همخوانی لازم با طبیعت را دارند، استفاده کنیم.

ساداتی با بیان اینکه مسیر فعلی خطرناک بوده و به سلامت شهروندان آسیب می‌رساند، گفت: این طرح در کمتر از زمانی که تصور می‌شد کارایی خود را از دست داده و تصمیم‌گیران این طرح باید در دستگاه‌های نظارتی جوابگوی این خسارت باشند.

او بیان کرد با بودجه‌ای که صرف این طرح شد می‌توانستیم چند سالن ورزشی اجرا کرده و یا تجهیزات ورزشی در مناطق مختلف شهر نصب کنیم.

تخریب قابل پیش بینی بود


قاسم آذریان یک کارشناس منابع طبیعی هم در این خصوص گفت: در اجرای طرح های گردشگری در عرصه‌های جنگلی نخستین اصل، حفظ سیما و چشم‌انداز منطقه است و نباید این سازه‌ها زندگی زیستمندان جنگل را دستخوش تغییر کرده و مانع تردد راحت وحوش شود.

قاسم آذریان افزود: اصل ایجاد مسیر گردشگری در محوطه النگدره گرگان با هدف توسعه ورزش همگانی و سلامت جامعه امری پسندیده بوده، اما این طرح سبب تخریب چشم انداز پارک جنگلی شده و فضای بسیاری را اشغال کرده است.

او گفت: هرچند ویژگی‌های الاستیسیته چوب سبب می‌شود انرژی کمتری از ورزشکار حین پیاده روی گرفته شود، اما وجود رطوبت بالای منطقه، پوسیدگی و تخریب بافت چوبی را امری حتمی کرده و باید جایگزینی برای آن در نظر گرفته می‌شد.

آذریان بیان کرد: علیرغم اینکه اشباع چوب با انواع روغن‌ها و رزین‌های مصنوعی عمر و مانایی بافت چوب را افزایش می‌دهد، اما رطوبت بالا و تردد بالا در این مسیر عمر آن را به حداقل می‌رساند.


مرحله اول طرح تخریب شده است


حمیدرضا آقاملایی عضو شورای اسلامی شهر گرگان هم در مورد پیاده راه النگدره گفت: پیگیری‌های لازم برای مرمت پیاده راه النگدره انجام شده و از موادی استفاده خواهد شد که دوام بالایی دارد.

حمیدرضا آقاملایی با بیان اینکه طرح طی دو فاز به طول ۷۰۰ و ۸۰۰ متر اجرا شده است، افزود: هم اکنون  مرحله اول طرح که حدود ۷۰۰ متر است، تخریب شده و باید سریع‌تر اصلاح شود، زیرا مکان خاطره انگیزی برای مردم بوده و جذابیت آن بالا است.

مرتضی فاضلی عارف سرپرست حوزه معاونت زیربنائی، حمل و نقل و ترافیک شهرداری گرگان هم در این خصوص گفت: برای بهسازی این مسیر چند راه در نظر گرفته شده و منتظر بررسی‌های بیشتر هستیم تا یکی از این راه‌ها انتخاب شود.

مرتضی فاضلی عارف از تخریب مرحله اول طرح خبرداد و بیان کرد: چوب‌های استفاده شده در پیاده راه از نوع «تراورس» راه آهن بوده که قدمت آن بیش از ۵۰ سال است.

عارف ادامه داد: اداره کل منابع طبیعی در آن زمان به جز چوب راه آهن و نراد اجازه نداد تا از متریال دیگری استفاده کنیم و با توجه به احتمال تخریب و دست اندازی به چوب نراد از چوب راه آهن استفاده کردیم.

او اضافه کرد: چوب راه آهن قطور بوده و زمانی که برش می‌خورد استحکام خود را از دست می‌هد و کار با آن هم دشوار است.


۳ روش پیشنهادی برای حل مشکل پیاده راه


عارف به سه راه حل در نظر گرفته شده برای پیاده راه النگدره اشاره کرد و توضیح داد: در پیشنهاد اول استفاده از متریال جدید مانند «چوب پلاس» مطرح شد، زیرا چوب راه آهن مشکلات خاص خود را داشته و احتمال تخریب مجدد آن هم بالا است.

او ادامه داد: منابع طبیعی با چوب پلاس موافقت کرده، اما هزینه اجرای آن بالا است و به دلیل اینکه هم شبکه زیرین و هم مسیر پیاده را باید تغییر کند حدود ۳.۵ میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت.

سرپرست حوزه معاونت زیربنائی، حمل و نقل و ترافیک شهرداری گرگان افزود: در روش دوم بنا شد که شهرداری به صورت مجزا چوب پلاس و آهن خریداری کرده و بعد پیمانکار طرح را مشخص کند که این روش حدود ۶۰ درصد در هزینه‌ها صرفه جویی خواهد کرد.

عارف اضافه کرد: در روش سوم با توجه به شرایط مالی شهرداری و تقاضای شهروندان مبنی بر پیاده راه شدن پارک جنگلی النگدره، شاید نیازی به این پیاده راه چوبی نباشد لذا این طرح هم پیشنهاد شده است.

او تأکید کرد: در حال حاضر مرمت ابتدای پیاده راه شامل میدانگاه، پل و ۳۰ متر ابتدایی در دستور کار بوده تا بعداً در مورد پیاده راه تصمیم گیری کنیم.

عارف با بیان اینکه پیاده راه نیاز به نگهداری دارد، گفت: ماهیت چوب طوری است که می‌پوسد لذا باید مواد دیگری را جایگزین کرد.

او اضافه کرد: استفاده‌های غیرمنطقی از پیاده مانند دوچرخه سواری و عبور موتورسیکلت و همچنین آسیب‌های عمدی در تخریب این مسیر بی تأثیر نبوده است.

عارف با مثبت ارزیابی کردن ایجاد پیاده راه، متذکر شد: روشی که اجرا شده سبب رشد نهال‌های بسیاری در اطراف پیاده راه شده و این امر نشان می‌دهد که در مسیر‌هایی که شرایط تردد مردم فراهم نیست، شکوفایی در جنگل اتفاق می‌افتد.

ایجاد اماکن تفریحی و گردشگری از سوی مدیران شهری امری پسندیده است، اما باید متولیان اجرا، شرایط زیست محیطی منطقه را در نظر گرفته و از مصالح بادوام و همخوان با طبیعت استفاده کنند، امری که در پیاده راه النگدره رعایت نشد.

هم اکنون مرحله اول پیاده راه تخریب شده و مرحله دوم هم در مدت زمان کوتاهی به سرنوشت مرحله اول دچار خواهد شد لذا برای جلوگیری از تکرار چنین اشتباهاتی مسئولان باید پیوست‌های لازم را برای جلوگیری از هدررفت بیت المال در نظر بگیرند.

منبع:مهر

 

ارسال نظر

آخرین اخبار