رییس اداره جنگلکاری،پارکها و ذخیره گاه های جنگلی گفت: امسال براساس ابلاغ سازمان جنگلها سطح مصوب اجرای زراعت چوب در گلستان 1100 هکتار می باشد.

رونق زراعت چوب در گلستان
به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از پایگاه خبری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان، علی اصغر نیکویی اظهار داشت: سطح اجرایی زراعت چوب در استان در حال حاضر 1100 هکتار بوده است که 15 طرح تاکنون تهیه شده که از این تعداد 9 طرح به تصویب کمیته فنی اداره کل رسیده است که 6 طرح آن در مرحله برگزاری مزایده بوده و 4 طرح نیز در مرحله انعقاد قرارداد می باشد.
نیکویی با اشاره به شهرستان های محل اجرا اعلام کرد: در شهرستان آق قلا 3 نقطه ( انبار الوم،یامپی،عوض یانچی) به مساحت 208 هکتار، شهرستان کردکوی در منطقه چمن ساور 150 هکتار، شهرستان گنبد کاووس در 5 نقطه( بی بی شیروان،قراول تپه، یسیرگچن،آق بند و ماسان کوه) به میزان8/262 هکتار و مراوه تپه در نقاط لهندر و شمال بیمارستان علوی 480 هکتار در حال اجرا می باشد.
رییس اداره جنگلکاری،پارکها و ذخیره گاه های جنگلی بر به صرفه بودن زراعت چوب تاکید نمود و گفت: زراعت چوب هزینه چندانی ندارد و تنها نیازمند اندکی خاک ورزی و نگهداری است و اشتغال زایی مستقیم برای سه نفر در هکتار و اشتغالزایی غیر مستقیم برای 10 الی 12 نفر در هکتار را به همراه دارد.
نیکویی افزود: نهال های استفاده شده در این نوع زراعت در مناطق شمال کشور صنوبر، گزشاهی و اکالیپتوس می باشد.
وی در خاتمه گفت: با توجه به طولانی بودن زمان کشت و زراعت چوب به افرادی که این طرح را اجرا می کنند پیشنهاد طرح تلفیقی داده می شود.
شایان ذکر است کشت تلفیقی بدین معناست که در بین درختان چوب می توانند صیفی جات یا گیاهان دارویی بکارند تا از این طریق هزینه های تولید مدیریت شود.
 ولی الله مرادی مدیر طرح زراعت چوب در گلستان نیز گفت: در سال جاری اجرای طرح زراعت چوب در 4 شهرستان آق قلا، کردکوی، گنبدکاووس و مراوه تپه اجرا می شود.
مرادی با اشاره به اجرای طرح تنفس و عدم بهره برداری از سطح جنگلها گفت: امسال، اجرای طرح زراعت چوب در عرصه مستثنیات با توجه به تقاضا محور بودن طرح از سوی اشخاص در سه ماهه سوم مشخص می گردد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار