در حالی که استقرار بالگرد آبپاش برای اطفای حریق از سال‎ها پیش یکی از مطالبات اصلی مردم گلستان است، اما حالا بعد از آتش سوزی‎های مکرر و نابودی وسیع جنگل‎های هیرکانی استقرار یک بالگرد در استان مصوب می‎شود،مصوبه‎ای که برای جنگل‎های گلستان حکم نوشدارو بعد از مرگ سهراب را دارد.

پیگیری ۱۶ ساله گلستان برای استقرار بالگرد آبپاش در استان/ نوشدارو پس از مرگ سهراب

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، سناریوی تکراری آتش‎سوزی در جنگل‎های گلستان گویا پایانی ندارد، داستان غم‎انگیز حریق در جنگل‎های هیرکانی از ابتدای سال جاری تاکنون پای ثابت اخبار رسانه‎های مختلف تبدیل شده است و با وجود آنکه مسوولان و مدیران ارشد استانی بعد از هر آتش‌سوزی در جنگل‎های مختلف استان ضعف زیرساخت‎ها و ضعف در مدیریت بحران را از دلایل اصلی گسترش آتش‎سوزی در جنگل‎ها می‎دانند اما جای تعجب دارد که چرا هیچ اقدامی در راستای بهبود و فراهم کردن زیرساخت‎ها و ابزار لازم برای اطفای حریق در استانی که بیشترین مساحت جنگل‎های کشور را به خود اختصاص می‎دهد انجام نمی‎شود و چرا با مدیران و عواملی که نسبت به آتش‎سوزی و نابودی جنگل‎ها هیرکانی بی‎تفاوت هستند برخورد لازم و جدی نمی‎شود؟

* بی‎تفاوتی مسوولان برای استقرار بالگرد در گلستان؛ این بار آتش به جان «درازنو» انداخت

آخرین آتش‎سوزی در جنگل‎های استان مربوط به یازدهم شهریور ماه و منطقه حفاظت شده «جهان‎نما» بود، حالا بعد از گذشت سه هفته در یکم مهر ماه آتش‎سوزی دیگری در منطقه جنگلی «درازنو» کردکوی اتفاق افتاد.
حریق منطقه جهان‌نما و ارتفاعات درازنو کردکوی

این آتش‎سوزی در سه منطقه و به صورت هم‎زمان رخ داد اگر چه شدت وزش باد مهار حریق را به تأخیر انداخت اما فراهم بودن زیرساخت‎هایی همچون استقرار بالگرد آبپاش در استان می‎تواند با حضور به موقع در منطقه از گسترش حریق در جنگل‎ها جلوگیری کند با این وجود و در حالی که سطح وسیعی از جنگل‎های هیرکانی، این میراث طبیعی کشور در گلستان وجود دارد و از سویی با خشکسالی‎های بی‎سابقه در سال جاری که جنگل‎های ما را به شدت مستعد آتش‎سوزی کرده است هنوز یک بالگرد آبپاش در استان وجود ندارد و هر بار با وقوع یک آتش‎سوزی باید شاهد نابودی صدها هکتار از جنگل‎های استان باشیم تا شاید یک بالگرد آبپاش از استان‎های همسایه آن هم در حد چند ساعت در گلستان حضور پیدا کند.

* خیرآبادی: پیگیری ۱۶ ساله گلستان برای استقرار بالگرد آبپاش در استان

معاون فنی اداره کل محیط زیست گلستان در خصوص عدم برخورداری استان از بالگرد آبپاش در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: این موضوع به حدود ۱۶ سال پیش باز می‎گردد زمانی که در استانداری پروتکل‎های مربوط به اطفای حریق نوشته می‎شد مقرر بود گلستان به عنوان استان محل استقرار بالگرد در نظر گرفته و برای مازندران، گیلان و سمنان استان معین باشد.
حریق منطقه جهان‌نما و ارتفاعات درازنو کردکوی

وحید خیرآبادی تصریح کرد: هماهنگی‎های لازم انجام و حتی استقرار تجهیزات انجام شد وقتی نتایج به تهران ارسال شد استقرار بالگرد مسکوت باقی ماند و کارهای انجام شده برای استقرار بالگرد در گلستان نتیجه‎ای نداشت.

وی افزود: در حریق یک زمان طلایی داریم و هر چه در آن زمان طلایی در مدت زمان کمتری نیرو، تجهیزات و امکانات را برای اطفای حریق مستقر کنیم می‎توانیم در محدوده کوچکتر حریق را مهار کنیم.

* قدمنان: نیروی انسانی به تنهایی قادر به مهار آتش‎سوزی نیست/ نیاز به بالگرد داریم

فرماندار کردکوی نیز در رابطه با آخرین وضعیت آتش‌سوزی در منطقه جنگلی «درازنو» در گفت و گو با خبرنگار فارس اظهار کرد: یکم مهر ماه آتش‎سوزی در دو منطقه «یانه‎سر» و «درازنو»کردکوی به ما اطلاع داده شد، یکسری نیروهای انسانی را به این دو منطقه فرستادیم و تقریبأ آتش‎سوزی در «یانه‎سر» مهار شد اما در «درازنو» موفق به اطفای کامل حریق نشدیم.
نیروی حاضر برای مهار حریق منطقه جهان‌نما و ارتفاعات درازنو کردکوی

ابراهیم قدمنان با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۳۵۰ نیروی انسانی در منطقه حضور دارد گفت: آتش‌سوزی در منطقه به صورتی است که نمی‎توان تنها با نیروی انسانی آتش را مهار کرد و نیاز به حضور بالگرد آبپاش در استان داریم.

وی بیان کرد: روز جمعه حدود یک ساعت و نیم بالگرد آبپاش در منطقه حضور داشت و اگر تعداد بالگردها و مدت زمان حضور آنها در منطقه بیشتر باشد می‎توانیم آتش‎سوزی را با سرعت زودتری مهار کینم.

فرماندار کردکوی خاطرنشان کرد: کاری که بالگرد قادر به انجام آن است نیروی انسانی نمی‎تواند آن را انجام دهد در واقع باید یک بالگرد در استان مستقر باشد تا عملیات اطفای حریق زودتر به اتمام برسد.
منطقه دچار حریق در جهان‌نما و ارتفاعات درازنو کردکوی

* بیشترین سطح جنگل‎های گلستان در کردکوی واقع شد

قدمنان بیان کرد: بیشترین سطح جنگل‎های گلستان در کردکوی واقع شده است از طرفی استان ما بیشترین سطح جنگل در کشور را دارد اما جای تأسف است که با وجود وقوع آتش‎سوزی‎های زیاد در جنگل‎های استان هنوز یک بالگرد آبپاش در گلستان مستقر نیست.

وی افزود: عوامل انسانی بر آتش‌سوزی‎های جنگل تأثیر گذارند از طرفی خشکسالی موجب مستعد شدن جنگل‎ها برای آتش‎سوزی شده است در حالی که بارها پیگیر استقرار بالگرد آبپاش در استان بودیم هنوز این پیگیری‎های نتیجه‎ای در بر نداشته است.

* ایری: ضعف زیرساختی و مدیریتی و سناریوی تکراری وقوع حریق در جنگل‎های گلستان

نماینده مردم کردکوی، بندرترکمن و بندرگز ضعف شدید در زیرساخت‎ها و ضعف در مدیریت بحران را از جمله دلایل اصلی وقوع آتش‎سوزی جنگل‎های گلستان عنوان کرد و گفت: متأسفانه گلستان یک استان بحران‎خیز به دلیل آتش‎سوزی است، سالی نیست که در محدوده جنگل‎های کردکوی و استان آتش‎سوزی اتفاق نیفتد در واقع ضعف‎های بسیار شدیدی هم به لحاظ مدیریت بحران و هم به لحاظ زیرساخت و ابزار در استان در جهت مقابله با آتش‎سوزی داریم که نمی‎توانیم آن را مدیریت کنیم.
نیروی حاضر برای مهار حریق منطقه جهان‌نما و ارتفاعات درازنو کردکوی

عبدالجلال ایری تصریح کرد: دستگاه‌هایی که نیازمند امداد هستند از همین الان باید به فکر سیل تابستان و سال آتی باشند که جنگل‎های ما با این ابعاد دچار حریق نشود در واقع باید برنامه‎هایی برای نجات جنگل در مواقع بحرانی داشته باشیم و دستگاه‌های اجرایی باید از هم اکنون نیازهای خودشان را به ما و دستگاه‌های خدمات‌رسان دیگر اعلام کنند تا سال بعد شاهد ضعف‎های شدید مدیریتی به لحاظ بالگرد آبپاش در استان نباشیم.

وی بیان کرد: باید کارها کارشناسانه دقیق در خصوص وقوع آتش‎سوزی در جنگل‎های استان انجام شود و افرادی که در این امر دخیل هستند پاسخگو باشند چرا که این اتفاقات یک بعد انسانی هم دارد.
نیروی حاضر برای مهار حریق منطقه جهان‌نما و ارتفاعات درازنو کردکوی

 

* تصویب استقرار بالگرد در گلستان، نوشدارو پس از مرگ سهراب

وقوع آتش‎سوزی‎های مکرر در جنگل‎های گلستان و در مورد اخیر منطقه جنگلی «درازنو» پای اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و مسعود منصور رئیس سازمان‎ جنگل‎ها و مراتع آبخیزداری کشور را به گلستان باز کرد تا شاید راه علاجی برای جلوگیری از نابودی میراث طبیعی در کشور پیدا شود، خروجی جلسه مدیریت بحران در استانداری گلستان استقرار بالگرد برای اطفای حریق در استان بود در این جلسه از وزارت دفاع خواسته شد حداقل تا پایان پاییز که فصل آتش‎سوزی در جنگل‎هاست بالگرد آبپاش در گلستان مستقر شود.

در حالی که استقرار بالگرد برای اطفای حریق باید از سال‎ها پیش در استان اتفاق می‎افتد اما بعد از آتش‌سوزی و نابودی وسیع جنگل‎های هیرکانی حالا بعد از حریق حدود ۲۰۰ هکتار از جنگل‎ها «درازنو» و فقط در یک جلسه استقرار بالگرد در استان مصوب می‎شود اتفاقی که برای جنگل‎های استان حکم نوشدارو پس از مرگ سهراب را دارد.

امید است مصوبه استقرار بالگرد مانند بسیاری از مصوبات بر زمین‌مانده استان که هیچ‌گاه به مرحله اجرا نرسید و فقط در حد یک تیتر خبری برای رسانه باقی ماند، نباشد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار