شورای وقت روستای ییلاقی چهارباغ گرگان در سنوات گذشته، زمین هایی را به مردم روستا فروخته در حالی که زمین متعلق به منابع طبیعی بوده است و در این بین مردم بسیاری متضرر شدند.

واگذاری غیرقانونی زمین و تضییع حق مردم چهارباغ/دستگاه قضا ورودکند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، از سال ۷۲ بود که اهالی روستا چهارباغ گرگان برای ایجاد سرپناه، دارایی‌های خود را برای خرید زمین هزینه کرده تا بتوانند خانه‌ای برای خود بسازند.

حدود ۳۰ خانوار در تپه موسوم به «شکاربانی» زمین خریداری کرده اما بسیاری زمین تحویل نگرفتند.

این اراضی بعدها تحت مدیریت منابع طبیعی گلستان درآمد و در سال ۹۳ برای ایجاد واحدهای مسکونی به بنیاد مسکن واگذار شد و در این بین بسیاری از اهالی متضرر شدند.

واگذاری و فروش زمین به اهالی غیرقانونی بوده و هم اکنون بسیاری از خانواده‌ها بلاتکلیف هستند و از مسئولان انتظار دارند تا جلوی ضرر و زیان آنها گرفته شود.

دهیار روستای چهارباغ در خصوص این مشکل به خبرنگار مهر گفت: زمین‌های حاشیه روستا که قبلاً مستثنیات و در اختیار شورای وقت بود طی سال‌های ۷۲ سال ۸۳ به اهالی روستا فروخته شد.

حبیب شعبانی بیان کرد: به دلیل اینکه این اراضی آب نداشت و کشت و ضرر هم در آن انجام نمی‌شد، در سال ۸۹ براساس کمیسیون ماده واحده تحت مالکیت منابع طبیعی در آمد و آنها زمین را در سال ۹۳ به بنیاد مسکن واگذار کردند.

وی اضافه کرد: فردی به نام «حاج تقی»، این زمین‌ها را به شورای وقت واگذار کرده بود که برای امور خیریه صرف شود ولی اعضای شورا، آن را فروختند و بعدها این مشکلات ایجاد شد.

شعبانی با بیان اینکه اشخاص متفاوتی در این سال‌ها عضو شورا بوده اند، افزود: قیمت زمین در آن سال‌ها ناچیز بود و افراد از ۲۰۰ متر تا هزار مترمربع هم زمین خریداری کردند.

وی گفت: مشکل برخی از اهالی- ۱۰ نفر- به دلیل واگذاری زمین برای ایجاد آب بندان رفع شده و حدود ۲۰ نفر هم همچنان مشکل دارند و امیدواریم با رایزنی مشکل آنها برطرف شود.

شعبانی اضافه کرد: روستا، ییلاقی بوده و ساکن ثابت آن به ۴۰ خانوار هم نمی‌رسد اما در مجموع حدود ۹۰۰ خانوار جمعیت دارد.

طبق گفته وی هم اکنون زمین در این روستا متری دو میلیون تومان است.

زمینی به ما تحویل داده نشده است

یکی از بومیان روستای چهارباغ در خصوص مشکل پیش آمده برای خود و سایر اهالی به خبرنگار مهر گفت: قولنامه زمین ما برای سال ۸۱ بوده ولی هنوز به ما زمینی تحویل داده نشده است.

احسان ملک افزود: هم اکنون حدود اربعه زمین برای ما مشخص نشده و فقط عنوان شده بود که زمین شما در کدام قسمت واقع شده است.

ملک با بیان اینکه متراژ زمین ما ۲۵۰ متر است، گفت: حدود ۲۰ سال است که ما زمین خریداری کرده اما هنوز آن را به ما واگذار نکردند و همیشه زمان واگذاری را به ماه‌ها و سال‌های آینده موکول می‌کردند.

وی با بیان اینکه برخی در آن محدوده ساختمان‌سازی کرده‌اند، افزود: این افراد طبق قانون بنیاد مسکن می‌توانند مبلغی را به عنوان جریمه و خسارت پرداخت کنند و مشکل مالکیت آنها برطرف می‌شود اما کسانی مانند ما که ساخت و ساز نداشته یا اصلاً به آنها زمین تحویل داده نشده است، همچنان دچار مشکل هستند.

ملک توضیح داد: در مجموع ۳۰ خانوار زمین خریداری کرده بودند که ۱۰ خانوار به دلیل واگذاری زمین برای احداث آب بندان روستا، هم اکنون مشکلی ندارند و عرصه واگذار شده به دولت در این محدوده جبران شده است.

برخی از افرادی که متضرر شدند حتی توان پرداخت هزینه گرفتن وکیل و طرح شکایت را ندارندوی با بیان اینکه ما این زمین را برای ساخت سرپناه خریداری کرده بودیم، گفت: همه افراد بومی منطقه بوده ولی هنوز زمینی به آنها تحویل داده نشده است.

ملک عنوان کرد: شورا مال غیر را فروخته و دادگستری باید در این زمینه ورود کند.

طبق گفته وی در آن زمان آقای جلالی شورای وقت بوده که هم اکنون فوت کرده است.

ملک اضافه کرد: سال گذشته از افراد شورا استشهاد گرفتیم که مالکیت زمین را به عهده داریم اما علیرغم اینکه دهیار اذعان دارد که ما مالک هستیم اما عرصه‌ای برای تحویل به ما نیست.

وی تصریح کرد: برخی از افرادی که متضرر شده اند حتی توانایی پرداخت هزینه‌های گرفتن وکیل و طرح شکایت را ندارند تا از حق خود دفاع کنند.

ملک تاکید کرد: حق این ۲۰ مالک که جمعیت حدود ۱۰۰ نفری را شامل می‌شوند، پایمال شده و باید دادگستری به عنوان مدعی العموم در این زمینه وارد شود

۶ هکتار عرصه به بنیاد مسکن واگذار شد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان هم در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: اراضی مورد نظر، اراضی ملی بوده که در قانون ماده چهار ساماندهی برای تأمین مسکن مورد نیاز روستاها، تحویل بنیاد شده است.

سید محمد حسینی افزود: مالک این زمین منابع طبیعی بود و سند دارد و زمین را به بنیاد مسکن تحویل داده است.

وی بیان کرد: قبل از واگذاری اراضی به بنیاد، این زمین‌ها توسط شورا به صورت غیرقانونی به افرادی فروخته شده و مال غیر بوده است.

حسینی اضافه کرد: این عرصه هم اکنون با هماهنگی مسئولان محلی مانند دهیاری و بخشداری نقشه برداری و طراحی شده تا برای واجدان شرایط در روستا، مسکن احداث شود.

وی توضیح داد: برای ساخت و واگذاری زمین ابتدا ثبت نام انجام شده و کسانی که متقاضی هستند و شرایط لازم را دارند می‌توانند برای دریافت زمین ثبت نام کنند و آن اراضی هم صرف ساخت مسکن خواهد شد.

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان اضافه کرد: عرصه حدود ۶ هکتار بوده ولی خالص مسکونی آن کمتر است زیرا باید فضاهای دیگر همچون فضای سبز، معابر و فضاهای مذهبی، آموزشی و غیره در نظر گرفته شود.

حسینی با بیان اینکه این زمین به بافت روستا الحاق شده است، گفت: قانون به منابع طبیعی و دستگاه‌های اجرایی تکلیف کرده که اراضی ملی که در داخل محدوده بافت هستند را در اختیار بنیاد مسکن قرار دهد تا مسکن روستایی بسازد.

احداث مسکن جوانان در روستای چهارباغ

وی عنوان کرد: ما هم نیازهای عمومی را از محل زمین رفع کرده و هم مسکن را پوشش می‌دهیم.

حسینی اضافه کرد: این زمین‌ها به قیمت منطقه‌ای و دولتی مناسب در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

وی افزود: در کمیته قیمت‌گذاری، کشف قیمت انجام شده و با نرخی کمتر از قیمت منطقه‌ای به واجدان شرایط آن را واگذار می‌کنیم.

حسینی بیان کرد: عوائد واگذاری هم برای کارهای عمرانی مانند آسفالت، جدول کشی، ایمن سازی روستاها و غیره هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح مسکن جوانان در روستای چهارباغ اجرا خواهد شد، گفت: در این طرح به دو صورت خود مالکی و مجموعه سازی، مسکن احداث شده و نظارت‌ها و نقشه‌ها بر عهده بنیاد مسکن است و تسهیلات ارزان قیمت ۲۰ ساله با کارمزد پنج درصد به متقاضیان پرداخت خواهد شد.

حسینی اضافه کرد: افرادی که در چهارباغ متضرر شدند می‌توانند با طرح شکایت از کسانی که زمین خریداری کرده خسارت خود را دریافت کنند.

اهالی روستای چهارباغ گرگان که به امید ساخت سرپناه، پول خود را صرف خرید زمین کرده اند اما حق آن تضییع شده از مسئولان قضائی استان انتظار دارند تا جلوی زیان وارده به آنها گرفته و حق آنها پایمال نشود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار