کوچ قشلاقی عشایر کوچنده خراسان شمالی و رضوی و سمنان به مراتع شهرستان‌های مراوه‌تپه، گنبدکاووس و کلاله گلستان همزمان با سرد شدن مناطق ییلاقی این استان‌ها از امروز شنبه ۱۵ آبان آغاز شد.

کوچ قشلاقی عشایر به مراتع گلستان آغاز شد

مدیرکل امور عشایری گلستان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: در نشست هفته قبل فرماندهان بسیج عشایری با مدیران کل امور عشایری ۲ استان گلستان و خراسان شمالی و مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان مصوب شد که عشایر با توجه به شدت سرمای هوا در مناطق ییلاقی و مشکل تامین علوفه، امسال نیز همانند سال گذشته کوچ خود را از نیمه آبان آغاز کنند.

رضا علیپوری افزود: کوچ قشلاقی عشایر با ۴۵۰ هزار راس دام از استان‌های همجوار به مراتع گلستان از امروز آغاز شده و آنان طبق روال هر ساله تا پایان فروردین سال آینده در این استان حضور دارند.

وی با اشاره به شرایط کرونایی کشور و ضرورت اندیشیدن تمهیدات لازم برای پیشگیری از شیوع این ویروس در مناطق گوناگون گفت: طبق توافق دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گلستان و خراسان شمالی و رضوی مقرر شد تا عشایر قبل از ورود به گلستان تا حد امکان هر ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت کرده باشند.

وی ادامه داد: تیم‌های مرکز بهداشت گنبدکاووس، مراوه‌تپه و کلاله به همراه کارشناسان دامپزشکی با استقرار در مبادی ورودی عشایر کوچنده به گلستان بر اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی پیشگیری از شیوع بیماری کرونا نظارت کامل دارند و نیروهای مرزبانی و انتظامی هم امنیت عشایر را هنگام کوچ تامین می‌کنند.  

مدیرکل امور عشایری گلستان یادآور شد: در آستانه شروع کوچ عشایر بومی و غیر بومی به مناطق قشلاقی استان بر اساس توافقات صورت گرفته راه‌های محل تردد عشایر در مراتع مراوه‌تپه که در جریان سیلاب‌ها تخریب شده بود با همکاری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان مورد تسطیح و مرمت قرار گرفت.

علیپوری افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۸۰۰ تن آرد یارانه‌ای میان جامعه عشایری بومی و کوچنده گلستان توزیع شد و توزیع ماهانه ۱۰۰ تن آرد نیز همچنان ادامه دارد و با توجه به سرمای هوا از ۲ هفته آینده توزیع سهمیه ماهانه ۱۲۵ لیتر نفت سفید و ۴۶ کیلوگرم گاز مایع برای هر خانوار عشایری مستقر در مراتع گلستان آغاز می‌شود.

وی گفت: ۶۹ درصد از جمعیت عشایر کوچنده و بومی گلستان در مراتع شهرستان مراوه‌تپه، ۲۵ درصد در گنبدکاووس و ۶ درصد در کلاله حضور داشته و قشلاق می‌کنند.  

گلستان یکی از استان‌های عشایری کشور است که چهار هزار و ۱۲۲ خانوار عشایری شامل هزار و ۸۸۸ خانوار بومی ترکمن و ۲ هزار و ۲۳۴ خانوار کوچنده با مجموع جمعیت افزون بر ۲۳ هزار نفر در مراتع این استان زندگی می‌کنند.

جامعه عشایری گلستان را ۲ تیپ از عشایر کوچنده کُرد خراسان‌های شمالی و رضوی و تعداد محدودی از سمنان و عشایر بومی ترکمن استان تشکیل می‌دهند که در مجموع ۷۶۷ هزار راس دام برای پرورش در اختیار دارند و  قلمرو زیستی آنان ۳۵۰ هزار هکتار از مراتع سه شهرستان گنبدکاووس، مراوه‌تپه و کلاله است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار