مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: حدود ۱۴ هزار هکتار از محدوده خلیج گرگان به طور کامل خشک شده است.

خشکی کامل ۱۴ هزار هکتار از خلیج گرگان؛ احتمال تکرار مرگ و میر پرندگان مهاجر وجود دارد

به گزارش گلستان ۲۴؛ محمدرضا کنعانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در گرگان، اظهار داشت: خلیج گرگان یک تالاب ساحلی است و تالاب‌های ساحلی متاثر از آب دریا هستند و کاهش آب دریای خزر موجب کاهش آب خلیج گرگان شده است.

وی افزود: زمانی که آب در خلیج گرگان کاهش پیدا کند بخشی از اراضی هم بدون آب می‌مانند و خشک می‌شوند و روند تدریجی کاهش آب دریای خزر موجب کاهش حجم آب خلیج گرگان شده است.

کنعانی با بیان اینکه حدود 14 هزار هکتار از محدوده خلیج گرگان کاملا خشک شده است، بیان داشت: در گذشته آب رودخانه‌های منتهی به خلیج گرگان وارد آن می‌شد اما به دلیل توسعه سکونتگاه‌ها و فعالیت‌های کشاورزی و آبزی پروری، آب رودخانه‌ها وارد خلیج نمی‌شود.

وی ادامه داد: این اتفاق موجب شده پساب اراضی کشاورزی، سکونتگاه‌های شهری و روستایی و واحدهای تولیدی و خدماتی وارد خلیج گرگان شود و البته تبخیر آب خلیج نسبت به دریا بیشتر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: این اتفاقات موجب تلفات پرندگان مهاجر شده و باید به این نکته توجه داشت که حجم رسوب گذاری در خلیج گرگان بسیار زیاد بوده و سه ورودی خلیج شامل کانال‌های خوزینی، چاپقلی و آشوراده مسدود و ارتباط آب با دریای خزر قطع شده است.

کنعانی افزود: از سال 1398 این زنگ خطر به صدا در آمد و جلسات مختلفی در سازمان محیط زیست برگزار شد و برنامه جامع پنج ساله تدوین شد که تقویت و کیفیت آب و تغییر کاربری تصرفات در آن دیده شد که با اعتبار هزار میلیارد تونان از سال 1399 آغاز شود.

وی ادامه داد: تمام دستگاه‌ها از عدم تامین اعتبار برای شروع برنامه‌ها خبر دادند اما اعتباری برای اجرای پروژه‌ها داده نشده و با این روند باز هم امکان تلفات پرندگان مهاجر وجود دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار