معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان از کشت ۲۳ هزار هکتار دانه روغنی کلزا در این استان خبر داد و گفت: کشاورزان گلستانی در ۳۸ هزار هکتار برای کشت این محصول قرارداد بستند.

امسال ۲۳ هزار هکتار کلزا در گلستان کشت شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ محمدرضا عباسی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سهمیه ابلاغی وزارت جهادکشاورزی به گلستان برای کشت امسال کلزا در استان ۹۰ هزار هکتار است که تاکنون برای ۳۸ هزار هکتار آن قرارداد کشت منعقد شده است.

وی بابیان اینکه فصل کشت دانه روغنی کلزا در گلستان از نیمه دوم مهرماه آغاز می‌شود و تا پایان آذر ادامه دارد، افزود: با بهبود شرایط جوی و بارش‌های پیش رو در مهلت باقی مانده به احتمال زیاد سهمیه ابلاغی امسال محقق خواهد شد.

به گفته عباسی امسال ۲۰۰ تن بذر گواهی شده کلزا از ارقام تایید شده برای توزیع بین کشاورزان تامین شده و از طریق مراکز خدمات کشاورزی ۱۴ شهرستان‌ استان در حال توزیع است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان همچنین از انعقاد قرارداد کشت چغندرقند در سطح ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار در این استان خبر داد و گفت: تاکنون افزون بر هزار و ۴۰۰ هکتار از این محصول کشت شده است.

وی ادامه داد: سهمیه ابلاغی امسال زراعت چغندرقند در گلستان ۶ هزار هکتار است که زمان کشت این محصول همانند دانه روغنی کلزا از نیمه دوم مهرماه آغاز شده است.

عباسی از آمادگی کشاورزان گلستانی برای کشت ۲ زراعت پاییزه دیگر این استان یعنی گندم و جو خبر داد و بیان داشت که امسال سهمیه ابلاغی وزارت جهادکشاورزی به گلستان کشت ۳۶۸ هزار هکتار گندم و حدود ۹۲ هزار هکتار جو است.

وی با اشاره به تامین ۴۳ هزار تن بذرگواهی شده گندم و جو در گلستان گفت: هیچ مشکلی در تامین بذر و نهاده‌های مورد نیاز زراعت پاییزه ندارد.

عباسی تصریح کرد: با توجه به شرایط خشکسالی حاکم بر سال زراعی پارسال و بارش اندک سال آبی جاری (از ماه مهر تاکنون)، کشاورزانی که دارای اراضی آبی هستند یا منابع آبی مطمئن برای زراعت دارند، اقدام به کشت کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان اضافه کرد: همچنین کشاورزانی که اراضی دیم دارند باتوجه به شرایط کم آبی، کشاورزی حفاظتی یا کشت مستقیم را برای حفظ رطوبت حداقلی خاک در دستور کار قرار دهند.

به گفته عباسی در کشاورزی حفاظتی یا کشت مستقیم نه تنها خللی در میزان تولید در واحد سطح ایجاد نخواهد شد بلکه در برخی مزارع بویژه اراضی دیم، افزایش تولید تا ۲ برابر را به همراه خواهد آورد.

استان ۱.۹ میلیون نفری گلستان ۶۵۰ هزار هکتار اراضی زراعی دارد و سالانه با تولید و فراوری ۵.۵ میلیون تن انواع محصول بخش کشاورزی از استان‌های برتر کشور به‌شمار می‌رود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار