مدیرکل امور عشایر گلستان:

مدیرکل امور عشایر گلستان گفت: سهمیه نهاده‌های توزیعی بین عشایر گلستان کفاف نمیدهد و تها مجبورند بخشی از نهاده‌های خوراکی مورد نیاز دام خود را از بازار آزاد تهیه کنند.

سهمیه نهاده‌های توزیعی بین عشایر گلستان کفاف نمی دهد

به گزارش گلستان 24، رضا علیپوری اظهار کرد:  امسال به سبب کاهش تقریبا ۵۰ درصدی بارش ها سال آبی جاری (مهر ۹۹ تا کنون) و وقوع پدیده خشکسالی کم سابقه که بیشتر استان‌های کشور از جمله این استان را درگیر کرد، خسارت سنگینی به بخش‌های مختلف بویژه جامعه عشایری وارد شد.

وی حجم خسارت وارده به جامعه عشایری بومی و کوچنده گلستان را بالغ بر ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: برای جبران بخشی از این خسارت‌ها و جلوگیری از خسارات بیشتر، دولت (سازمان امور عشایری) اقدام به توزیع برخی نهاده‌های مورد نیاز دام عشایر کرده است.

علیپوری با اشاره به بازگشت عشایر غیر بومی برای ییلاق گذران به استان‌های خود و با بیان اینکه هم اکنون خدمات حمایتی به ۲ هزار و ۲۱۰ خانوار تحت پوشش تشکل‌های عشایری گلستان با حدود ۴۰۰ هزار راس دام ارائه می‌شود، افزود: از ابتدای امسال تا کنون مقدار هفت هزار تن کنسانتره با قیمت هر کیلوگرم ۳۲ تا ۳۵ هزار ریال، ۸۲۰ تن جو با قیمت کیلویی ۲۷ هزار ریال، ۲۰۰ تن ذرت و ۵۴ تن کنجاله کلزا با قیمت‌های مصوب یارانه ای بین عشایر توزیع کرده است.

وی با اذعان به کفاف ندادن سهمیه نهاده‌های توزیعی بین عشایر گلستان، اضافه کرد: به دلیل خشک بودن مراتع عشایر استان مجبورند بخشی از نهاده‌های خوراکی مورد نیاز دام خود را از بازار آزاد تهیه نمایند که بدون تردید هزینه نگهداری دام آنها را افزایش می‌دهد.

مدیرکل امور عشایری گلستان همچنین با اشاره به دستورالعمل خرید یک میلیون راس دام عشایر با قیمت هر کیلوگرم ۴۵۰ هزار ریال از اردیبهشت ماه امسال در مناطق عشایری کشور ادامه داد: اجرای ین دستورالعمل بر اساس میزان بارش سالانه استان ها و شرایط خشکسالی آنها تدوین و اولویت بندی شده بود که استان گلستان در اولویت دوم قرار گرفته بود.

وی افزود: با پیگیری‌های انجام شده و ارائه دلائل و مستندات متقن، قرار شد خرید دام زنده عشایر گلستان نیز پس از عید قربان خریداری شود که مقدمات خرید تضمینی دام عشایر در استان انجام شد اما به دلیل تامین نشدن منابع مالی آن همچنان متوقف است.

علیپوری اضافه کرد: اخیرا شرکت پشتیبانی امور دام گلستان موفق به تامین منابع مالی شده و قرار است از شنبه هفته آینده خرید تضمینی دام عشایر (بره) با قیمت هر کیلوگرم ۵۰ هزار تومان خریداری و به ازای هر راس دام مقدار سه کیلوگرم جو با قیمت مصوب دولتی کیلویی ۲۷ هزار ریال به آنها تحویل شود تا با توجه به اختلاف قیمت ۲ برابری این محصول در بازار آزاد، از این طریق نیز کمکی به جامعه عشایری استان شود.

وی در خصوص صحت داشتن انتخاب نماینده‌ای از استان خراسان شمالی برای خرید تضمینی دام زنده عشایر گلستان نیز گفت: این موضوع صحت داشت اما با اعتراض عشایر استان اکنون یک نماینده از عشایر ترکمن گلستان انتخاب و معرفی شده و از این جهت نگرانی وجود ندارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار