مدیرکل دفتر امور بین‌الملل و سازمان های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی، گفت: کشاورزان نمونه بهترین انتخاب برای اجرای مدیریت مزرعه در استان گلستان هستند.

پروژه مدیریت مزرعه با همکاری ژاپنی‌ها در گلستان اجرا می شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، علیمراد سرافرازی مدیرکل دفتر امور بین‌الملل و سازمان های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی در دیدار با تیم کارشناسان آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) که در راستای انجام «مطالعات مقدماتی امکان‌سنجی مدیریت مزرعه در استان گلستان» در ایران حضور دارند با تأکید بر اهتمام جدی دو طرف برای عملیاتی کردن اهداف این پروژه، گفت: امیدوارم که در جلسات بعدی که در چند روز آینده برگزار می‌شود این تیم بتواند به بخش دیگری از اهداف موردنظرشان که عملیاتی کردن پروژه است، دست یابند.

وی ادامه داد: در این پروژه باید تا حد امکان میزان اتکا به ساختار دولتی کم باشد و به‌تناسب آن باید بیشترین اتکا به بخش خصوصی و خود کشاورزان باشد.

سرافرازی یادآور شد: ما باور داریم که هر چه اتکا به کشاورزانی که در این پروژه همکاری می‌کنند بیشتر باشد، شاهد ثبات و پایداری بیشتر پروژه خواهیم بود.

مدیرکل دفتر امور بین‌الملل و سازمان های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر انتخاب دقیق کشاورزان برای همکاری در این پروژه، گفت: امیدوارم نهایت دقت و حساسیت برای انتخاب کشاورزان در این پروژه به خرج داده شود و افرادی که واقعاً ذینفع با موضوع بوده و با آن آشنایی دارند با حضور پایدار در پروژه انتخاب شوند.

وی با اشاره به سه نکته برای انتخاب این افراد، گفت: در نکته اول قطعاً توانمندی کشاورزان انتخاب‌شده دارای اهمیت است، در نکته دوم نیز این افراد باید آمادگی پذیرش کشت گیاهان دارویی را داشته باشند و از لحاظ ذهنی و روانی تمایل برای انجام کار در آنان وجود داشته باشد.

به گفته وی؛ در نکته سوم که بسیار هم اهمیت دارد و در اهداف اجرایی این پروژه نیز عنوان شده است، کشاورزان باید با اجرای این پروژه احساس کنند که معیشت آن‌ها با پرداختن به کشت گیاهان دارویی در مقابل نوع محصول کشت گذشته سود بیشتری برایشان دارد.

وی ضمنِ پیشنهاد کشاورزان نمونه برای انتخاب در این پروژه، گفت: ما هرساله حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر از کشاورزان نمونه را در حوزه‌های مختلف معرفی می‌کنیم؛ با نگاهی به لیست کشاورزان نمونه استان گلستان در ۵ سال گذشته می‌توانیم انتخاب دقیق‌تری برای این پروژه داشته باشیم.

سرافرازی با اشاره به چند صفت کشاورزان نمونه برای کمک به ثبات پروژه و توسعه بعد از آن، بیان کرد: این کشاورزان درآمد نسبتاً مکفی دارند، به‌راحتی تکنولوژی پذیرند بدین معنی که به‌راحتی توصیه‌های فنی را می‌پذیرند.

سرافرازی ادامه داد: در ارتباط با کشاورزان نمونه مسئله‌ای که بسیار اهمیت دارد آن است که سایر کشاورزان به توصیه‌های آن‌ها عمل می‌کنند؛ در واقع می‌توان با استفاده از کشاورزان نمونه پل ارتباطی با سایر کشاورزان در منطقه برقرار کرد.

وی با تأکید بر حضور بیشتر بخش خصوصی و کشاورزان در این پروژه، تصریح کرد: بر اساس گزارش ارائه‌شده توسط این تیم، تیم کارشناسان آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) با تعداد زیادی از ارگان‌های دخیل وارد مذاکره شده‌اند که از منظر کسب اطلاعات، مذاکره با این مجموعه‌ها کار بسیار سودمندی است و در آن هیچ‌گونه شکی نیست؛ اما ازلحاظ عملیاتی و موفقیت در اجرای پروژه نقش پررنگی باید به کشاورزان داده شود و آن‌ها بتوانند یک پروژه پایدار را اجرا کنند.

سرافرازی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در ارتباط با انتخاب ارقام و گونه‌های گیاهی، گفت: به‌صورت کلی با توجه به اینکه در بخشی از این پروژه صادرات محصولات در نظر گرفته‌شده بنابراین باید به سلیقه کشورهای دریافت‌کننده این محصولات نیز توجه ویژه شود.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنیم در کنار گونه‌های بومی که قرار است انتخاب شود نیم‌نگاهی هم به گونه‌هایی که بازارپسندی مناسبی در سایر کشورهای هدف برای صادرات دارد، داشته باشیم تا این‌گونه‌ها هم در پروژه گنجانده شود.

مدیرکل دفتر امور بین‌الملل و سازمان های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی در پایان با پیشنهاد ایجاد سایت برای معرفی پروژه، محصولات تولیدی با ویژگی‌های آن، گفت: دفتر امور بین‌الملل کماکان این آمادگی را دارد که هرگونه همکاری که لازم باشد در ارتباط با توسعه این پروژه انجام دهد.

سرپرست هیئت نمایندگی آژانس همکاری های بین‌المللی ژاپن (جایکا) نیز در این جلسه ضمن توضیح درباره چگونگی عملیاتی کردن این پروژه، گفت: وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان تأکید بر انتخاب گونه‌های بومی منطقه برای تولید دارند.البته بر اساس نظر وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر وجود زنجیره ارزش در تولید گیاهان دارویی علاوه بر تولید، بازار مصرف را نیز مدنظر قرار داده‌ایم.

وی با بیان این که هر گیاهی فرآوری خاص خود را دارد و بازار متفاوتی را نسبت به سایر گیاهان خواهد داشت، گفت: با معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص انتخاب رقم‌ها و اجماع در مورد آن‌ها جلساتی برگزار خواهیم کرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار