عده ای از کشاورزان از ناکافی بودن سهمیه سوخت ادوات کشاورزی برای کشت محصولات پاییزه گله دارند.

کشت پاییزه و پریشان حالی کشاورزان از سوخت ناکافی ادوات

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، با فرا رسیدن فصل کشت محصولات زراعی پاییزه مانند گندم، جو، کلزا و چغندرقند فعالیت کشاورزان گلستانی زیاد شده است، اما مشکل کمبود سوخت باعث شده تا برخی از آن‌ها گله‌مند باشند.

به گفته برخی از کشاورزان سهمیه سوختی که به آن‌ها داده می‌شود کافی نیست و باعث می‌شود تا آن‌ها باقی سوخت مصرفی خود را با قیمت بالا در بازار آزاد تهیه کنند.

کشاورزان روستا‌های مهتر کلاته، قره قاشلی بندرترکمن و سیجوال نیز گله‌مند بودند که برای هر سه ماه، هزار و ۴۰۰ لیتر گازوئیل دریافت می‌کنند که تنها بخشی از نیاز آن‌ها را جبران می‌کند.

این در حالی است که در سال ۹۸ سمیعی رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی گلستان گفته بود: مقرر است به محض اینکه کشاورزان اقدام به پلاک گذاری ادوات کشاورزی کنند کارت سوخت می‌گیرند و این موضوع در حوزه شرکت فرآورده‌های نفتی است.

برازجانی معاون شرکت توزیع فرآورده‌های نفتی نیز در همان سال گفته بود: ضمن پیگیری این موضوع از طریق وزارت نفت و شرکت ملی برای رسیدن به این هدف ۳زیر ساخت وجود دارد که زیر ساخت اول مربوط به توافق بانکی است که با بانک تجارت صورت گرفته و درحال انجام است.

او گفته بود: موضوع دیگر پلاک گذاری ادوات کشاورزی و آخر هم اینکه اعلام یک شماره حساب بانکی در سامانه تجارت آسان است که اگر همه این مراحل انجام شود این طرح به نتیجه می‌رسد.

برازجانی همچنین در مورد زمان اجرای این طرح گفته بود: به صورت متمرکز زیر نظر ستاد مرکزی هستیم و این یک طرح کشوری است و منطقه‌ای نیست و ما به عنوان مجری با کشور هماهنگ هستیم و در صورت ابلاغ این طرح عملی خواهد شد.

به همین منظور برای پیگیری این موضوع سراغ چند مسئول استانی رفتیم.

ایمانی دبیر خانه کشاورز استان گلستان در این باره می‌گوید: در ابتدای کشت باید عملیات آماده سازی بستر انجام شود و این نیازمند تامین به موقع نهاده‌ها و بذر و کود است که انجام می‌شود.

او با بیان اینکه مسئله مهم و حائز اهمیت تامین سوخت کشاورزان است افزود:یک کشاورز اگر ۵۰ هکتار زمین داشته باشد سهمیه ۳ ماهه سوخت آن هزار و ۴۰۰ لیتر است در حالی که به ۵ هزار لیتر سوخت نیاز دارد.

ایمانی با اشاره به مراجعه آن‌ها به بازار آزاد برای تامین سوخت گفت: این امر هزینه‌های کشاورز را بالا می‌برد و نارضایتی آن‌ها را فراهم می‌کند.

او گفت: این موضوع بستر را برای ورود دلال‌ها و واسطه گر‌ها فراهم می‌کند.

مهاجر رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان نیز در این باره گفت: با توجه به سهمیه ۱۴۳ میلیون لیتر در سال که به بخش کشاورزی تخصیص داده می‌شود ما بیشترین تخصیص را بین ۴۳ تا ۴۸ میلیون لیتر را برای بخش کشت در نظر گرفتیم.

او ادامه داد: طبق هماهنگی‌های انجام شده، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی هم تمهیدات لازم را برای تامین سوخت در نظر گرفته است و به نظر می‌رسد که هیچ مشکلی در بحث تامین سوخت وجود ندارد.

مهاجر گفت: در همه شهرستان‌ها متناسب با سطح کشتی که وجود دارد میزان سوخت مصرفی ابلاغ شده است و امیدواریم مشکل برطرف شود و دغدغه نداشته باشیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: با توجه به شرایطی که در نظر می‌گیریم باید حداقل خاک‌ورزی انجام شود و یقینا سوختی که داده می‌شود متناسب با عملیات خاک‌ورزی است و از نظر فنی این میزان اساس علمی دارد و امیدواریم مشکل کسری سوخت نداشته باشیم.

او گفت: حسب ضرورت چنانچه اگر در شهرستانی مشکل کمبود سوخت وجود داشته باشد بر اساس هماهنگی با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، تامین خواهد شد.

مهاجر در مورد عمر تراکتور‌ها و مصرف سوخت آن‌ها گفت: ما در این چند سال بیش از ۸ هزار تراکتور جدید وارد استان کردیم و در گذشته نیز ۱۸ هزار دستگاه تراکتور از ۳۶ هزار تراکتور عمر آن‌ها زیر ۱۳ سال است و یقینا این میزان سوخت برای آن‌ها کفایت می‌کند.

با همه این موارد و اوصاف افتخاری مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان نیز گفت: بخشی از ادوات کشاورزان  به دلیل قانونی و نداشتن اصالت  مورد تأیید پلیس راهور نیست.

او ادامه داد: بخشی هم که پلاک گذاری نکرده‌اند هر چند که بخش عمده‌ای از کار‌های قانونی را انجام داده اند، اما منجر به پلاک گذاری نشده است به آن‌ها ۵۰ درصد سوخت تخصیص می‌یابد و ۵۰ درصد دیگر منوط به پلاک گذاری است.

او همچنین گفت: عده‌ای از کشاورزان نیز مشکل مربوط به برگ سبز داشتند و برگ سبز نشان می‌دهد که ادوات آن‌ها دارای اصالت لازم است.

او گفت: به این صورت که اگر عملیات انتقال اطلاعات از طریق سامانه مربوط به پلیس راهور به سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی یا سامانه تجارت آسان اتفاق نیفتد کشاورزان دچار مشکل می‌شوند.

افتخاری همچنین گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته ما در سامانه تجارت آسان، یک لیست را در نظر گرفتیم که جهاد کشاورزی با رویت اسناد مربوط به ادوات کشاورزی این امکان وجود دارد که خود جهاد مبادرت به صدور تاییدیه کند و به این ترتیب تخصیص سوخت انجام می‌شود.

او در مورد صدور کارت سوخت گفت: ما بابت گاز مایع نفت سفید و گازوییل در بخش مصرف‌کنندگان، از زیر ساخت بانکی استفاده می‌کنیم که شامل کارت بانکی مصرف‌کنندگان به اضافه دستگاه پوز است که در نزد فروشندگان وجود دارد.

افتخاری گفت: زمانی که سهمیه تخصیص می‌یابد در کارت بانکی شارژ می‌شود و کشاورزان می‌توانند از نزدیک‌ترین فروشندگی، سوختشان را تامین کنند.

او با بیان اینکه کارت سوخت صادر نمی‌شود، اما کارت بانکی برای این موضوع تعریف شده است افزود: کشاورزان می‌توانند سوخت ادوات کشاورزی را از این طریق دریافت کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار