مدیر کل دامپزشکی گلستان با بیان اینکه موردی از طاعون نشخوارکنندگان در استان مشاهده نشده است، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک بر علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان واکسینه شدند.

موردی از طاعون نشخوارکنندگان در گلستان مشاهده نشده است/ ۱/۵ میلیون راس دام گلستان بر علیه طاعون دامی واکسینه شدند

غلامرضا محرابی امروز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان اظهار کرد: استان‌های همجوار استان گلستان مانند سمنان، خراسان‌شمالی و مازندران درگیر بیماری طاعون نشخوارکنندگان شده و با توجه به اقدامات پیشگیرانه در استان گلستان توسط اداره کل دامپزشکی خوشبختانه تاکنون هیچ موردی از این بیماری در بین دام‌های استان مشاهده نشده است.

وی تصریح کرد: این بیماری در تماس آبشخور مشترک بین حیوانات حیات وحش و دام‌های سبک در مناطق جنگلی به وجود می‌آید و به همین منظور تمام دام‌های واقع در مناطق جنگلی مانند «زیارت»، «حاجی‌آباد»، «شاهکوه» و غیره واکسینه شدند.

* بیماری طاعون‌نشخوارکنندگان  مشترک بین دام و انسان نبوده و هیچ خطری برای انسان ندارد

مدیر کل دامپزشکی گلستان با اشاره به اینکه این بیماری مشترک بین انسان و دام نیست، خاطرنشان کرد: برخی از بیماری‌های دام بین انسان و دام مشترک بوده و قابل سرایت است اما بیماری طاعون‌نشخوارکنندگان  مشترک بین دام و انسان نبوده و هیچ خطری برای انسان ندارد.

وی ادامه داد: در راستای اقدامات پیشگیرانه از بروز این بیماری در استان گلستان از ابتدای سال جاری تاکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک بز و گوسفند در استان بر علیه این بیماری واکسینه شدند.

محرابی گفت: این بیماری مانند بیماری طاعون گاوی که در سال‌های دور شیوع داشت، توسط سازمان بهداشت جهانی در حال ریشه‌کنی است و با توجه به برنامه‌ها و سیاست‌های این سازمان این بیماری مانند طاعون گاوی تا سال ۲۰۳۰ میلادی ریشه‌کن خواهد شد.

وی بیان کرد: سازمان دامپزشکی کشور نیز در راستای برنامه‌های سازمان بهداشت جهانی در حال واکسیناسیون تمامی دام‌ها در سراسر کشور بوده تا بتواند این بیماری را هرچه سریع‌تر مهار و ریشه‌کن کند.

* دامداران گلستانی در صورت مشاهده کوچک‌ترین علائم بیماری و یا بی‌حالی دام خود، مراتب را سریعا به اداره دامپزشکی اطلاع دهند

مدیرکل دامپزشکی گلستان ابراز کرد: هر ساله اداره کل دامپزشکی گلستان در راستای وظیفه ذاتی خود، تمامی دام‌های سبک و سنگین استان را بر علیه بیماری‌های مختلف دام مانند بروسلوز گوساله، بروسلوز بره، تب برفکی، آبله، شابلون و بسیاری دیگر از بیماری‌ها واکسینه می‌کند.
وی افزود: سامانه‌ای در گلستان فعال شده تا هر روز تعداد دام، نوع دام، محل استقرار دام و تمام مشخصات دام به همراه نوع واکسن ترزیقی در این سامانه ثبت می‌شود و اطلاعات این سامانه هم در گلستان و هم در کشور قابل رویت است.

محرابی خاطرنشان کرد: از تمامی دامداران گلستانی خواهشمندم در صورت مشاهده کوچک‌ترین علائم بیماری و یا بی‌حالی دام خود، مراتب را سریعا به اداره دامپزشکی محل زندگی خود اطلاع دهده تا همکاران ما در اسرع وقت در محل حضور یافته و بعد از درمان دام، محل را تا شعاع سه کیلومتری ضدعفونی و واکسینه کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار