بررسی سیره پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) و اهل بیت(علیهم‌السلام)، به معنی استخراج اصول زندگی آن بزرگواران است؛ همانطور که امام علی(علیه‌السلام) فرمودند: «دوست‌ترین بنده کسی است که پیامبرش را پیروی کند و گام بر جای پای او نهد»، این به معنای سبک زندگی اسلامی است.

اصول سبک زندگی نبوی و علوی استخراج شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از حوزه از گرگان، خانم سکینه آخوندی در نشست تربیتی با عنوان «آموزه‌های تربیتی حضرت محمد(ص) در ایجاد سبک زندگی اسلامی» که با حضور اساتید و کارکنان مدرسه علمیه عالی الزهراء(سلام‌الله‌علیها) گرگان و جمعی از بانوان این شهرستان برگزار شد، بیان کرد: مبدأ و مقصد آفرینش، خداوند است و انسان به تدریج در فاصله بین مبدأ و مقصد در حال حرکت و زندگی است تا خداوند را ملاقات کند.

وی گفت: در فاصله زندگی انسان برای رسیدن به قرب خداوند موانع و شیاطین بسیاری وجود دارد، اما خداوند انسان را در این مسیر به حال خود رها نکرد، بلکه با ارسال کتاب آسمانی و پیامبر اسلام(ص) بزرگترین لطف را به او نموده است.

فعال فرهنگی، با استناد به آیه «لقد کان فی رسول الله اسوه حسنه» افزود: رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) الگوی بی‌نظیر و نیکویی برای انسان‌هایی است که پروردگار را بسیار یاد می کنند و به خدا و روز قیامت امیدوار هستند.

آخوندی، روش نبی خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) را  برای الگوپذیری انسان کافی دانست و در این باره به خطبه ۱۶۰ نهج البلاغه اشاره کرد که فرمودند: «پیامبر در نکوهش دنیا و کاستی‌ها و رسوایی‌ها و بدی‌های آن راهنمای تو می‌باشد، پس به پیامبر پاک و پاکیزه تمسک بجوی که راه و رسم او الگو برای همه الگوخواهان است. اگر می‌خواهی کج نروی؛ و مایه بزرگی است برای کسی که خواهان بزرگی دنیا و آخرت باشد».

وی تصریح کرد: بررسی سیره پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) و اهل بیت(علیهم‌السلام)، به معنی استخراج اصول زندگی آن بزرگواران است؛ همانطور که امام علی(علیه‌السلام) فرمودند: «دوست‌ترین بنده کسی است که پیامبرش را پیروی کند و گام بر جای پای او نهد»، این به معنای سبک زندگی اسلامی است.

آخوندی خاطر نشان کرد: سبک زندگی یعنی شیوه زندگی که با هدف زندگی انسان رابطه مستقیم دارد و طبق فرمایش مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) مقصود از سبک زندگی همان هدف زندگی است، و زمانی که هدف انسان قرب الهی است باید الگوی درست را انتخاب کرد.

وی در خاتمه به بیان شیوه‌های تربیتی پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) و مصادیق آن در ایجاد سبک زندگی از جمله: شیوه‌های آموزش و تربیت عملی، استفاده از روش تشویق، روش غیر مستقیم مخصوصا برای نوجوانان، استفاده از روش عینی و تجربی، پرداخت.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار