مدرس سواد رسانه:

مدرس سواد رسانه؛ برخورداری از تدبیر و قدرت حل مشکلات را مهمترین شاخصه‌های خدمتگزاری از دیدگاه امام علی (ع) برشمرد و گفت: کسی که قرار است مسئولیت قبول کند باید در روزهای سخت وحشت نخوابیدن و به فکر حل مشکل مردم بودن را اولویت بداند.

انتصاب مسئولان بر پایه قدرت آنها در حل مشکلات باشد

به گزارش گلستان ۲۴؛ مجتبی لشکربلوکی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار گلستان ما پیرامون تغییر و تحولات مدیریتی در استان گلستان اظهار کرد: مسئولیت در نظام اسلامی باید مطابق با الگوی حکمرانی امیرالمومنین (ع) باشد، اگر انتصاب مسئولان بر پایه قدرت آنها در حل مشکلات مردم باشد جامعه به سمت تعالی پیش خواهد رفت.

وی بیان کرد: یکی از مهمترین منشور حکومت داری در جامعه اسلامی، نامه شماره ۵۳ امیرالمومنین علی (ع) خطاب به مالک اشتر نخعی هنگامی که ایشان را برای استانداری مصر منصوب می کنند، است که این روزها باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

لشکربلوکی به مفصل‌ترین سخنان امام علی(ع) که به منبع منشور حکومت داری در جامعه اسلامی مشهور شده است، اشاره کرد و افزود: هر فردی که در نظام اسلامی بخواهد مسئولیت و پستی را بگیرد باید آن نامه را مطالعه و در زمانی که دارای آن مقام است، به آن عمل کرده تا در زُمره «مسئول طراز انقلاب اسلامی» قرار گیرد.

مدرس سواد رسانه تاکید کرد: پیش از آنکه به یک فرد اختیار مقامی اعطاء شود و در جایگاه خدمت به جامعه قرارش دهند، باید برای انتخاب یا انتصاب او شرایطی را لحاظ کنند.

لشکربلوکی با بیان اینکه ویژگی و شرایط یک مقام در جامعه اسلامی را می توان از نامه شماره ۳۸ نهج‌البلاغه استخراج کرد، افزود: این نامه از سوی علی ابن ابی طالب(ع) به مردم مصر، جهت معرفی استاندار آنان که همان مالک اشتر است نگارش شده است.

وی با برشمردن ملاک و معیارهای انتخاب حضرت برای وظیفه ولایتداری مالک گفت: تعهد و احساس مسؤولیت، کوشا و فعال بودن، داشتن شجاعت و نترسیدن از دشمن، صلابت  بر خطاکاران، قاطعیت در امور، اطاعت از رهبری و امام جامعه، خیرخواه مردم بودن، حق‌گرایی و بر معیار حق عمل نمودن از مهمترین ملاک‌های امیرالمومنین بود.

مدرس سواد رسانه همچنین برخورداری از تدبیر و قدرت حل مشکلات را از دیگر شاخصه‌های خدمتگزاری از دیدگاه امام علی (ع) برشمرد و افزود:  کسی که قرار است مسئولیت قبول کند باید در روزهای سخت وحشت نخوابیدن و به فکر حل مشکل مردم بودن را اولویت بداند.

لشکربلوکی ادامه داد: امیرالمومنین (ع) چنین ملاک‌هایی را برای کارگزاران در حکومت خود در نظر داشت، اما پس از دادن حکم مسئولیت، وی را به حال خود رها نمی‌کردد و علاوه بر ناظران آشکار، ناظران پنهان امینی برای ارزیابی نوع حکومت داری وی می گمارد، که در نامه ها و احضار های مسئول از گزارشات آنان بهره می برد و اگر شرایط حکمرانی را از دست می دادند، آنان را عزل می‌کرد.

وی بیان کرد: حضرت در زمان حکمرانی خود بر جامعه اسلامی بیش از ۱۰ مسئول و صاحب منصب حکومت خود را عزل کرد کسانی که دارای مسئولیت های؛ قضاوت، فرمانداری، استانداری، فرمانده سپاه و مسئول جمع آوری مالیات بودند.

مدرس سواد رسانه با اشاره به اینکه شیوه حکومت داری امیرمومنان دو درس برای ما دارد، گفت: فاسد شدن و خائن درآمدن برخی از کارگزاران هیچ گاه نمی تواند موجب زیر سؤال بردن اساس یک حکومت باشد، باید با چهره های خائن بیت المال در هر رده ای که هستند برخورد شود و این روش و الگویی برای نوع حکمرانی حاکمان در جامعه اسلامی باید باشد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار