کارگردان گلستانی با بیان این که استان رنگین کمانی از اقوام و مذاهب است که در کنار هم زندگی مسالمت آمیزی دارند، گفت: نمایش میدانی «از اذان تا نماز» تبلور احیای فرهنگ غنی ترکمن است.

نمایش میدانی «از اذان تا نماز» تبلور احیای فرهنگ غنی ترکمن است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، فرشید کلته پیش از ظهر چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهارکرد: نمایش «از اذان تا نماز» در واقع نمایش خیابانی با موضوع آیین ها و مراسم فولکلور ترکمن از بدو تولد تا پایان حیات را به اختصار در ۳۰ تا ۴۰ دقیقه مرور می کند.

کارگردان نمایش میدانی از اذان تا نماز بیان کرد: این نمایش با تولد یک نوزاد و خواندن اذان در گوشش آغاز شده و با لالایی خواندن و بازی های بومی و محلی کودکانه ادامه می یابد.

سرپرست گروه تئاتر وحدت بندرترکمن افزود: در ادامه با مشخص شدن عروس و داماد در بازی بومی محلی «آی ترگ – گون ترگ» خانواده و بزرگ‌ترهای عروس و داماد آستین همت را بالا زده و مراسم سراسر نمایشی از بله برون، کجاوه، ال لشدرمه، اوجه و سایر آئین های عروسی ترکمن را برای حاضران به نمایش می گذارند.

کلته گفت: بعد از مراسم عروسی، داماد در حلقه ذکر خنجر پخته می شود و گذران عمر و زندگی را با دیگر مردان به صورت نمادین با ذکر خنجر به نمایش می گذارند و در ادامه هم عروس در فراق دوستان و آشنایان خانه پدریش، با دیگر عروسان و دختران دیار غربت جمع شده و به لاله خوانی می پردازند.

وی با بیان اینکه، ترکمن ها در سن ۶۳ سالگی و رسیدن به سن پیامبر (ص) در مراسمی با عنوان «آق آش» آن را گرامی داشته و سپس مولودی خوانی می کنند، اضافه کرد: در ادامه فریضه حج که مقام والای وحدت امت اسلامی است و این مهم آرزوی دیرینه هر فرد مومن و مسلمانی است را انجام داده و با نماز بر پیکر بی جانش، نمایش پایان می یابد.

این کارگردان گلستانی افزود: در حالی که تابوت از صحنه خارج می شود، مجدد با صدای نوزادی که تازه متولد می شود، زندگی و این چرخه همچنان ادامه می یابد.

وی با اشاره به اینکه، این اثر در راستای سند زیست بوم استان در هفته وحدت اجرا شد، افزود: این نمایش میدانی با حمایت واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری استان و همزمان با برنامه جشن بزرگ میلاد نبی اکرم (ص) و ششمین همایش شبی با ترکمن‌های گلستان در لابی تالار فخرالدین اسعد گرگانی به اجرا درآمد.

کلته بیان کرد: در این اثر هنری که ۲۰ نفر مرد، زن، کودک، جوان، نوجوان و خردسال از سنین مختلف به ایفای نقش می پردازند.

گفتنی است در این نمایش هنری، رستم جرجانی به عنوان نویسنده و دستیار کارگردان، علیرضا یلمه و حسین شیروانی و خانم ها: آی سونا قره جه نژاد و آتیه آتابای از بازیگران به نام و نام آشنای خانواده فیلم و تاتر استان گلستان حضور دارند.

نمایش خیابانی فولکلور «از اذان تا نماز» به مناسبت هفته وحدت و در جشن میلاد النبی (ص) ویژه اقشار اهل سنت استان، در راستای سند زیست بوم استان با همکاری واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری گلستان اجرا شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار